Ryanairs avtal granskas
Äntligen tittar EU på hur Ryanair avtal med flygplaterna runt om i Europa ser ut. Avtalen är enligt mig ren mjölkning av skattepengar rakt ner i Ryans fickor. Läs mer här:
http://www.guardian.co.uk/business/2012/apr/04/ryanair-faces-eu-inquiry
svar
Det är så att ägarna, dvs delvis staten och därmed svenska folket var de som fick hosta upp med pengar i SAS två senaste nyemissioner. De pengarna är borta.
Det har alltså varit skattebetalarna som fått stå för inte inte oansenlig del av dessa pengar.
Vad som hänt i det förflutna är i detta tillfälle helt ointressant. Vad hjälper det att SAS gick med vinst för 12 år sen när bolaget idag blöder?
Ungeför som att staten skulle köpa SAAB eftersom man gjorde vinst nån gång på 80-talet…
Det var subsidier artikeln handlade om. Inte köp av varor eller tjänster.
Riksrevisionens första granskning av Nyköpings inköp av reklam från Ryan att den inte var i enlighet med reglerna. De konstaterade också att utfallet inte var positivt för kommunen eftersom endast ett fåtal arbetstillfällen skapats och att ett ytterst litet antal av resenärerna till Skavsta valde att stanna i Nyköping.
Nymer, kan du spesifisere dette nærmere? Når?
Så du menar, Boeing att när ett bolag får med förlust så innebär debatt det kostar alla skattebetalare pengar? löjligaste jag hört! Vad vet gemene man om vad SAS Kostar staten? Ser man de senaste fem åren, så visst. Däreftermot vill ingen kolla längre bak i tiden, då SAS tjänade miljarder varje kvartal.
Så för att Skavsta är privatägt så är det inte ok att Nyköpings kommun köper reklam?
Nyköpings kommun väljer själv om man vill satsa som en offensiv, expansiv kommun eller om man ska sluta som nån sömnig håla i ingenstans. Skavsta är idag en av regionens största arbetsgivare. Oberoende ekonomer (minns tyvärr inte var jag läste det) har räknat på detta och kommit fram till att man fått igen mångfallt av vad man satsat.
SAS däremot har blött många miljarder på bara två år, vilket kostat skattebetalarna en hel del. Då är det inga 50 miljoner vi pratar om. Dessutom har dessa pengar redan gått upp i rök.
SAS klarar inte konkurrensen och det är faktiskt inte bolag som Ryanairs fel.
Faktum är att Ryanair är en mycket liten konkurrent till SAS. Norwegian däremot tror jag kommer vara bolaget som sätter spiken i kistan för SAS eftersom man till väldigt stor det flyger på samma linjenät…
Staten borde sälja alla sina aktier i SAS medan de fortfarande är värda nåt…
Artikeln handlade ju just om det.
Privatägda flygplatser där bara Ryanair flyger får kommunala bidrag.
Eller?
Jag har inte insyn i alla avtal det är helt riktigt. Men jag har representant i kommunfullmäktige i en kommun cirka 10 mil söder om Stockholm. Där finns en privat flygplats som har en operatör som kräver att kommunen köper reklam på flygplatsen och flygplanen annars hotar det med att flytta och då förloras arbeten.
Sen vill jag säga att staten stöder inte SAS på något konstigt sätt. Staten är huvudägaren i SAS och har där med ett ansvar. Vill de inte ha detta ansvar och då slippa skjuta till pengar bör de sälja sina aktier i företaget.
Gratis avisning och procent på parkeringsavgifter är några ex.
Det har från staternas sidor donerats många miljarder till flag carriers, inte minst i Sverige där det har pumpat in ett gäng miljard i SAS. Det är ju knappast i avkastningssyfte som man har valt just SAS…
Veldig mange av flyplassene det er snakk om er IKKE offentlig eide, så hvordan skattepenger da går til Ryanair, er meg en gåte.
Ofte er “markedsføringspakker” til Ryanair finansiert av flyplass og andre regionale næringsinteresser.
För du har förstås full insyn i alla avtal som dessutom är hemliga?