Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sluta flyga – Göra något annat?

Tråden startades av Berra

Hej!

Jag har alltid gillat att flyga. Började tidigt och nu sitter jag i mellanöstern och spakar tunga jetkärror, tjänar skapligt. Har ett problem. Det känns som att jag slösar bort mitt liv och idag är jag 33 år. Är nästan aldrig hemma i Sverige och fru/familj finns inte ens i sikte.

Har bestämt mig att återvända hem till Sverige, men inga regionalbolag söker och turbopropbolagen vill inte ha mig på grund av min erfarenhet. 7000h varav ca 6000 är jet och 5500 wide body.

Funderar på att lägga ner flyget och skaffa ett vanligt svenssonliv, har ju sparat ihop en ekonomisk buffert.

Finns det några andra där ute som har lagt ner flygandet och gjort något annat? Vad gjorde ni? Fortsatte ni med något annat inom branschen eller utbildade ni om er totalt?

Intressant att höra era berättelser!!

/ Berra

Publicerad den 2012-06-12 08:53
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

Fredrik
2012-06-14 13:02

Hejs

Jag jobbade upp mig till F/C inom div bolag X.
Har rating på L-1011, DC10-10/30, B767 samt MD80.

Efter c.a 22år avslutade jag branchen då jag inte längre tyckte att
det var som “förr”.
Numera är det så mkt fokus på ekonomi, flyga hem till varje pris från ute stn, rotera bestättningar som om vi vore djur, flyga hem PAX som igentligen skulle ha legat på sjukhus pga x antal magsjukor, 5-10 PAX i cabinen hem ligger alt sitter med dropp pga uttorkning, varje 25:e vet man sedan inte om lönen sitter på kontot. Finns bolaget kvar ens? ( tankar inför varje lön )

Sedan har EASA samt andra myndigheter tydligen som mål att dränka besättningar samt flygbolag med div dokument som inte ens fanns förr.
Nej jag bytte trade och är idag egen företagare inom flygteknik.
Jobbar M-F 8-17 som oftast, när det är helg är det skidor eller båten som gäller.

Det var bättre förr!, det kan jag intyga, tyvärr….
Mvh
F.D FC Fredrik

Re Nor Shuttle
2012-06-14 11:36

Sök till deras 787 så gapar dom flesta men det finns inga jobb ändå där man låter vanligt folk med begränsad erfarenhet att få arbete!
Så länge vi inte får börja får vi ingen mer erfarenhet så enkelt är det Capisch!
Att rapa upp bolag hit och dit där man söker piloter är inget svårt!
De svåra är om man är ganska ny eller har begränsat med erfarenhet.
Låtsas inte få det till att det ska vara så himmla lätt jämt när man ska försöka hitta ett arbete.

Lycka
2012-06-14 09:38

Håller med de flesta som skriver här.
De som funderar på en pilotutbildning skulle behöva läsa den här tråden.
Själv är jag otroligt lyckligt lottad.
Sedan tio år stationerad där jag bor, får uppleva världen, bra lön, bra semester och fantastiska villkor.
Dessutom är jag hemma betydligt mer än vad jag är borta (jobbar).
Tror dock det är väldigt få i min sits. Funderar dock själv på jobb utanför branschen, då man aldrig vet när denna dröm tar slut.

Nor shuttle
2012-06-13 18:46

Sök till norwegian och deras B787.

MrX
2012-06-13 17:11

Började med att skaffa en civilingenjörsutbildning, sedan pilot.

Slavade i turboträsket 4 år, frugan fick ta hand om familjen medan jag var borta varannan vecka.
Landade sedan vad jag trodde var drömjobbet i mellanöstern… Ok, schyssta bågar, bra lön, familjen är med, men sedan kom frågan, vill du bo där?

Sverige är väldigt bra, ni med barn förstår det, 20-åringar som tror pilotyrket består i att leva loppan, åka jorden runt, tjäna fetkosing och spänna på värdinnor kommer aldrig förstå det… Det är verkligheten för den som vill, men priset för det består i att rata familj och vänner samt ett stabilt liv!

Stannade 6 månader, åkte hem. Tillbaks till ingenjörandet, flyger inget, saknar det, MEN, kommer hem varje dag, lön på 40´ + pensioner, statlig och privat. Träffar familjen varje dag och njuter av Sverige. Semester när man vill, lediga helger, vänner som man kan träffa etc.

Det är kul att flyga, inget snack, men JAG tyckte inte det var värt priset, men vi är alla olika!

//Cheifen

DW
2012-06-13 17:07

Att läsa denna tråd får mig inte att sakna flygbranschen särskilt mycket.

De flesta piloter gör ett väldigt bra jobb men piloter är också extremt duktiga på att gnälla.

Ola
2012-06-13 17:06

Jättebra exempel med Ryanair. Vintern är ju den enda årstiden då man ens får vara ledigt därifrån. Och semester är väl i detta fallet detsamma som tjänstledighet. För nån semesterlön får du inte. Med ditt resonemang så kan jag få ett års semester om jag vill. Visst jag får ingen lön, men jag är ju ledig..?

Och lönen på Ryanair är inte att betrakta som hög. Och den är inte påväg uppåt heller.

Men det är klart att alla finniga 20-åringar som direkt efter flyggymnasiet och påbyggnads belånar mammas och pappas hus för att köpa sig ett jobb på Ryan tycker att det är fett med 35000 kr i handen. Den summan lär ju bli markant mindre nu när ni ska börja betala sociala avgifter där ni är baserade.

A
2012-06-13 16:47

Väldigt många som flyger wide body ute i hela världen här inne på Flygtorget…

Om ni nu tjänar så mycket och får så lite ledigt. Varför begär ni inte mindre i lön mot att jobba mindre?

Alla jag träffat i verkliga livet har kunnat förhandla till sig 2 veckor på, 2 veckor av. Flera månaders semester osv. Mot lägre lön men den kommer fortfarande vara hög.
Ryanair bra exempel, helt ok att söka 5 månaders semester under vintern. Även 5 dagar på, 13 dagar av under vintern finns.

Visst blir lönen lidande, men du kommer fortfarande tjäna mer än 90% av alla svenskar utslaget på årslönen.

Timo
2012-06-13 15:28

Om du har en buffert, ta och plugga nåt i 3 år (en kandidat).. lr sök in till flygledarutbildning.

Klar senast när du är 36-37, så kan du börja ditt svenssonliv..

Lugn
2012-06-13 13:35

Sluatde flyga för några år sedan efter tio år på airline och flög widebody över hela världen med bas på kontinenten. Minimum 5 stjäriga hotell, limosinetransporter, en nettolön man aldrig kan tjäna i Sverige, etc.

Efter det skolade jag om mig och kan idag arbeta med något helt annat. Lägre lön, men kommer hem varje kväll och är ledig helger och helgdagar och klämdagar och med 6 veckors semester som går att ta ut under sommaren om man vill. Är uppskattningsvis hemma och är ledig dubbelt så mycket som med det tidigare jobbet. Ser barnen växa upp. Det kan ingen lön ersätta.

737-kungen
2012-06-13 12:35

Ryan har mig veterligen inte tagit in en enda styrman som inte har gått genom deras TR med deras procedurer (de skiljer sig faktiskt rätt mycket från t.ex bolaget jag jobbar på) på väldigt många år.

Vidare känner jag både den dubbelrejtade och även (misstänker jag) KK personligen och kan vidimera det som anförts nedan.

KK
2012-06-13 11:19

Snackar skit? Tyvärr inte, önskar jag gjorde…

Ryan tyckte inte att hans rating dög utan timmar, så om han ville ha jobbet fick han ta deras rating…

Han valde att ta ratingen igen hos Ryan för att få jobbet = 2 ratings på b737

Svar till Kk som skriver om RA
2012-06-13 08:57

Skitsnack, en rating är en rating. Ryan har ingen specialrating. Sluta ljug.

Kk
2012-06-13 00:07

En jag känner med B737 rating, fick intervju på Ryan trots 2000 h och rating. Han åkte dit fick betala 450 Euro för att få gå på intervjun… Han fick jobbet med det lilla förbehållet att han tog en ny B737 rating hos Ryan då såklat för 26500 Euro! Han är den ända jag vet som sitter med 2 current typeratings på samma typ! 😉

Kul framtid vi har! Längtar…

Har bara varit i branchen sen 2008 men börjar redan tröttna och se efter annat…

Balli
2012-06-12 22:54

@f.d widebody
…man driver omkring som en ensamvarg i väerlden, hongkong, bangkok, new york osv..men alla upplevelser upplever man själv..ja sitta själv på 5 stärninga hotel..

Tänkte på följande citat när jag läste detta :
“HAPPINESS [is] ONLY REAL WHEN SHARED” ? Jon Krakauer

Har själv lagt ned flygdrömmen, innan jag ens började. Trots att jag hade bestämt mig för att bli pilot sen 8 år gammal. Alltid älskat att resa och se nya platser i världen, trodde väl att pilot var enda sättet att uppnå de målen när man var yngre. Har nu ett jobb där jag får resa runt i världen och ha affärsmöten med kunder. Pirrar fortfarande lika mycket när man går ombord flygplanet, men känner mig helnöjd att jag istället för en turnaround får kliva av och se/träffa människorna i det nya landet/staden, uppleva kulturen etc. Dessutom väldigt schyst lön samt få komma hem till tjejen på kvällar och träffa polare på helger som gör att jag känner mig nöjd med mitt val att avbryta min dröm. Blir kanske PPL i framtiden för nöjes skull. Pilotyrket är inte det enda jobbet för att kunna upptäcka världen eller resa runt för er som är yngre och funderar på att gå in i branschen.

Re: KK
2012-06-12 20:56

Ja du man kan inte annat än bli trött på detta, så läser man alla stollar som tror de ska börja ta cert och få arbete!
Att man ska leva på hoppet och turen, även jag känner några som du som sitter och kör TP men har TR på större typer men det händer inget alls utan att det bara går åt andra hållet.
Vissa har hållt på och har 40-50 års erfarenhet och säger att de stämmer det jag upplever att det aldrig blir någon fart på flyget så det märks!
Jo de kommer alltid att behövas piloter som en del gröna snackar om men deras pappa är inte flygchef eller så bor vi på helt fel plats och står inte högt i kurs där de expanderar!

KK
2012-06-12 20:43

jadu Cimber, de pengarna är nog bortkastade! Har 3 kollegor med b737 och 2 med a320 rating och vi sitter alla kvar i turboträsket efter 2 år… Utan tid på typ kan du nog glömma jobb på typen… Men lycka till 😉

Harry
2012-06-12 19:55

Jobbade som FC på Atlanta B747 i 15 år! Tack det fick räcka! Köpte en McDonalds
med 20 anställda. Stortrivs med detta nya jobb. Längtar verkligen inte till baka till flygbranschen! Skönt slippa Cb, storm/orkan, CAT III dimma, snöstorm, hala banor, strejker,slottar, leva ensam på ett hotell långt borta från familj.

Insikt
2012-06-12 19:03

Har efter en tid som pilot bytt till en karriär där jag känner att jag kommer någon vart och mina kunskaper och erfarenheter värdesätts av min arbetsgivare. Dessutom kommer jag hem till familjen varje dag! Tjänar tillräckligt för att leva gott (bättre än när jag flög) och kan hitta på spontana saker med min familj och vänner när jag vill och känner för det. Jobbet kommer liksom inte emellan när det är bröllop, begravningar, födelsedagar, semestrar etc.

När jag flög fick jag ofta höra från kollegor i branschen att man inte får vara kräsen om man ska lyckas som pilot. Att det kräver hårt slit och stora uppoffringar för att lyckas. Många betalade enligt mina mått rätt mycket pengar för typutbildningar och jobbade nästan gratis för de där timmarna och erfarenheten som skulle ge dem ett ännu bättre jobb, ett steg på vägen för att lyckas helt enkelt. Funderade rätt mycket på vad det innebar att “lyckas” som pilot. Insikten att det inte var en karriär värd att satsa på kändes som mitt sätt att lyckas. Tyckte det var jättekul att flyga och kan idag se tillbaka på timmarna i cockpit och tiden som pilot med ett leende. Vet inte om jag hade haft den känslan kvar om tjugo år ifall jag fortsatt. Kanske, kanske inte.

Känner en hel del piloter som är ute i världen och “lever drömmen” idag. Det märks att de känner sig ensamma och det ser lite halvdesperat ut när de gång efter gång på facebook ska tagga sig på något femstjärnigt hotell på random ställe för att försöka få lite uppmärksamhet och visa hur bra de har det, eller rättare sagt hur bra de försöker få det att framstå att de har det.

Det var mycket jobb för att bli pilot, så det var ett stort steg att överge den karriären men jag ångrar mig inte.

Cimber
2012-06-12 18:29

Tog Rating för jag skulle börja på Cimber allt var klart men sen gick de i KK!
Nu står jag med relativt nytagen TR på B737 och vill börja spaka 737 någon annanstans!
Var kan jag göra det?
Jag är för överkvalificerad eller rättare sagt bolagen är inte intresserad ev en kille som mig heller i turboprop träsket eftersom de säger att de ändå blir av med mig om det en dag blir fart på marknaden!
Hur man än gör med flyget så blir det alltid fel och kostar bara massa pengar!
Att flyga var en glädje förut, nu är det bara nästan kopplat med utgifter som suger utan att ge ett dugg tillbaka!
Jo jag älskar att flyga och vill inte ge upp än men det vore intressant att veta om det finns något bolag som vill ha en som mig men i princip bara TR på B737 någonstans utan att betala för att börja flyga i ett bolag!

Vänliga hälsningar!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500