Norwegian på mer svensk inrikes
Jag har en liten fundering kring Norwegians växt i Sverige. Den har ju i sort skett på utrikes. GOT, MMX och VBY är nya inrikes medan KRN plockats bort. I Danmark testade man på några och finns kvar på ett fåtal.
Finns det något antagande om att DY kommer att testa några fler inrikesdestinationer i Sverige? De kan bli stora och ta resenärer från tåget där det är lite krångligare att använda det samtidigt som det kanske är på flygplatser där kapacitet kan användas ut i Europa någon dag i veckan. Till exempel Kalmar, Ronneby, Växjö som inte har det så lätt med tåg men ändå har ganska stora upptagningsområden. Eller någon annan flygplats.
Jag vet att en del instinktivt nu vill svara att det kommer öppnas massa linjer för DY måste hålla sitt luftslott uppe men jag önskar att även lite åsikter kring själva sakfrågan kommer upp. Finns det möjlighet eller är marknaden för större jet i Sverige klar?!
Hopp om trevlig helg!
svar
Inte ens Norwegian kan flyga halvtomma flygplan. En 737-800 är alldeles för stor för många svenska inrikesdestinationer.
Fast att de kör med 738 spelar väl egentligen ingen roll. DY konkurrerar väl lite annorlunda. Som på Visby där man kör färre avgångar (som mest två om dagen) men med större plan än konkurrenterna.
Til mannen med cyckelen; SAS Norge har vist overskudd sågodt som alle år de siste 10 år.
Jens; Sett deg ned, analyser SAS, se på om de vinner med mange flytyper, -versjoner, ulike reservedeler, pilottrening osv. Ja, DY skal ha Airbus i fremtiden, men jeg tror at det vil gå glatt logistisk.
Vad jag inte förstår är varför Norwegian i denna historiskt store beställning inte lade en order på E-175 eller CRJ-900 eller kanske ATR eller Q400. Det skulle ge helt andra möjligheter för dem att nå inrikesmarkanden och skaffa sig fler matarlinjer, t.ex. från Göteborg till Oslo och Köpenhamn eller från ARN ut till lite mindre destinationer i Sverige som t.ex. Växjö och Skellefteå.
Vad SAS gör eller inte gör spelar ju ingen roll i sammanhanget dom är ju välkända för att inte kunna flyga något med vinst.
DY har haft fokus på att snabbt få igång naven ifrån huvudstäderna och bl a konkurrerat med Cimber i Danmark där en del linjer senare visat sig inte vara lönsamma.
Samtidigt med snabb expansion vill dom också snabbt bli av med sina 733 för att få enheligt flotta och bl a togs KRN bort då flygplanen inte räckte till vid uppstart av Malmönavet. Likt Visby så kommer säkert Kiruna och Östersund m fl dyka upp igen , men då säsongsvis. Kiruna möjligen ända tänkbara alternativet med trafik året runt.
Annars är Sverige ett litet land och underlaget räcker inte till för att det ska vara lönsamt att trafikera fler städer än vad som nu sker. Tyvärr.
Luftslott knappast. Southwest, Ryan, DY och Easy har det vinnande konceptet.
Osannolikt skulle jag tippa. 737-800 är för stort flygplan för de flesta svenska inrikesdestinationerna. Flyger Sas 737-800 på inrikes?