Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Stort sug på piloter!

Tråden startades av Frågande?

Citat

Efter avslutad trafikflygarutbildning på SPU

Får man jobb efter Trafikflygarutbildningen på SPU?
Statistiken talar för sig själv, bara under hösten 2011, fick 12 av våra elever blev erbjudits arbete i ett flygbolag!

Publicerad den 2012-07-09 20:15
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

Rune
2012-07-14 22:12

@Pilot ARN nedan

Ett riktigt troll. Det finns inga SPUare på SAS. Dessutom inga nya piloter på SAS de senaste 10 åren (ungefär). En del återanställda ja, men inga helt nya.

AA
2012-07-14 19:07

@Re: Bengt och alla andra

Fel fel fel…

Säg inte till andra att de inte kan läsa när du inte kan det själv…

Läs mina 2 senaste inlägg…

Re: Bengt och alla andra
2012-07-14 11:38

Han säger inte att han fått jobb som pilot!
Kan ni inte läsa?
Han har fått jobb på ett statligt bolag!
Sen kan han bli uppgraderad!
Att börja som styrman kan vara bra men Bengt är inte där ens!

AA
2012-07-14 02:49

@Re: AA

Men orka… Han skriver ju att han sitter som styrman på ett statligt bolag(vilket kan vara vilket statligt bolag som helst i hela världen). Han har goda utsikter på att bli kapten eller få byta flygplanstyp och bli/fortsätta som styrman på E170/190…

Tänk till…

AA
2012-07-14 02:43

@Erik

Lär er läsa! Det står ett statligt bolag inte ett “svenskt” statligt bolag!
Så ta alla statliga bolag i hela världen så finner du nog ett med E170/190

Kan tipsa om att titta lite extra noga på våra grannar i öst…

Erik
2012-07-13 22:54

Till Bengt, vilket statligt bolag jobbar du på, som du kan bli uppgraderad till 170’n på?

Bengt
2012-07-13 14:13

@Dreamliner, ibland tror jag också det. Drömmar slår väldigt sällan in, det gjorde den för mig. Ligger mycket slit och många samtal till flygbolag bakom för att få in en fot.

Det var två av lärarna som flög på TorAir i några månader, för att sedan få sparken. Nu flyger en av dom på Primera och en på Jettime. Klart att det är många som går genom Ryanair, det är “enklaste” vägen ut för många. Man söker direkt efter avslutad utbildning, sen är man fast med tanken att lägga ut 300k till på sin utbildning, bara för att få flyga B737.

Bättre upp
2012-07-13 13:41

12 eleverna är snarare under senaste året eller max 2 år sedan examen. Så du vet..

RE: AA
2012-07-13 10:11

Jag märker ord, sorry!
“Nu sitter jag med en fast anställning i ett statligt bolag, med lovande ord om uppgradering till kapten, alternativt till styrman på E170/190 inom ett år.!
Känns texten igen kanske?
Att arbeta på ett statligt blag finns det många som gör!
Varför inte arbeta som styrman?
Uttryck er klart och tro inte att ni är gudar bara för ni flyger ibland och finns lite närmare gud där uppe i det blå!

Dreamliner
2012-07-13 00:40

@ Bengt… Beeeeengt ! Vakna du drömmer.

haha!
2012-07-12 20:16

Jag vet fem från hösten och sommaren 2011 som har köpt Ryanair samt tre från föregående kull som också köpt Ryanair. Med andra ord, jobbet som ingen vill ha men som alla som “erbjuds” måste ta.

Dessa 12 är 12 elever och lärare som blivit klara under de senaste 5-10åren… INTE som blivit klara 2011.
Nej gör något annat!

Jag har ett flygjobb idag som jag trivs med och har gått den hårda vägen med dagligt slitande för att hitta de rätta kontakterna för att få in en fot.

Det handlar inte om flygskola som alla andra också skriver. Det handlar om hur mycket tid och energi du orkar/kan lägga ner, hur ambitiös du är och vem du är. Det är bra om du råkar vara på rätt plats vid rätt tillfälle också.

Det går inte att sitta på arslet efter att man blivit klar på flygskolan och tro att man kan skicka iväg lite CVn och att du ska få jobbet. Du måste göra jobbsökandet till ett heltidsjobb.

Re: AA
2012-07-12 19:39

Sorry, jag märker ord och därför skrev jag som jag gjorde och gör det igen!

“Nu sitter jag med en fast anställning i ett statligt bolag, med lovande ord om uppgradering till kapten, alternativt till styrman på E170/190 inom ett år.”

Det finns många statliga bolag där man sen kan gå vidare och bli lovad olika positioner!

Skulle han vara pilot hade han väl för den delen redan varit anställd som styrman eller har jag missat något?
Var ett bra tag sedan de hade tre piloter i cockpit he he!
Men de kanske har börjat med det igen?

Människan kunde väl i så fall kläcka ur sig vad han har för statligt arbete och vilkken position?

AA
2012-07-12 15:24

@Re: Bengt

Du kanske inte har fått något jobb för du inte kan läsa…
Bengt säger jatt han jobbar som styrman i ett statligt bolag och har goda utsikter att bli uppgraderad och få flyga in sig på en ny typ…

Inte konstigt att man inte har flygjobb om man inte kan läsa… Blir svårt att följa SOPn 😉

Re: Bengt
2012-07-11 19:30

Varför flyger du inte nu då för?
Att bli lovad ett pilotjobb som du skriver i framtiden som typ styrman är väl ingetv att komma med om man som du nu då kanske brinner för att bli pilot och sen behöva pyssla med andra saker?
Har själv snart arbetat med precis allt på en flygplats utan att få flyga det som jag är utbildad för!

Bengt
2012-07-11 15:50

Jag gick SPU, slutade 2010. Fick intervju 4 månader efter avslutad utbildning, dock inte en enaste fråga om var jag gick flygskola. Däremot fler frågor om hur jag är som person och mina kvalitéer som pilot.
Som föregående sa, det spelar ingen roll var du går skola. Det skiter bolagen i, om det inte är Lufthansa, BA eller liknande. Det handlar alltid om din vilja, din motivation för att leta tillräckligt hårt för jobbet. Själv tycker jag att man ska ta Ryan i absolut sista stund, men det är ju min tanke. Jag sökte aldrig Ryan.
Nu sitter jag med en fast anställning i ett statligt bolag, med lovande ord om uppgradering till kapten, alternativt till styrman på E170/190 inom ett år.

Pilot ARN
2012-07-10 20:01

Det stämmer, sitter sedan Hösten 2011 och spakar SAS 737NG, inte helt fel.

ea
2012-07-10 13:26

Skulle tro att de flesta hamnat på Ryanair isåfall, de är enda bolaget som rekryterar nya utan rating eller kontakter. Även om lönen inte är hög så får man iaf. nästan dubbla mot att börja på svenskt inrikesbolag. Vilken bransch det blivit.

haha
2012-07-10 12:43

Av alla elever som någonsin har gått där?

Av alla som gick där då? gick där 36 elever så är det 33% som fick jobb vilket låter mycket….

Inlägget “låter” lite som något från aftonbladet….

Jens
2012-07-10 11:29

12 av hur många? Och hur mycket betalade de för att få sina jobb? Förmodligen har de köpt rating på Norwegian eller Ryan för att jobba med låga löner några år för att sedan börja tjäna pengar ……. Pilotsug har det inte varit på 20 år och kommer nog aldrig bli igen eftersom det finns allt för många som är beredda att betala för att flyga.

Det låter kanske bittert men det är tyvärr verkligheten. Kanske ska tillägga att jag är lyckligt lottad och sitter på ett seriöst bolag som tar hand om sina anställda. Det har varit en lång väg hit som jag kanske inte skulle riskera att göra om.

Tråker
2012-07-10 11:22

Dum fråga som man ser svar på nästan dagligen!
Antalet elever du tar upp är litet i jämförelse med alla bolag som ständigt går i konkurs överallt!
Att flyga sötvatten och dra upp gummi snodden är inte särskilt upphetsande men dom som gör det får även dom vara rädda om sina snoddar!
Även här i våra regioner konkar bolag titt som tätt!
Så lägg ner allt tjat om att det ska vara sug på piloter, bara ett önsketänkande från flygälskare med orealistiiska framtidsdrömmar!
Se bara jobb som erbjuds idag, där har ni facit sen behöver ni inte gapa mer!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500