World Airline Awards
I går publiserades den årliga utmärkelsen över världens bästa flygbolag. Man blir ju lite fundersam när man börjat att plöja igenom dessa topp-listor i en rad olika kategorier. Jag letar efter SAS !! Jag hade givetvis räknat med att SAS skulle placera sig i topp 10 bland världens bästa flygbolag – men ikke. Jag fortsätter till Europas bästa flygbolag, den kategorin måste de ju vinna – nej, de är inte bland de 10 bästa ens. Shit, jag letar vidare – här hittar jag dem, de ligger på en hedrande 2:a plats bland Norra Europas bästa flygbolag – Hurra ! Etta var Finnair.
Kategorin Sveriges bästa flygbolag fanns inte – den hade de ju säkert vunnit.
En tröst för SAS är Ryanair fanns inte hellre med i någon av topp-kategorierna.
Hade kategorin Världens lönsammaste flygbolag funnits, så hade säkert Ryanair haft en bra placering.
Jag är djupt besviken – vad har hänt med SAS ?
svar
THY är bäst i Europa
Tidigare fanns väl SAS med på listan över bra premium ekonomi men nu är man borta där med. SAS borde kunna haft en chans om man satsat på service,för det är vad det handlar om. Bara att förbättra upplägget av mat i business hade gjort underverk. Att servera varmrätten i en låda med staniolpapper över är ju som att få in en matlåda. Skall det vara så svårt att lägga upp maten snyggt på en tallrik. Det klarar alla bolag i Asien av, därav hög placering vid röstningen. Att förbättra servicen är en väldigt liten kostnad i konceptet.
Fred: Det var på det glada åttitalet, då var det drag under galsoscherna !!
SAS var ett hyllat bolag världen över……..men det var ju före avreglering och lågkostnadsbolag.
Vet ni vem som är delägare i Skytrax?
Snowman:
När påstod sig SAS senast att vara det?
Ja, det är väl bara SAS själva som tror de är bäst världen.
Vi är nog ganska många som är besvikena på SAS, dom har ju gått en kräftgång i åtskilliga år nu. Kan knappt minnas alla märkliga turer som det bolaget tagit genom åren. Från att ha varit ” The Buisnessmans Airline” är man nu någon form av hybrid, försöker vara lågpris och nätverksbolag på samma gång. I tillägg så har man inte mycket att erbjuda Interkontinentalt.
Man har hankat sig fram genom att sälja ut bolaget bit för bit, Catering, Flight Academy, Flight Support, Cargo, Components, Hangarer mm mm. Dessutom så har vi sett stora ägartillskott dom senaste åren. Hela bolagskonstruktionen gör ju att det verkar vara synnerligen trögt och svårt att genomföra nödvändiga förändringar. Enklare att tömma ladorna och hoppas på ett mirakel. Men nu är det tomt i ladorna, så vi får väl hoppas på att det senare inträffar…. Jag är ingen SAS hatare, utan önskar verkligen att bolaget överlever. (Reser gärna med SAS när det passar).