Fråga till cabin crew
Vad är det som avgör hur många som jobbar i kabinen på en flight? Är det beroende av passagerarantal, flygplanstypen eller något annat?
svar
Det är antal stolar och ej antalet passagerare som styr hur många det behövs i kabin.
…så gäller ju 1 CA / 50 seat men finns även andra regler som styr, t.ex. Wide Body Aircraft så certas de ibland till 1 CA / ordinarie dörr även om paxantal ligger snäppet under. (blir egentligen rätt logiskt att om man har 2 gångar i planet så kommer CA vid en dörr ej kunna ta sig igenom 2 pax-flöden till dörren på andra sidan vid evac. Vill man dra det till sin ytterlighet så kan man ej ha 1 CA på en A380 där endast 35 stolar är utspridda på båda plan.) Dock finns det ju som alltid i flyget en ekonomisk del av det hela som gör att flygplanstillverkare vill certa (och kan uppvisa fungerande Evac) på så få CA som möjligt, så det som är en “logisk” nivå av antal CA på en certifiering kanske inte är det, så länge man lyckats “trycka ut” alla pax under certifieringsevakueringsövningarna… Bla bla…
Nu har alla svarat samma sak. Räcker det inte med ett svar?:)
Hej!
Hur många Cabin Crew som måste finnas på en flygning avgörs av hur många stolar som finns installerade i flygplanet och hur många stolar som flygplanet ursprungligen har designats och testats för när det gäller nödutrymning.
Det styrs regelmässigt inom EASA genom EU-OPS, Subpart O (EU-OPS 1.1990 – Number & Composition of Cabin Crew). ..Googla på EU-OPS så hittar du reglerna som en pdf-fil på EASA’s hemsida.
Hej!
Det är vanligtvis inte flygplanstyp eller antal passagerare som avgör hur många cabin crew det skall vara ombord. Det är antal installerade passagerarstolar.
1 cabin crew per 50 passagerarstolar. 150 stolar = 3 cabin crew. 151 stolar = 4 cabin crew osv.
Om det är 160 passagerarstolar på ett flygplan krävs 4 cabin crew, oavsett om det är 1 eller 160 passagerare.
Det går under vissa speciella omständigheter att reducera antalet cabin crew på ett flygplan i exemplet ovan, förutsatt att det inte är mer än 50 passagerare per cabin crew, men detta måste godkännas av flygbolagets OP/OCC och rapporter måste sändas till luftfartsmyndigheterna. Detta händer mycket sällan.
Det ska normalt vara 1 cabin crew per 50 stolar ombord. Så om det är 51 stolar ombord så ska det vara 2 cabin crew ombord. Så även om ett flygplan har t.ex. 140 stolar men bara har 20 passagerare ombord så ska det vara 3 cabin crew ombord. Tror att man kan göra undantag i vissa fall om det skulle behövas men det tror jag inte sker så ofta.
Då måste det vara 4 besärtningsmedlemmar ombord.
Är det bara 30 pax ombord på ett flyg med 160 säten måste det ändå vara 3CC i tjänst. Man kan göra undantag med 1, om CC plötsligt blir sjuk eller något, men det ska godkännas av Flygchef på bolaget och helst myndighet.
De utgår från antalet säten och således 4 cc för 160 stolar även om lasten består av endast 2 pax
Njaeee……det är antal stolar i kabinen som avgör, inte antalat passagerare! (Tidigare så var det passagerarantalet som avgjorde). Man räknar en kabinpersonal per 50 stolar. 99 stolar=2 kabinanställda, 100 stolar=3 kabinanställda osv. Antalet passagerare spelar ingen roll. Däremot så kan man få dispens att tillfälligt flyga med färre personal i kabinen, men det är engångsföreteelser. Sen har man ibland fler kabinpersonal än nödvändigt, men det är av rena serviceskäl.
Det är alltid för hur många säten planet är certifierat för. Så t ex en B737-800 som kan ta 189 pax men bara har 18 pax en dag behöver fortfarande 4 i kabinen.
Inom charterbranschen har man i regel fler i kabinen än reguljärt, beroende på att de oftast har mer service. Om det är kortare hektiska flighter med mycket service har man fler än minimum crew för att ge bättre service.
Men i dessa penga-sparartider lutar även dem mot att alltid flyga med minimum crew för att spara så mycket pengar som möjligt…
Så vad händer då om det bara är ex. 30 passagerare på ett flygplan med 160 stolar?
Grundreglerna är satta utefter hur många passagerare som ska utrymmas i en nödsituation.
1-19 passagerare kräver ingen kabinbesättning.
20-50 passagerare kräver en kabinbesättning.
50-100 passagerare kräver två kabinbesättning.
o.s.v. för varje 50 passagerare.
Passagerarantal och flygplanstyp är faktorer som spelar in. Sedan där jag jobbade t.ex. hade man alltid fler crew än minimum vilket hade att göra med servicenivån ombord. Så, det är olika faktorer.