Vad vill ni ha istället för SAS
Alla ni som hela tiden av olika anledningar smutskastar SAS, hur bör flyget inom Skandinavien se ut?
Ska vi ha ett riktigt skandinaviskt flygbolag där man direkt eller genom samarbetspartners når jordens alla hörn eller ska vi bara ha utländska flygbolag som flyger till Sverige? Eller kanske bara s.k. lågprisbolag som säljer biljetterna ena vägen förmånligt medans andra vägen kostar som en ordinarie biljett. Så länge det förstås inte handlar om avgången 02.50 mitt under lågsäsongen! Ska vi kunna flyga bara från A till B i framtiden och inte ha ett nät?
Är det inte trevligare att flyga med en besättning som alla passagerare kan identifiera sig med istället för bara 20 åringar utan någon livserfarenhet alls?
Hur kan ni önska alla dessa människor som arbetar på SAS att bli arbetslösa? Vad har de gjort just DIG för ont? Blir det bättre att alla dem, många av de väldigt kompetenta, konkurerar med DIG om de jobben som finns?
Och nej, jag arbetar inte på SAS!
svar
DY
Ja du har rätt att det var lite onyanserat, men jag tycker du t.ex kan läsa artikeln i SVD Näringsliv igår om hur DY trixar och skatteplanerar! Du tror inget är sant av det!? Du är väl inte så naiv så du tror att flygplanens “bränsleförbrukning” och flottans utnyttjande håller nere hela kostnaden.
Angående Kirunaborna så lämnade Norwegian dem för att de flesta valde att åka med SAS, eller?
Var så säker att när EU ändrar reglerna för flygbolagsanställda och deras skattebetalningar plus arbetsavgifter så kommer Kjos börja svettas.
Ha det gott!
Vad jag villl ha:
-Ett bolag som klarar sin egen eko utan ständiga bidrag av staternas skattepengar
Detta är ju inte shysst mot dom bolag som inte har skattepengar i ryggen.
-Ett bolag vars anställda inte har överlöner ( T.ex SAS Danska sektion )
-Personal som inte är snobbiga vid incheckning, i cabin, som fattat att dom jobbar
inom ett serviceyrke, inte är självutnämnda besserwisser´s….
-Ett flygbolag som kan erbjuda bra priser med moderna flygplan.
-Tag bort nattskiften på marken i möjligaste mån då det då det annars ges tid att sova på arb.tid, alt låt arb.ledare mera ha koll på personalen, spec timmarna innan skiftbyte.
-Byte av org.nr på SAS till ett nytt, därmed kunna avskeda dom som inte vill bidraga till att företaget överlever.
-Max 1 ID-resa/år. För mkt tid läggs ned på dessa resor. Skall bara kunna bokas
på fritiden, ID systemet skall tas bort från datorerna på arb.tid
-Få alla anställda att försöka fylla dagarna med arbete, har man inget att göra frågar man ngn kollega alt annan avd om att få hjälpa till.
Knappast konstiga krav, funderingar va?
Tycker att forumet till stor del består av pajkastning till höger och vänster. Min syn på flygbranschen, så som alla branscher är att det måste finnas en rimlighet.
Att betala 30€ för en resa genom hela Europa är inte rimligt. Om man räknar på flygbränsle, personalkostnader, markkostnader och framförallt miljöpåverkan så räcker inte 30€ långt.
Nu pratar jag om löner som gör det möjligt att leva på och leva med, både för piloter, kabin och markpersonal etc.
Vår strävan efter priseffektivisering och billigast-möjliga-mentalitet är väldigt egoistiskt och visar brist på empati.
Det handlar inte bara om ettor och nollor, kronor och ören. Det är en fråga om värderingar, respekt och framtidstro. Höj blicken och se vad som händer runtomkring er och inte bara inom denna branch.
Men hur resonerar du nu? Menar du allvar med det du skriver? Hur kan du leva ett fungerande liv där du gör anspråk på allt som är på något vis skattefinansierat? Jag vill se dig springa in på ditt lokala skattekontor och grabbar tag i en stol och skriker att den minsann är din, för du betalar skatt! (Utropstecken, utropstecken) Gå in på någon skola och ät gratis mat, för det kan du göra som skattebetalare, då du minsann äger maten.
Gemene man verkar helt acceptera att statligt anställda direktörer lever loppan på skattemedel (se Tillväxtverket). När det däremot kommer till hatobjekten, såsom SAS, då ska minsann huvuden rulla. Förlåt i förväg för att jag gick off topic nu. 🙁
Jag personligen anser att i dessa tider då får man se om de få arbetsplatser som existerar och som genererar intäkter för pappa staten. Jag är övertygad om att SAS varit en bra affär för staten genom åren med tanke på alla skatteintäkter de dragit in från bolaget.
Jag kommer bli påhoppad för mitt uttalande och ses som en SAS-kramare nu. Detta är helt okej för mig, då jag står för mina åsikter. Är av uppfattningen att det var rätt gjort av samtliga parter när SAS fick respit för denna gången. Går det åt pipan, ja då var det meningen att bolaget inte ska existera i dess nuvarande form.
Ingen utom stående aktör kan göra det billigare om vi ser till helheten.
Några skattepengar har ej gått till SAS därimot till Nextjet mflr. som flyger med statligt stöd.
Om det inledningsvis blir billigare för dig som passagerare så blir det dyrare för stat/kommun och högre skatt måste tas ut.
Norwegian hade 93 anställda i Sverige 2011. Det ger inga skatte intäkter.
Pengerna du betalar hamnar i något annat land.
Vill staten sälja sina aktier kan de göra det, det finns köpare.
då Jag som skattebetalare är ägare av detta sjunkande skepp!!
är Jag inte villig!! att betala för detta!
det finns annat att lägga mina pengar på tex sjukvård el skolmat..kanske bättre vägar
om någon utomstående aktör gör detta billigare o lika bra så….
LÄGG NER SKITEN.
Hej signatur “mamma”
Med 14 tusen timmar i luften varav 11 tusen i en Airbus borde jag ha lite insyn och kunskap i branschen 😉 men det finns många världsmästare i detta forum……
Jag är för SAS, men jag är emot SAS sätt att styra det! De kräver väldigt mycket av sin personal och deras familjer. Jag håller med om att det kan inte fortsätta så som de gjorde då det inte fanns så många konkurrenter, men då måste man anpassa det successivt och se över ALLA bitar i företaget. Det är ingen hemlighet att SAS har en väldigt hög administrativ kostnad och att de har gjort väldigt dåliga affärer genom tiderna som gör att det släpar efter. Även då de tjänar pengar så är kostnaderna högre.
Jag kan tycka att man borde göra en skilsmässa, så Sverige fick sitt alldeles egna bola, med svenskt kollektivavtal, anställda i Sverige och personalen skattade i Sverige osv. Sen skulle Danmark ha sitt bolag med deras regler och Norige ett med norska regler.
SAS har mycket kompetent personal, högt säkerhetstänk, god service, regelbundna kvallitetskontroller, det ska man ta vara på.
Man ska se över om alla dessa chefer med MYCKET högre löner än den högst betalda piloten har behövs. Det finns inte bara 10 sådana personer.
Jag tror på SAS men då tror jag det ska vara hel svenskt!
Moder Svea
Varför skulle SAS försvinna ? Det man hade förväntat sig var att SAS rekonstruerades för att bli ett självbärande sunt bolag utan statlig inblandning.
Om det här nu var en kupp för att om ett halvår skicka nptan till skattebetalarna får tiden utvisa.
Oavsett vad kommer SAS bestå.
Att DY inte tillför något låter inte nyanserat.
Den produktion som är förlagd ifrån Arlanda utförs av personal som också betalar sin skatt här.
Hade inte DY funnits i Sverige så hade du som passagerare inte kunnat flyga med nya flygplan till budgetpris.
SAS linjer där konkurrens saknas är ingen rolig läsning.
Fråga Kirunaborna vad dom tycker.
Svensken har blivit dum! “Så länge inte det drabbar mig” mentaliteten växer så det knakar i Sverige och det visar många av svaren här ifrån intelligensreserven! Hur kan så många tycka att jobben skall gå åt skogen och skötas av utomstående, förstår ni inte att för varje gång något svenskt går i graven så kryper arbestslösheten lite närmre inpå er själva. Det blir färre och färre som har jobb och fler och fler som konkurrera om dessa!
Skulle SAS försvinna så öppnas det inget nytt svenskt flygbolag istället. Andra bolag kommer att ta över vissa rutter, men inget av dessa kommer att generera jobb till svenskar eller betala skatter och avgifter till Sverige. Inte ens Norwegian bidrar särskilt mycket till Sverige i form av tur täthet, möjligheter och än mindre i drägliga anställningsförhållanden och gör rätt för sig i Sverige.
Jag förstår att man inte tycker SAS behövs när det ända man efterfrågar är sin årliga Thailands-resa!
Till Mamma!
Du uttalar dig om det du inget vet. Landningsställen som vek sig berodde på att tillverkaren misslyckas med konstruktionen. Tillverkaren hade ej givit service instruktioner. Varje flygplan underhålls enligt tillverkarens instruktioner. Det som hände bevisar att det är riskfyllt att ta nykonstruerade plan i drift. Som med det fel som upptäkts i Dreamlinern (delaminering av komposit delar i stjärtpartiet).
Barnsjukdommar har alla nya flygplan. Är du bland de första att ta ett nytt flygplan i drift får du räkna med problem.
Sv: Kapten
Landningställ som viker sig, översyner som det har slarvats med, haveristatistik, wildcat /sympatistrejker, endast 3-stars pa Skytrax jmft med toppbolag med 6-stars…..vet du vad du snackar om?
Om SAS nu lyckas med detta kan det förändra hela den svenska arbetsmarknadsmodellen i grunden.
Att förhandla med ultimatum och hota med konkurs kan bli vardag.
Det hade nog varit bättre att låta SAS gå i konken för att sedan starta upp igen. Detta kommer förstöra för andra branscher.
Till dig som läst men ej förstått!
Har flugit med alla bolag du nämnt och många fler. Flög första gången reguljärt 1952 i Finland (DC3).
Tror du verkligen att Finnair, Singapore eller BA skulle börja flyga inrikes i Sverige? Det är inget större fel på dessa bolag. Men inget av dem är med i StarAllince. Singapor och BA har ingen personal som talar Svenska.
Dessa bolag skulle troligen ej ha sin personal anställda i Sverige. Vi förlorar då skatteintäkter och staten måste höja andra skatter för att få täckning för bortfallet. Även de som ej flyger får vara med och betala.
Vad många skriver visar att de ej flyger mycket!
Hej
SAS behövs och gör ett toppen arbete vad gäller säkerhet och service.
De flesta flygande inom SAS har rimliga löner och avtal med hänsyn till att det
är ett skiftarbete, arbete helger, nätter osv. Finns säkert många som tycker att tex. Thai eller Turkish Airlines är bättre, tänk då på att dess personal arbetar med kniven mot strupen under helt andra villkor än vad vi i Scandinavien skulle acceptera.
Du som klagar ta och räkna ut vad en snickare tar ut
I lön som ( i Stockholm ) debiterar mellan 500-600 kr inkl. Moms / timme och kanske även kör lite svart! Ingen som klagar där inte.
Vi vill ha er kvar och ser att ni får offra mycket för att rädda företaget.
Ni har tvingats skriva på försämringar som skulle få andra grupper att gå ut i general strejk…..
Ni har all min support
Med vänlig hälsning,
Kapten A330
Det är nog ingens mening att önska folk arbetslöshet men sanningen är den att det är inte första bolaget som har gått i konkurs och inte det sista heller och flygbolag dör med dåligt styre så är det bara . Inte för att förolämpa alla sas anställda men vet inte om det är lojalitet eller desperation att stödja en VD som drar in 8 miljoner om året och sänker allas löner samt pensions avtal då man som crew väljer att stödja detta är helt vansinnigt !!!!! Själv har jag bytt bolag 5 gånger på 6 år det inkl 3 kk och de är nog nu verkligheten börjar komma ikapp alla sas anställda att flygvärlden ser ut som den gör och vi som vill jobba inom vårt yrke på marken eller i luften får KÄMPA jävlgt hårt och söka nytt jobb varje säsong som sasare har inte behövt gjort på 20 år ……. men det är klart för sas loggan kan vissa göra allt fint ska det vara det är inte lika fint att flyga för Ryan ,DY ,eller charter .
Tänker man mer på loggan på sin vinge än på jobbet i sig så kanske man har varit på fel plats i några år för mycket.
Med detta inlägg vill jag inget ont men öppna ögonen alla varför ska staten VI skattebetalare betala pengar för ett bolag som SAS ska existera ????
Svaret vet nog alla själva ………..
SAS service? Var, när? Du har aldrig flugit med Finnair, Singapore eller BA.
Inga av de bolag ni nämner kommer att kunna eller vilja ta över SAS´s trafik.
DET FINNS INGET BOLAG IDAG SOM KAN ERSÄTT SAS det närmaste året och ge motsvarande service.
Det är många som skriver på forumet men flyger ni någon gång?
En gång per år???
BA, Thai, Finnair, Delta, Norwegian, Ryanair, etc. De duger bra som ersättare för SAs, som man kan vara utan.
Ett helsvenskt bolag!
Bolaget och dess personal ska inte tro de är några gudar!
Som ett annat välkänt bolag som finns här i Norden innan utan att säga några namn som börjar på S och slutar på samma bokstav med en vokal i mitten som kommer i början på alfabetet.
Underlag lär väl finnas när man hör och ser oss vanliga svenskar åka till Turkiet, Thailand och Kanarieöarna ganska ofta.