SAS – Same As Sabena…
Tyvärr liknar SAS situation mer och mer Sabenas dödsstrid.
1)Utförsäljning av tillgångar (byggnader, flygplan, motorer,…): check.
2)Outsourcing av det man lyckas komma igenom med rent fackligt: check.
3)Sätta en pistol i huvudet på personalen och lägga till sådana villkor (lönesänkning, outsourca det ingen vill outsourca,…) så de inte kan göra annat än att trycka av, därefter hävda att det var självmord: standby.
Härnäst följer en rekonstruktion. Borta är villkoren för verksamhetsöverdragelse så de som vill jobba med ground handling får nu snällt söka jobb hos någon av gamarna som redan spanar in godbitarna; borta är senioritetslistor; borta är den del av inhyrd flotta man inte längre vill ha i re-starten…
Sabenas konkurs ledde till 12000 uppsägningar, 6000 fick plats i omstarten, en del fick plats hos spanska Flightcare som vann handlingavtalet för SN Brussels Airlines.
Konsumenterna klarade sig skapligt; i ett kort-/medellångt perspektiv med många indirekta förbindelser via FRA, AMS, CDG (men vad är skillnaden mot situationen från ARN eller GOT idag?) och i ett senare skede efter en stegvis uppgradering av trafiksystemet. Stora förlorare var personalen, flygplatsen och leverantörerna (catering, cleaning,…).
Hoppas jag har fel, men det ser inte bra ut…
svar
Sabena hade gått konstant med förlust sen 1957
Personalen strejkade dagarna innan konkursen liknande som Eastern i USA, och riktigt alla blev av med jobben, bra läxa för SAS facken nu, när ska Ni lära ER, ett bolag finns för att marknaden vill ha det inte för personalens jobb