Ryanair, Dog eat dog!
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/ryanair-hotar-att-stanga-ner-rutter_7696018.svd
Ryanair stänger ned linjer från Budapest,Wizzair tar över!
När Malev gick i konkurs en fredag tog Ryanair över påföljande tisdag, snabbt jobbat!
Nu tyckte dock MOL& Co att avgifterna från flygplatsen blev för höga och hotade att stänga ett antal linjer( se artikel i Svd).
Verkligheten biter dock tillbaka eftersom de nedlagda linjerna i sin tur tas över sömlöst av Ungerns egna lågprisbolag Wizzair.
Min fru som åker regelbundet till Milano från BUD, konstaterade att nästa gång får hon åka Wizz i stället för Ryan. Hon gillar Ryan så hon hade föredragit Ryan men jag som hellre åker Wizz blir lite skadeglad. Ryan kan hota hur mycket som helst, det finns andra som är villiga att ta över.
svar
Wizzairs personal är endast anställd och baserad i billiga f.d. öststater. Där är medellönerna och levnadsomkostnaderna låga. De söker jobb på sin bas och har oftast möjlighet att bo kvar där de bor.
Ryanairs personal finns på billiga platser och på extremt dyra. De tjänar samma oavsett vilket land de arbetar i. De kan inte välja bas utan endast önska. De får sällan vad de söker (såvida de inte söker Stansted). De betalar eget boende och tvingas ofta att pendla.
Jag tycker det är svårt att jämföra enbart lön.
B, har du liknande villkor som Ola beskriver ?
B, du visar även att du ej kan förstå innehållet i en text. Vart har jag skrivit att det är dåligt?
Jag är fortfarande intresserad av att höra de bra anställningsvillkoren hos Ryanair som du nämnde i jämförelse med Wizzair!
X: Jag har ingen aning vad ditt senaste inlägg handlar om.
Petter:
Hur kan villkoren vara så dåliga när du inte ens vet hur det ser ut?
B har i tidigare trådar om Ryanair redogjort för hur bra villkoren är som kontraktsstyrman.
När B inte längre kunde hålla fasaden uppe då fakta trots allt trumfar subjektivt tyckande ändrades tongången från “Ryanairs villkor är mycket bra” till “Pilotyrket är ändå ingenting för familjeförsörjare”.
Att Ryanair måste dra sig tillbaka och lägga ner linjer får väl ändå anses vara positivt ur de flesta aspekter. Att Wizz är de som efterträder är dock knappast positivt sett ur konsumentsynvinkel. Båda bolagen har en fientlig inställning till kunder, leverantörer, anställda mfl. även om Ryanair slår Wizz på fingrarna i dessa discipliner alla dagar i veckan…
B, det skulle vara kul att höra lite om dina anställningsvillkor ?
Jag skrev aldrig att Ryan är guld och gröna skogar. Bara att det är ett jävla klagande här och undrade varför.
Vad jag ville få fram, alla klagar jämt på Ryanair och vill att det ska gå dåligt. Sen blir ni glada när ett ÄNNU sämre bolag tar över. Varför denna agg mot Ryanair?
Folk betalar för att flyga 737/A320 idag. På Wizzair får du sämre ingångslön än Nextjet trots att du flyger A320.
Jet Time
Primera
Niki
Small Planet
osv.
Finns så mycket skitbolag idag ingen här någonsin skriver om
Du som kallar dig för B. Det märks på ditt sätt att skriva att du är en liten pojke utan varken erfarenhet eller mognad.
Du måste vara en av de få gjorda av “det rätta virket” som fått jobb direkt på jet hos Ryanair, jag är såååå avis på dig.
Du nämner också anställningsvillkor, jag blir lite nyfiken här! Kan du vara snäll och informera oss andra dödliga piloter som inte fått jobb på jet hos Ryanair direkt efter en statligt finansierad utbildning hur dina anställningsvillkor ser ut hos Ryanair ?? Eller är du verkligen anställd av Ryanair ??
Till Trött, jag föredrar att bolag som Ryanair inte existerar då det är dåligt för alla. Det går att driva företag med bättre lönsamhet men samtidigt bete sig som folk vilket ledningen på Ryanair inte gör.
Det är bra för marknaden att andra bolag tar över på en gång när Ryanair kommer med dessa hot, det visar att dom inte kan bete sig på detta viset längre för dom är inte ensamma på marknaden.
Till B, du säger att ni tjänar bra på Ryanair, vet du vad du pratar om ?? Jag har själv jobbat på Ryanair och var då fast anställd med allt vad det innebär.. som styrman ca 50-55000kr / mån efter skatt och sociala avgifter, pension m.m. så kryp tillbaka till ditt hål och kom inte med massa skitprat. Det är sådana som du som godtar dessa” kontraktsanställningar” som sänkt bolagets tidigare bra villkor till usel timlön och kontraktsanställningar….
Är ju bra att konkurrens fungerar. Dock förstår jag inte skadeglädjen jämt när Ryan minskar.
Är det för alla med statligt finansierad utbildning får jobb på JET direkt?
Är det för anställningsvillkor så tjänar nog vi på Ryan det dubbla jämfört med Wizzair.
Klas
Du föredrar buss?
Hotar och hotar… Passar det inte Ryan så får de väl ge fan i att flyga där då?
MYCKET BRA att Ryanair minskar! Mer sådant vill vi se.