Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Hur många 55plussare på SAS sökte förtidspension

Tråden startades av Hmm

Hörde att många 55 plussare sökte förtidspension innan nya avtalet skrevs på. Allt för att omfattas av gamla pensionsavtalet. Någon som har koll på hur många det gäller?

Om man tänker på SAS åldersstruktur så borde detta vara en ansenlig mängd piloter. Detta borde leda till anställningar.

Publicerad den 2012-12-03 09:11
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

Major
2012-12-06 17:18

Brist på kompetenta piloter. Bara för att man har alla cert innebär inte att man är lämplig att ansvara för 200 liv.

Luftis
2012-12-06 14:59

@Major

Dream on dream on!!
Det kommer aldrig att bli någon pilotbrist, tvärt om!
Eftersom det blir enklare, billigare att ta certifikat. Detta med att man är ute i en liten Cessna över land och sjö, är ett minne blått!
Dagens simulatorflygningar blir bara billigare och effektivare. Ingen myndighet kommer att kräva att Du skall ha flugit små enmotoriga flygplan för att bli pilot på ett stort trafikflygplan, eftersom detta är som natt och dag.
Regelverken håller på att ändras över hela Världen (inte minst ser Boeing o Airbus till detta).
Så sorry grabbar med 150 tim singel o 100 tim twin, det hjälper inte när universitets studenterna får 200 tim sim Boeing 777 samt är testade och klara för att passa in hos de stora operatörerna.

Major
2012-12-06 14:27

Pilotmarknaden kommer nå en så kallad “balanserad behovsnivå” år 2015 i Sverige. Dvs. tillgång och efterfrågan kommer vara normal, och de flesta som siktar på ett pilot yrkesliv kommer kunna dra igång sin karriär på allvar.

Detta pga ökad trafik, och höga pensionsavgångar i Sverige i denna specifika bransch, pilotbranschen.

Möjligen 2020 kommer det dessutom råda BRIST i Europa och världen. Det spår flera experter, och Boeings största oro är att det blir just pilotBrist med stort b.

Experterna säger sig inte tro det faktum, utan VETA det faktum att pilotbristen kommer infinna sig. Täcks inte cockpitarna upp, kommer expansion inte bli möjlig, och flygbiljetterna kommer öka i pris då fler vill resa, och färre kan pga pilotbrist = flygplansbrist.. Det kommer bli en MAJOR nyhet om några år. Inte förns då kommer människor runt om i världen börja respektera oss piloter igen, och inse hur handlingsförlamade de är UTAN oss. Keep strong!

Snart så, aviatörer!

Kalle
2012-12-04 15:53

Produktiviteten ökar, men det gör även trafiken till nästa sommar. Passar perfekt. Tid för nyrekrytering närmar sig, gissningsvis inför sommaren -14.

Benke
2012-12-03 18:27

500 miljoner per år för 160 man låter alldeles för mycket.

I våras höjdes pensionsåldern från 60 till 62 och nu höjdes den ytterligare till 65 (och möjligheterna till deltidspension tror jag faktsikt försvann) så vi får nog vänta 5 år innan de stora pensionsavgångarna börjar.

Hur många har tjänstledigt från SAS och sitter med ett bättre jobb nu, 50 st? Men, jag ser besparingen i att ersätta äldre som tar tjänstledigt, med nyanställda. Förhoppningsvis blir det så men pensionsavgångarna får vi vänta länge på.

peptalk
2012-12-03 15:04

160st till en kostnad av 500 000 000/år och när de ber om att få komma tillbaka och jobba för sin lön säger SAS nej märklig besparing att betala 500millar om året för att folk inte ska arbeta

Dino
2012-12-03 13:19

Oavsett är det ett faktum som kvarstår ifall SAS vill hålla lika många plan i luften som idag måste de nyanställa piloter. Från 2016 kommer det gå i snitt 75 piloter i pension/år i över 15 års tid.

X
2012-12-03 12:26

Tanken med tjänstledighet till Etihad är ju inte bara för att bli av med övertalighet i företaget. Låt säga att en senior kapten med maxlön eller nära maxlön går på LOA till Etihad, en senior styrman uppgraderas med endast marginellt lönepåslag och en helt ny styrman anställs. Kostnadsbesparingen för SAS blir påtaglig i den situationen och LOA kommer säkerligen beviljas så länge training klarar av att få in nya piloter.

De som ska komma tillbaka från tjänstledigheter från t.ex. Emirates m.fl. kommer ju nu också tillbaka till ett kraftigt försämrat avtal. Det är inte alls säkert att det är lönsamt att komma tillbaka som styrman på SAS om man idag är kapten på något av Gulfbolagen.

Benke
2012-12-03 11:08

Även om ett gäng har sökt förtidspension så har Etihad i ett sammarbete med SAS, varit på besök i OSL, CPH och STO under 6 dagar för att locka SAS-piloter att ta tjänstledigt för att jobba i mellanöstern under 3 år. Detta tyder inte på några nära förestående nyanställningar, tyvärr.
SAS-piloterna skall ju arbeta 1 dag mer per månad och ändrade regler kring antalet arbetstimmar per 7 dagar, gör det lättare för SAS att utnyttja hela den tillgängliga arbetstiden. Detta har lett till en övertalighet i SAS.
Dessutom finns ett ganska stort antal SAS-piloter som kommer tillbaka efter tjänsledighet på andra bolag.
Någon som vet mer?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500