Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Vad händer med alla Fokker 70/100

Tråden startades av Oktavius

Hej!
KLM håller på att urfasa alla sina Fokker 70/100. Denim Air kommer heller inte operera
Med dem, läste nyss att även Austrian kommer göra sig av med sina. Vart tar alla dessa maskiner vägen, stor kapitalförstöring att skrota dem. Finns det någon marknad för dem, visst fanns det något svenskt bolag som opererat dem. Finns det chans att någon kommer hit.

Publicerad den 2013-04-05 20:47
Skriv ett svar
Antal svar: 9

svar

Linus
2013-04-07 08:03

Fokker’n är ju faktiskt fortfarande ett rätt så modernt flygplan. Gammalt – nej, bränsletörstig – Nja, inte så man hajar till i allafall. Två ton i timmen drar den.

Anders1
2013-04-06 23:17

Jag tror att många av dessa går till Iranska flygbolag. Iran är bojkottade av USA och har svårt att köpa USA-tillverkade produkter, även i andra hand. Men ett flygplan tillverkat i Nedeländerna med (oftast) motorer tillverkade i Storbritannien är attraktivt i Iran även om det är gammalt och bränsletörstigt.

Margot
2013-04-06 12:39

Vad ersätts dessa med?
Nu när man har bytt till 3 dagliga från LPI blir det väl lite väl många pax att dra ifall man byter mot Embr. 190?

S
2013-04-06 10:47

@ Björn Näsström, och…..

Björn Näsström
2013-04-06 09:08

Ja, Transwede/Braathens använde denna typ (F100) inrikes. På Östersunds-linjen från maj 97 till juni 99. Jag var ganska ofta försenad pga teknik pga detta flygplan. Det vanligaste var att det behövde “startas om” vilket jag tror tog ca 10 minuter. Ibland flera gånger. Ibland kom en bil med gubbar med FFV tryckt på ryggen under dessa omstarter. När det gäller SK B737-6/7/8 har jag haft teknikförsening 3-4 ggr på ca 600 tillfällen. På SK MD något oftare. På Linjeflyg B737-500 aldrig men där blev det bara ca 100 tillfällen.

Roffe
2013-04-05 23:25

Så vitt jag kommer ihåg så Flög Transwede med någon av dessa typer. Linjeflyg/SAS hade väl föregångaren F28 som någon nämde tidigare.

J
2013-04-05 22:39

F 70/100 är inga turboprop utan en vidareutveckling av F28 som var Linjefligs arbetshäst i många år

Rasmus
2013-04-05 22:18

Afrika brukar vara mycket intresserade av gamla turboprop maskiner. Saab 340, Fokker osv.

CCTQ
2013-04-05 20:54

AFRIKA

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500