Annan karriär och pilot?
Finns det några verksamma trafikflygare på forumet som kan hjälpa mig med ett påstående jag stöter på i internationella forum och på flygtorget ibland:
Finns det piloter som har en annan karriär vid sidan av sitt jobb på flygbolag? Är detta vanligt? Hur ser flygbolagen på att man har en annan examen och kanske då är äldre när man söker sitt första jobb?
Givet flygbranschens natur känns det rätt smart att ha en annan karriär att falla tillbaka på liksom.
Tack på förhand för seriösa svar
svar
pf: Du tänker förstås på kung Willem-Alexander av Nederländerna, som flyger som styrman ibland på KLM. Syns även i KLM:s annons i deras ombordtidning !
Passar ju bra eftersom K:et i KLM står för Kungliga . . .
Att någon tjatat hål huvudet, är uppenbart.
Aha, då är jag med! Jag tycker ändå att du ska följa din dröm. Väl ombord och när man har stängt dörrarna är det världens bästa jobb, trots allt krångel runtomkring. Det beror ju såklart helt på hur omvärlden ser ut när du är färdig med din utbildning men är du 40+ tror jag att det blir svårare att få jobb på de stora bolagen utan att ha en del erfarenhet från tidigare. Nu vet jag inte alls vad du drömmer om att flyga utan utgår från mig själv.
Min pappa tog första flyglektionen när han var 34 och tog pension vid 60 på 757/767 förresten. Så visst går det.
Det finnes en i Nederland som flyger noen dager i måneden som styrmann for KLM. Han har en annen jobb resten av tiden, da han bor på et slott.
Kör!
Du har ett bra utgångsläge med din läkarexamen och du är inte för gammal (men vänta inte).
Förslagsvis söker du och satsar du på att komma in på nästa TFHS-kurs. Den startar om ett år (mars 2024). Då är du färdig sommaren 2026 och då finns det nog goda chanser att TFHS matar direkt in i Norwegian.
Finns det inga jobb att få så fortsätter du bara som läkare fast med nya livserfarenheter. Det finns många bra lärdomar och kunskaper från flyget som går att applicera inom vården.
Har du gott om pengar så kan du köra igång direkt med någon betald utbildning.
Ett annat alternativ är att dra till USA och gå på flygskola där. Då kan du efter några år landa mycket fina flygjobb.
Få piloter har tyvärr “en andra tanke” i huvudet, därav enligt mig inte många extrajobb – men dom som har det går ofta ganska långt!.
Många är vi i kabinpersonalen som varit på stopp och fått uthärdat middagar när piloterna tjatat hål i huvudet på oss med diverse flyghistorier för att sedan i allra värsta fall lägga beslag på hela det kontanta insamlade beloppet för räkningen och sedan betala notan med sitt eget kreditkort utan att lägga till den dricks som vi alla lagt och serveringspersonalen skulle ha fått.. Alltid med samma ursäkt “behöver kontanter”..
Har du några idéer så genomför dem! Du kan när som helst misslyckas med din medical.
Jag har en läkarexamen. Livet tog den vändningen av olika anledningar och jag är idag närmare 40. Jag har PPL sen tidigare men sneglar alltid åt trafikflygplanen.
Jag har hört ryktesvägen om utbildade psykologer som jobbar för SAS och ekonomer som flyger för BRA. Därför växer tanken inom en själv att försöka jobba som pilot innan man är för gammal. Om du är 5-6 år äldre än vad du varit om du börjat flyga efter gymnasiet är du fortfarande väldigt ung.
Finns det äldre piloter som haft / har en annan karriär och flyger eller är det liksom så extremt ovanligt att det i princip inte förekommer?
På ett sätt tänker jag att jag är i en väldigt bra situation då jag alltid har min läkarexamen att falla tillbaka på. Å andra sidan inser jag att jag saknar insikt i hur det är i flygbranschen och undrar om jag i realiteten är exkluderad från alla chanser till att få ett flygjobb genom min ålder och läkarexamen?
Finns absolut möjlighet att ha ett annat jobb vid sidan av flygjobbet. Men det krävs en flexibilitet hos den andra arbetsgivaren. Kör man eget så är det väldigt väl att kombinera med flygande. Finns oändligt med deltidslösningar som då gör det ännu enklare.
Kloka funderingar!
Instämmer med föregående talare.
Jag har en civilekonomexamen och driver ett litet företag med två kompisar vid sidan om våra pilotkarriärer. En stor trygghet att ha det som nödraket nästa gång det smyger sig. Vet många som har samma setup men tror inte heller det är vanligare inom pilotyrket än på andra platser. Förr i tiden jobbade ju piloter betydligt mindre och tjänade betydligt mer, då var möjligheterna större att dra igång något eget. Idag tar jobbet för mycket tid och deltid har varit svårt för mig att få.
Har inte upplevt att något bolag tyckt att jag har varit gammal även fast jag är 5-6 år äldre än vad jag hade varit om jag började flyga direkt efter gymnasiet. Däremot har jag på arbetsintervjuer fått frågan ett par gånger om jag verkligen har tid att jobba som pilot när jag har en egen firma vid sidan om.
Okej, så deltidsarbete förekommer inte så mycket. Är det vanligare att man jobbar för ett flygbolag periodsvis under exempelvis sommarperioder och sedan sysslar med något annars när utbudet minskar under höst/vinter exempelvis?
Att ha en annan karriär vid sidan om och samtidigt är det inte många som har. Att vara pilot tar upp mycket tid och energi och om du har familj så finns det knappast tid till något annat när du inte flyger.
Möjligtvis har någon något mindre eget bolag vid sidan om, men det förekommer inte mer än vad det gör inom andra yrken.
Däremot är det väldigt smart att ha haft en annan karriär/utbildning innan man ger sig in i pilotyrket. Det är en svängig branch och en stor fördel om man kan falla tillbaka på något.
Flygbolagen ser nog bara possitivt på om du har några kompetenser förutom flyga.