Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Antagningsbesked OSM och TFHS

Tråden startades av Tredje gången gillt

Då tog man sig in på TFHS på sitt tredje försök. Känner mig lyckligt lottad och ser fram emot mars! Nu får jag ta ett välförtjänt jullov. Roligt hur man blev nekad av OSM trots intervjun kändes så mycket bättre hos de.

Hur gick det får er andra?

Publicerad den 2021-12-10 17:54
Skriv ett svar
Antal svar: 23

svar

Kalle
2021-12-20 22:12

@Tredje gången gillt

Klart att det inte är övermänniskor som kommer in, det är ju nästan ingen som söker längre. Blir färre och färre sökanden år efter år, och skolorna börjar till och med få problem med att ett fåtal inkompetenta tar sig in. Alltså personer som knappt klarar av den förhållandevis enkla utbildningen.

Grattis oavsett! Utbildningarna är bra och ger förhoppningsvis ett schysst jobb som du kommer trivas med i efterhand. Lycka till!

Tredje gången gillt
2021-12-20 12:10

@Tips

Får jag fråga vilket försök detta var för dig?

I min erfarenhet, har det varit värst att se på de som kommer in som att de innehar ett “något” som får just de att komma in, och inte en själv. Verkligheten är långt ifrån magi.

Det som jag gjorde annorlunda i år var att ta ett steg tillbaka från hur jag gjorde intervjuerna tidigare, och försökte sätta intervjuerna i perspektiv relaterat till andra intervjuer jag haft och skulle kunna ha. Jag började tänka på arbetsintervjuer på alla olika nivåer av kompetens och sätta mig i andra intervjuares skor, för att skapa mig en bild av vad för KOMPETENSER (inte person(lighet)) söks i olika yrken och industrier.

Därefter tog jag kontakt med och försökte på egen hand ta mig så långt in i flygbranschen som möjligt. Jag gick med i en förening för flygare, kan man säga, och pratade ofta med piloter på linjen, man plockar upp på deras karaktärsdrag och poängen är att kunna vara sams med alla personligheter, eller så mycket som möjligt.

Det är en arbetsintervju, med svårare frågor, frågor som du fått nu också.

Du ska svara på frågor som du svarat på andra arbetsintervjuer och framtida arbetsintervjuer.

Dessa år vill de ju också att kandidaterna har kolla på arbetsmarknaden och det negativa, och att de reflekterat över det och tänkt i framtiden kring en karriär i denna bransch. Du ska kunna hänvisa förmodligen till CPL vs MPL, då du är en mer attraktiv kandidat om du är sökande och går vidare i båda skolors olika delar i antagningsprocessen. Hur vet jag det? JO, för att det är som en vanlig arbetsintervju, du är en mer attraktiv arbetare ifall det är konkurrenter som värderar dina förmågor också. Ifall du går med någon typ av pilotförening, som har alla åldrar, kommer du GARANTERAT stötta på negativitet (baserat på verklighet) och vips är du tvungen att reflektera över dessa två laster, som du sen kan ta upp på intervjun.

Charm, positivitet och passion hjälper också. Inte för mycket dock, det kommer naturligt, ju mer självsäker du är inför intervjun, vilket du kommer vara ifall du samlar på dig så mycket information om branschen som möjligt, från personer I branschen, det vill säga då du känner dig som “en del av gänget”. Det hjälpte mig mest.

Eliminera negativa ord från ditt vokabulär. Använd ord som “utmanande”, hellre än “jobbigt” eller, “jag vill hellre” än “jag vill inte”. Visa att du har en positiv attityd.

Jag är säker på att de är endast ute efter kandidater som kan visa på just intervjun att de har kompetenserna för att vara en del av skolorna och sedan pilot. Det är rättvist. Svårt, men rättvist.

Allt som allt är det ingen magisk formell, med 1 matsked passion och 2 kryddmått charm. När jag återvände till att förlita mig på mina tidigare erfarenheter från arbetsintervjuer, samt “vässa mina instinkter” från kunskapen och vetskapen av att ha gått med i en pilotförening + en positiv attityd, så gick det tillväga. Jag har vart nekad två gånger av båda skolor tidigare, så jag vet vilken jävla sits man är i efter ansökningen i december men man inte kommit än, det suger. Det är upp till dig nu att ta allt det där och genom året och få ut så mycket positivt som möjligt, helst netto.

Jag försökte mitt bästa, ifall jag hade försökt mindre hade jag inte förtjänat en plats på någon skola.

Det var sant när de sa det var inga övermänniskor som kom in på TFHS – jag är ju en av de!!

Svar @Tips
2021-12-19 20:24

@Tips
Alla kandidater är ju individer, finns ingen perfekt pilot. Men fortsätt sök, du har ju tagit dig långt men snubblat på målsnöret. Intervjua någon student på skolorna och bilda dig en uppfattning om hur det är att studera där, och var medveten om alla nackdelar med branschen. Visa att du är det och ändå har motivation att studera och sedan arbeta i branschen. Sökt flera gånger innan jag lyckades ta mig in, så ge inte upp!

-
2021-12-19 12:37

Det är väll sista dagen idag att svara? Vilken av skolorna har ni nu valt? Skulle va intressant att veta 🙂 Hoppas ni är nöjda med valet iaf!

anonym
2021-12-19 12:35

@tips
Om du faller på intervjuerna så är det inte så mycket om din multitaskförmåga (det testar dom ju också samma dag på intervjuerna hos osm). Jag vet inte riktigt vad jag ska svara… jag var mig själv och försökte vara så ödmjuk, ärlig och objektiv som möjligt. Det verkade gå vägen för OSM iaf. Dom testar ju lite ens motivation och vad man kan om flygandet. Fick ett antal frågor om vilka flygbolag det fanns i norden, vilket flygplan jag skulle vilja flyga och varför osv…

Tips
2021-12-18 18:01

Ni som har lyckats komma in på antingen TFHS och/eller OSM, hur gör/tänker ni på för att bli antagna?

Jag har sökt ett flertal gånger till båda skolorna, men har tyvärr inte blivit antagen. I fjol föll jag på intervjuerna hos TFHS, och i år hos OSM. Vad gör ni som är unikt jämfört med alla andra sökanden och som gör att ni är den rätta kandidaten bland 15 utbildningsplatser?

Säkra framtiden
2021-12-16 20:03

@Hoppet

Hur nätverkar man bäst som student i denna bransch då?

Och vad för typ av nätverkande ska man sikta på som MPL elev?!

Hoppet
2021-12-15 17:04

Sv: Tredje gången gillt

Det är kul att du är positiv och tror att bolagen kommer anställa direkt från skolorna 2024 men kom igen. Branschen går igenom en större kris än 9/11. Branschen kommer inte ens ha återhämtat sig 2024. Det kommer vara krig om jobben likt som det är idag.

Om jag får ge dig ett tips, skapa kontakter under utbildningen. Utan kontakter blir det väldigt svårt att få ett jobb oavsett om det är att köra brev i en PA34 eller spaka en B737 för något lågkostnadsbolag.

/En som jobbar i denna sjuka bransch som bara blir värre och värre

Name
2021-12-15 14:02

@pre-covid

Precis! Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Pre-covid pilot
2021-12-15 13:15

@kille

Jag uppfattar inlägget från “Name” mer som ett konstaterande och en verklighet ni som utbildar/ska utbilda er nu kommer att möta när ni är färdigutbildade än att det är ett “kapande” av tråden. Hur många sökande det kan tänkas vara ska jag låta vara osagt dock.

Jag personligen har några tusen timmar på jet och hade en annan utbildning med mig som jag kunde falla tillbaka på. Även om jag förvisso har ett bra kvalificerat yrke idag så saknar jag flygandet så det är troligt att kommer att söka mig tillbaka vid varje tillfälle som erbjuds. Tänker jag så tänker garanterat fler av mina gamla branschkollegor lika så dessa individer du nämner som gått “vidare” till andra yrken är inte helt säkert att det är en kategori du kan räkna bort i kampen om jobben.

Jag menar inte på att vara nedslående eller skrämma bort dig från att utbilda dig. Kör för all del på med utbildningen och stort grattis till platsen. Jag gick samma väg så jag vet att du fått kämpa för den. Det är helt klart den statliga vägen man ska gå om man ska försöka ge sig in i detta och absolut i dessa tider.

Jag ska inte låtsas veta hur läget ser ut om två år för det har jag ingen aning om. Inte du heller eller någon annan expert/analytiker heller för den delen. Vad som är fakta idag är dock att väldigt många väldigt erfarna piloter med stor vana att operera i Skandinavien står utan flygjobb idag. För mig sticker det lite i ögat att du som helt grön som inte ens gjort din första flygtimme än skriver att det kommer vara enkelt att få jobb om 2 år när det idag står så många erfarna arbetslösa piloter på backen. Jag hoppas att du får rätt och att vi alla med erfarenhet som vill tillbaka har fått komma tillbaka samt att nya får möjligheten att komma in i detta yrke.

kille
2021-12-13 15:09

@name
Jo, sen är det ju så att det är många pensionsavgångar, flera som blev permitterade och hade en annan utbildning i botten som valde att göra annat. Var jag än läser, både i USA och i europa, så pratas det om pilotbrist i framtiden (som det var innan corona) men framförallt brist på erfarna piloter/kaptener. Vet inte om om din kunskap sätter sig emot hundratals artiklar skrivna av experter och analytiker.
tycker det är tråkigt när personer ALLTID ska skriva och kapa sånna här trådar för att dom känner att dom verkligen måste trycka ur sig att det “inte är lönt att bli pilot”. Var glad istället för personen som kommit in, det är fan i mig inte lätt att komma in som en av 15 på dessa statliga skolor.

Name
2021-12-13 09:01

@kille
Branschen kanske har repat sig om 2 år men du kommer ha ca 6000-8000 arbetslösa erfarna piloter som också söker de jobben du tänkt att söka.

kille
2021-12-12 23:56

Grattis till er som kommit in. Stark jobbat att bli antagen till båda skolorna, väldigt imponerande! Jag sökte också i år och hoppades på TFHS då det allmänt kändes bättre (bra rykte, type rating, bor tillsammans med alla elever och sommarlov hahah). Tyvärr fick jag den psykologen som frågade svåra mattetal under multitaskdelen och inte han som frågade hur man stavade ord baklänges (vilket jag tycker är lättare). Hur som haver så lyckades jag på något vänster komma in på OSM istället. Super glad att jag kom in på en skola iaf, första försöket också!

vad jag har hört så kör TFHS MPL certifikat ändå och har gjort det med dom som började 19/20 så skulle anta att dom gör det för kommande år med. När vi går ut (om 2 år) så kommer branschen ha repat sig någorlunda iaf så med tanke på jobb ska det inte va något problem.

Om du inte vet vilken skola du ska välja – försök leta upp någon från vardera skola och ring/skriv och ställ frågor. Alla har ju sina egna preferenser och skolorna har sina egna för och nackdelar. Jag har skrivit med några från vardera skola och frågat lite om hur det är där osv. Om det skulle vara till hjälp så kan jag skriva vad jag tycker om vardera skola:

TFHS:
-bra rykte
-MPL certifikat (kan va fördel och nackdel, läs på mer om det)
-Skolan ligger mitt ute i ingenstans
-bor tillsammans med sina klasskamrater
-Bra och erfarna lärare
-något slags lov 🙂
-hört att det är rätt sunkigt boende, men det bryr sig inte alla om

OSM:
-ligger (för mig) bra till, bara en timme hem
-CPL certifikat (egentligen bara en fördel, i ultimata förhållanden så är skillnaden mellan cpl och mpl egentligen “bra eller bättre”)
-måsta hitta boende själv
-många elever har fått jobb direkt efter, OSM hade en 100% anställnings rate på sina studenter inom ett år efter examen mellan 2000-någonting till typ 2018
-inge lov/kortare lov
-hört att det är relativt mycket självstudier
-har också hört att dom flyttar en stor del av sin verksamhet till norge vilket kommer med några nackdelar vilket jag inte vet ännu

Allt som allt, välj det du tycker känns bäst! Låt inte någon på det här forumet eller någon annanstans säga åt dig vad du ska välja. Gör din research bara så ska det gå galant.

Anonym
2021-12-12 04:48

Jag hade valt TFHS med tanken på Typerating

2021-12-11 17:38

Hade nog valt tfhs med tanken på typerating

Kl
2021-12-11 17:21

Jag hade inte utbildat mig till pilot när branschen ser ut som den gör.

Tredje gången gillt
2021-12-11 14:48

@Y

Stort grattis! Imponerande att komma in på båda skolor på första försöket.

Nej, hade inte intervju hos TFHS den 24:e

Jag var förberedde mig inför ditt dilemma och det är hårfint, beror mycket på sitt intresse. Ifall man vill direkt jobba som pilot, inte nödvändigtvis B737, A320 eller ATR72, så skulle jag satsat på OSM, dvs ta det jobb som kommer för att bygga upp timmarna. Hör man blir bättre på själva “flygandet” också, i och med man flyger många timmar mer än på TFHS. Känns som att det finns mycket mer att nämna om OSM, men det är information kopplat till en mycket oklar flygbransch; känns då orelevant att nämna en hyfsad del elever på OSM har fått sin typerating ändå betalad för via sitt första jobb, på Ryanair. Då tar Ryanair en cut på din lön för att finansiera din typerating, och du skriver på kontrakt att jobba för de i x antal år.

Har man svårigheter rådande finansiering, så är TFHS ett klart val, trots att det är MPL är en typerating väldigt fördelaktigt att ha regeringen sponsra det. När jag frågade på TFHS intervjun dock, så visste de inte ifall de kommer erbjuda MPL eller CPL, nu på antagningsbeskedet läste jag att man kan välja inriktning (kanske har fel angående det). Tror (gissar) man på att flygbranschen kommer vara i en situation där flygbolag anställer direkt från flygskolor i augusti 2024 så är det värt med TFHS. Ryktet är väldigt bra inom flygbranschen och möjligheterna är många, hög kvalité på instruktörerna och en bra sammanhållning. Det ligger däremot en bit bort från närmaste stad. Tidigare har TFHS också haft sommarlov, ifall det är något man värderar. OSM erbjuder ledighetsansökan som är enklare att få godkänt kring jultid.

Reserv
2021-12-11 14:08

De skrev i mejlet de skickade mig hur många reserver de tog in tidigare år.

Simon
2021-12-11 13:17

Hur många är det som söker? Vad hade ni som kom in för betyg i gymnasiet?

b
2021-12-11 13:07

Vart kan man se hur många reserver tfhs/osm har tagit in ?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500