Arbetsschema BRA
Hur ser arbetsschema ut på BRA? Är det mycket övernattningar, långa dagar?
svar
@Crew
Jag har aldrig påstått att BRA har hög personalomsättning. Däremot är jag intresserad av resonemanget om att lön ön och säkerhet eventuellt var någon relevans gentemot varandra – som jag förstår vissa diskussioner.
@DW
Har du bevis på att det är hög personal omsättning?Jobbar du på BRA?
Tycker det verkar va en schysst arbetsgivare.Många fr SAS som börjat där nu.
Men alla tycker olika.
Den värld jag såg när jag jobbade på SAS var Luleå och Göteborg
@ TILL
vad har AF att göra i din exempel…?
Vilken statistik pekar på det i västvärlden? Menar Du att tex Air France skulle ha bättre nummer än valfritt lågprisbolag?
Så länge den särklass farligaste delen av flygresan är bilresan till flygplatsen håller säkerhetsargumentet helt enkelt inte, det används som en dålig skiva som har hakat upp sig.
Sedan förstår jag såklart att de flygande vill ha så bra villkor som möjligt (och passagerare vill ha så låga priser som möjligt) men, det är en helt annan diskussion
@Greta
Hehehe, för på SAS får man verkligen se världen.. mestadels inrikes Sverige…
Ett tips! Börja på BRA och få en ok grundutbildning och sök sen direkt till SAS när du är klar! Där får du bättre lön och snyggare uniform och kan se världen! Så har massor med crew gjort genom åren! Lycka till!
Dålig lön/villkor = hög personalomsättning = sämre flygsäkerhet
Finns det ens någon parallell mellan lön och säkerhet?
@Att Jenny
Det stämmer att utbildningen är kort, det är därför det är så viktigt att det är bra löner och villkor.
Eftersom utbildningen är kort så är erfarenheten ovärderlig, det är en otroligt stor skillnad att jobba med en som som har 10år+ erfarenhet istället för en nyanställd.
En som sitter där fram och är beroende av hjälpen där bak
Visst är det skönt att slippa kollektivavtal, då kan ju Kalle & co sänka sin lön ytterligare om konkurrenterna flyger billigare. När du sen sitter och flyger enligt FTL på bemanningsbolaget, blåst på din pension så kan du ju alltid dra om det inte passar…
Känner mig inte helt trygg överlåta mitt liv i händerna på människor som resonerar på detta sätt
Och, det skulle var negativt? Lägre löner för bolaget och sötare cc att titta på för kunderna!
Och, kom inte med ”CC är till för säkerheten bla bla”, det är en kurs på några veckor. Inte en universitetsutbildning.
Arbete i kabinen är inte lämpligt ett helt yrkesliv, efter en viss tidspunkt tar åldern ut sin rätt.
”Om det inte passar kan du söka dig till nåt annat” och ”Det finns måånga som vill ha ditt jobb” Blir intressant att se hur länge 40+ Orkar jobba så här? Bara 20 åringar i kabinen framöver…
@Krusbäret
Gillar man det inte kan man ju alltid sluta.
Verkar va ett nytt bolag nu.
@Krusbäret
Jobbar du på BRA nu?
Jag gör det och förr var schemat ”stelbent”Visst just nu lite långa dar men ack så mycket bättre än slaviska avtal.
Men fr 1/9 kollektivavtal.
Ju mera fack&avtal desto sämre enl mig.
Är inte FTL endast till för just flygsäkerheten?
-EASA FTL
-9 fridagar per 28 dagar
Det låter bekant med 6 leggar om dagen.
Hej,
Tidigare var schemat bra, i princip varierande 5-2, 4-3 samt någon standby då och då, där man kom hem varje natt om du inte hade bas på Bromma. Nu flyger man utan kollektivavtal med 6 leg om dagen utan rast där det enda som stoppar dig är FTL.
Inte så mycket övernattningar men det är rejält långa dagar.
Jag hoppas och tror man får till ett avtal inom kort, både för personalens och flygsäkerhetens skull.