Arlanda
Hej vet någon ungefär hur många resenärer det är som missar sitt flyg varje dag på Arlanda?
svar
En rykande färsk spaning från Arlanda idag. Kom med flyg från USA på morgonen och fick vänta på tåg några timmar. Tid för iakttagelser. Inga bagagevagnar vid bagagebanden, oerhört skitiga och skräpiga golv i såväl terminalerna som i Sky City. Min fru bevittnade en städning av toalett som var under all kritik. Hela Arlanda känns otroligt sunkigt och dåligt skött. Vill Swedavia förbättra allmänna intrycket och standarden på flaggskeppet av svenska flygplatser , ja då krävs det tydligt ledarskap och styrning. Annars kommer förfallet att fortgå.
Ingen kunde, eller ville, tydligen svara på din fråga. Situationen på Arlanda var periodvis riktigt kaotiskt men var det många som missade flyget? Det vet jag inte. Det jag däremot vet var att många fick sina SAS flyg inställda. Har i en annan tråd läst om två inställda flyg till Malaga. Några dagar jag tittade på i juni var det 5 inställda SAS flyg och inget från något annat bolag och detta kan väl inte vara swedavias fel. Ändå vägrar de låta mej och journalist från sveriges radio titta bakåt i tiden för att se faktiska siffror över tid. Nu skyller de sina inställda flyg på pilotstrejken men vad hade de för anledning innan strejken?
Herregud! Hur kan man efter två år pandemilugn bli tagna på sängen av att folk vill ut och resa igen? Har Swedavia suttit och fikat i två år?
Först och främst har vi haft en Pandemi där flygandet sjunkit med 90%.
Detta har inneburit att många som jobbat på flygplatsen blivit permitterade. Dessutom har terminal 4 varit stängd.
Det tar tid att skruva upp kapaciteten.
Den tidigare borgerliga regeringen beslutade att Swedavia skulle vara ett företag med krav på att stå för sina kostnader. Detta krav är det som resulterat i att vi skall gå genom taxfree. Butiken betalar extra för detta. Detta krav har också gjort att personal blivit permitterade.
Ingen av oss vill betala extra om vi kan slippa.
Det säkerhetsbolag som nyttjas har upphandlats enligt gällande regler för upphandling. Det är inte Swedavia som satt priset. Det är de fria marknadskrafterna som får privata bolag att sänka sina priser för att på uppdraget. För att kunna ge ett så lågt pris som möjligt kan man inte betala så mycket för arbetskraften.
Ingen medborgare vill betala mer i skatt för att subventionera Arlanda. De som flyger skall betala enligt beslut av den tidigare borgerliga regeringen. Vilket jag tycker är helt rätt.
Vill du ha detta på något annat sätt tänk på hur du röstar i höst.
Betalar du lite extra kan du gå via den prioriterade säkerhetskontrollen där var inte kön så lång i fredags.
Du får vad du betalar för!
Kan vi inte bara enas om att detta är på tok för dåligt skött av Swedavia, punkt! Under all kritik! Man har velat spara pengar genom att inte anställa folk i tid. Man har totalt missuppfattat vad som är viktigt för kunden. Flygupplevelsen på Arlanda är noll, eller på minus….Stress, trångt och oförskämt dyrt med allt. Tåg eller bil inrikes känns tryggare, billigare och bekvämare.
Det är för dålig infrastruktur vid säkerhetskontrollen. Det är alldeles för korta på och avlastning band / ytor för resenären att lasta upp sina saker såsom plocka ihop efter.
Ser att många av de flygplatser som har löst detta. typ 10-20 m för och efter inte har samma kö problem. enkelt gör om gör rätt. åkt till tex Wien eller Gatwick så ska ni se.
Håller också med om vem vill gå igenom Taxfree. Men vet att Swedavia vill lura resenärer att handla på detta sätt samma sak på Landvetter. Som resenär vill jag inte spendera min tid på flygplatsen. Som det är nu är det uteslutet att flyga från Arlanda för mig om jag ska resa inrikes, tar Bromma istället med noll kö.
Sen har säkerhetsbolaget nästan noll i avans: i deras avtal med swedavia, tar dom 24000 sek för en säk. person. Då måste de driva bemanning tajt för att över huvudtaget tjäna pengar = dålig lön för den anställde som i sin tur ska jobba 70% till 135 sek/hr. Då blir det så här. Swedavia tog det lägsta budet i upphandlingen. Så det är till sist Swedavias fel helt och hållet! Ansvaret ligger hos flygplatschefen!!!!!
Jag skäms som svensk medborgare att det är så här uselt
Reste från Arlanda fredag em 3/7. För mig var det inget problem incheckning, bagage inlämning och säkerhets kontroll tog mindre än 15 minuter.
Den som betalar för sig har inga problem med detta.
Snåljåpen får dock vänta!
Igår och idag var det iallafall många terminalvärdar ute och hjälpte till så det avlastade ju oss i kontrollen lite grann.
Det skulle även jag vilja veta ….(jobbar på Arlanda)
Dock läste jag att över 1000 passagerare missade sina flyg i Dublin för inte alltför längesen- också enormt långa köer. Även Schiphol Gatwick Dusseldorf och Kastrup har haft otroligt långa köer vissa tidpunkter.