Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

ARN-MAD, SAS, Norwegian?

Tråden startades av mengretadå

Hej ni kunniga!
Flyger ARN-MAD många gånger per år, 10-15 ggr. Efter pandemin har ju priserna på flyg gått upp generellt och det kostar mej nu mycket. Ofta får jag pynta 400€ ToR. Det är mycket (speciellt över en helg bara), men det är väl vad det kostar antar jag.
Dock funderar jag på varför inte SAS eller Norwegian ger sig in i konkurrensen och låter Iberia ha monopol på sträckan. Oftast när jag flyger, är planet knöckat till sista plats, så efterfråga verkar det finnas.
Nu har dessutom Iberia utökat till två avgångar per dag, pga efterfrågan antar jag.
Sååå, är det någon som kan förklara varför inte SAS ger sig in i detta?
Annars är man ju ganska pigga att flyga till Spanien, aha.

Publicerad den 2023-12-21 13:01
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

Andreas
2024-01-05 17:10

Air Europa är på väg att köpas upp av IAG/Iberia och blir snart medlem i oneworld istället. Gissningsvis kommer SAS och Air Europa aldrig att vara medlemmar i SkyTeam samtidigt.

mengretadå
2024-01-05 14:55

Tacksam för logiska svar, jag förstår.
Tror ni att det kan ändras när SAS blir fullvärdiga members i Sky Team? Jag menar, Air Europa har ju sin bas i Madrid, SAS eller AE kan ju mata vidare pax till övriga Spanien och Sydamerika?

Mengretadå
2024-01-05 14:15

Japp! Förstår poängen med svaren, tack.
Tror ni det ändrar saken när SAS blir fullvärdiga members i Sky Team? Jag menar att Air Europa har ju sin bas i Madrid, och kanske det kan blir matartrafik med Air Europa eller SAS och från Madrid till alla delar av Spanien och Sydamerika…
Tycker att det låter logiskt iaf?

Lars
2023-12-28 11:53

Före pandemin flög jag flertalet gånger med SAS Arlanda – Madrid direkt och det ska väl sägas att det mestadels var business resenärer och de gånger jag flög var planet knappt halvfullt. Knappast troligt att SAS tar upp den trafiken igen, finns inte underlag för point-to-point med lönsamhet.

ABC@CPH...
2023-12-27 19:33

Har också haft min beskärda del av stopp i MAD. Tar dock gärna en helg nästan var som helst i Spanien även om jag aldrig varit i ACL som jag trodde låg i en annan världsdel. En turistfälla är inte särskilt svår att känna igen oavsett var den ligger för oss som under många år haft förmånen/olyckan att resa mycket, de har exakt samma kännetecken oavsett om du är i Visby, New York eller Sydney… Men som alla vuxna vet är minnet ibland värt även en väldigt hög nota.

cph4ever
2023-12-27 07:52

#ABC!
Kanske dax att ta en tur till Madrid och uppleva Spanien på riktigt,speciellt på våren och hösten då vädret att fantastiskt.
Mat&kultur till normala spanska priser,inga turistfällor som i BCN,AGP,ACL,PMI m.m.

ABC@MAD
2023-12-25 11:36

”@ABC: Ingen shoppning, kultur, turism eller bra klimat i MAD?”
Allt det finns överallt, t.o.m. i Alingsås. Madrid är dock chanslöst i konkurrensen av många mycket trevligare spanska städer och regioner.
”P.S. Spanair flög linjen i många år.” Att SAS spanska bolag flög till Skandinavien kanske inte kommer som en överraskande nyhet, speciellt när de hade många anslutningar till betydligt trevligare platser.. Du kanske borde vidga dina spanska vyer?

pf
2023-12-22 11:38

Er trådstarters hovedargument pris, bör vedkommende se på selskaper som KL,AF,LH og BA.

Bookingmotor som http://www.Skyscanner.com gir en god sammenligning. Mulig det gir en pepepinn på at lokalmarkedet Madrid-Stockholm v.v. ikke er det störste, at Ryanair ikke har forsökt seg, fra f.eks Skavsta.

MAD
2023-12-22 10:42

@Hr: Precis så. SAS satsar numera enbart på semesterresandet. Tur och retur till destinationer i Medelhavet för 1000-lappen är den nya melodin.

@ABC: Ingen shoppning, kultur, turism eller bra klimat i MAD? Läs på, kan rekommendera Wikipedia till att börja med.

P.S. Spanair flög linjen i många år.

Andreas
2023-12-21 21:17

Hur stor andel av passagerarna har MAD som slutdestination? Det är bara dessa passagerare som är intressanta för Norwegian eller SAS. De passagerare som flyger vidare i Iberias nätverk kan ju inte andra än Iberia och deras partnerbolag nå genom att flyga till MAD.

Flög inte Air Europa linjen tidigare, men gör det inte längre? Det låter i mina öron som att de kommit fram till att det inte är en så bra affär.

Appe
2023-12-21 19:02

Madrid har alltid varit en HUB för i första hand Iberia. Då Iberia dessutom inte tillhör Star Alliance har det inte funnits någon anledning eller ekonomiskt skäl att mata trafik den vägen.
Alla andra spanska destinationer har i huvudsak point-to-point
trafik och därför bättre lönsamhet än feeder trafik.
När i framtiden hamnar i SkyTeam alliansen förblir situationen densamma men Paris och Amsterdam istället för Frankfurt och Munchen.

cph4ever
2023-12-21 17:31

De flesta som flyger ARN -MAD är i transit.MAD är en One World hub och tex SAS har ingen partner i MAD.Både SAS och Norwegian flyger hellre direkt till spanska destinationer istället.

ABC
2023-12-21 16:51

Väldigt få reser enbart Skandinavien till Madrid då staden inte är känd för vare sig affärer, shopping, kultur, bra klimat eller turism. Däremot byter många flyg där för vidare resa till/från Central- och Sydamerika. Testa att resa via någonstans så kanske du kommer ned i pris.

R2
2023-12-21 16:44

Att SAS inte överhuvudtaget flyger till/från Madrid är en gåta.
Huvudstaden i Spanien ??
Förr i tiden hade man dagliga flygförbindelser från/till både ARN och CPH.

Mycket mysko.

Hr
2023-12-21 15:42

ARN-MAD är en affärsresenärs linje och en linje för transferförbindelser till Sydamerika. SAS kan inte konkurrera på affärstrafiken och har istället valt att satsa på olönsam (?) semestertrafik till Medelhavet.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500