B777X Cargodörr blåstes ut under test
Bloomberg och allehanda media rapporterar att när Boeings 777X skulle testas under maximalt stresstest blåstes cargodörren bort från flygplanet. Boeing lägger locket på och lägger testerna är på paus. Frågan är varför det här hände? Flygtorgets eminenta förståsigpåare kanske kan förklara detta debakel. Att dörren exploderar måste bero på att någon räknat fel. Har Boeing bajsat i fläkten igen?
svar
Man förhandlar och köper motorerna av motortillverkarna, självklart vet flygbolagen vilka alternativ de har. Punkt slut på denna diskution.
För god ordnings skull, så gäller det när det finns möjlighet till olika motoralternativ.
PS. 737 MAX har inte tidigare nämnts i denna tråd DS.
Du har inte koll. Kunden köper motorerna direkt av motorfabrikanten.
Hur sedan affärerna görs med Boeing, har varken du eller jag en aning om.
Det du “påstår” är bara dina personliga antaganden.
“Independent direct purchase; Customer procures both engines and airframes independently. The airline or leasing company may be buy the airframes outright and then decide to lease engines.”
Självklart svara varje underleverantör för vad de levererat. Men de svarar gentemot köparen Boeing.
Ingen köper en B737 MAX av Boeing utan motorer. Hur skall du då få det luftvärdigt.
Boeing är inte så dumma att de inte är underleverantörer av motorerna och tjänar en slant på varje såld motor.
Varför står då RR för kostnaderna? Det är RR som i första ledet fått motorerna godkända. Det är inte Boeing som tillverkat de. I andra ledet är det Boeing, som fått planet certifierat med de motorer man valt som alternativ.
Ja, Boeing har TOTALANSVAR. Ingen har påstått annat. Det är bara Boeing/DY hatet som slår igenom.
Och vem monterar motorerna? Vem har sagt att man kan nyttja en viss motor? Vem har fått flygplanet luftvärdigt med valda motorer?
D.v.s vem har totalansvaret?
Kunden köper motorerna av motortillverkaren.
Är det någon som påstått, att Boeing inte har totalansvar över sin produkter?
Ja, och Boeing tar ansvar. Men vilka andra motorer skulle de välja?
Boeing är ansvariga för helheten oavsett vem som levererat nitar, kablar, motorer mm.
Boeing är den som fått flygplanet godkänt/luftvärdigt. Då har man TOTALANSVAR för flygplanet oavsett hur många underleverantörer man anlitat.
Att påstå något annat är bara undanflykter.
PS! Har man valt dåliga motorer ansvarar man också gentemot kund för detta.
Batterierna var inte heller tillverkade av Boeing. “Boeing bestämde vilka motorer….”
Vilka alternativ finns det än RR och GE? PW var inte intresserade, av att utveckla en motor utan luftavtappning.
Ytterdiameter är som den vanliga 777. Men man har med annan typ av inredning (väggbeklädnaden), lyckats att göra en bredare inre kabin. Allt finns på Boeing’s hemsida.
Där var en fråga ifall Boeing hade petat i flygkroppen. Vad jag vet så skall 777x vara något bredare än de vanliga 777. Rätta mig gärna om jag har fel.
En del glömmer fort! Batterierna i B787 skapade en hel del problem med b.l.a flygförbud, B787 blev grundade. Det var väl mest tur att ingen olycka skedde. Dessutom sprickbildningar och motorproblem. Boeing bestämde vilka motorer köparna kunde välja.
Boeing har inte kunnat lansera ett nytt eller mer modifierat flygplan de senaste åren utan stora problem. Ändock var B787 mycket försenad.
Boeing har bara kunnat bygga vanliga B737 utan problem med mycket små förändringar under de många år som modellen funnits.
Vad har Boeing slarvat med 787? Motorerna är det inte Boeing som tillverkar.
Kan mycket väl vara en felande låsmekanism till luckan. Men jag förslår att alla ni experter här ger Boeing en hjälpande hand.
“Var luckan korrekt stängd” Gör man en test och inte kontrollerar om luckan var korrekt stängd då ligger man illa till.
Vid testverksamhet skall man vara noggrann! Har man slarvat med det är det ännu värre vad mer har man slarvat med?
Boeing har gjort många missar på kort tid, B787, B737 MAX och nu B777X!
Testet gjordes med tryck långt över det normala. Vad som orsakade incidenten kan vara av flera orsaker. Var luckan korrekt stängd, eller var det en låskrok som fallerade? Säker på att vi snart får veta. Innan dess kan somliga ligga lite lågt med diskvalificeringen av Boeing.
Vilka förändringar av 777s flygplanskropp har gjorts för att denna incident med cargodörren har skett?
Vad jag förstår gick dessa maxtest bra med den ursprungliga versionen av 777. Har man petat i måtten? Har man andra material i kroppen??Det vore trevligt med lite expertutlåtanden av medlemmarna på forumet
Further Down the Rabbit Hole with Boeing
This is not good news for Boeing, which can’t seem to get a plane finished on time and on budget that is trouble free.
https://airinsight.com/further-down-the-rabbit-hole-with-boeing/