Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Biobränsle

Tråden startades av Klimatickeförnekaren

15 ton levererat till Skåne gör rubriker.
Någon initierad som vet hur det ser ut med produktionen av lite mer ordentliga volymer biobränsle (för den som inte har en uppfattning: 15 ton räcker för att ta en rätt liten chartemaskin en enkelresa till Kanarieöarna)?
Man gör diesel på tallolja och raps. Hur kommer det sig att man inte kan köra flygplan på detta? Finns det råvara så det skulle räcka?
Verkar rimligare att köra bilar på el och flygplan på det bränslet.

(Klimatförnekare undanbedes)

Publicerad den 2020-12-12 14:11
Skriv ett svar
Antal svar: 4

svar

Pierre
2021-02-05 11:32

I tidsperspektivet som gäller för att klara klimatmålen riskerar biobränsle genom skogsavverkning att ÖKA utsläppen av koldioxid jämfört med fossila drivmedel. Så på ett sätt är det bra att inblandning av biodrivmedel är så löjligt liten som den är.

Putte
2021-02-04 13:45

Kommer ett flygplan lika långt med samma mängd biobränsle som med Jet A1?

Röda Baronen
2020-12-13 10:36

Biobränsle blir nog aldrig annat än ett supplement till jet A1

Betydligt mer perspektiv i att utvinna hydrogen från vatten, detta kan med fördel göras genom att använda den elen som vindturbinerna producerar nattetid, där el förbrukningen är som lägst.

Airbus har dragit igång ett utvecklingsprojekt för H2 drivna flygplan.

El flyg blir bara för mindre flygplan, upp til 12-20 pax. Batteriernas vikt och usla energitäthet gör att batteridrivna större flygplan inte är något realistisk alternativ.

Även bilar kan med fördel vara hydrogen drivna med bränslecellar. Detta är också att föredra båda för miljön och ekonomin.
Batteridrift är inte lösningen på någonting, Det pågår enorm miljöförstöring genom gruvdrift för att få tag på metallerna som behövs för att tillverka batterier, dessutom produceras el fortfarande till stor del genom att använda kol och olja/ gas. ugf 65-70 procent av all el på världsplan.
Därför obegripligt att alla politiker i EU fortsätter propagandera för el bilar, det kommer inte vara framtiden.

Jeppe
2020-12-13 10:22

Inte direkt initierad men det är nog så att det inte finns så många tillverkare av bioflygbränsle. Flygbränsle (Jet A1, JP4, JP8 m fl) liknar förvisso diesel men flygbränslet har andra egenskaper, exempelvis måste det klara andra temperaturer och tryck. Flygmotorerna är certifierade för flygbränsle som Jet A1 m fl men inte för diesel så oavsett om bränslet är fossilt eller bio måste det vara Jet A1 (eller någon av de andra typerna).

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500