Björn Kjos nya luftslott
Norse Atlantic är Björn Kjos nya ”satsning” lågpris långlinjer..igen.
Det har aldrig någonsinn varit möjligt att få något sådant att gå med vinst. Norwegian LH var en otroligt dyr ekonomisk fiasko. Alla flygbolag som sysslar med lowcost longhaul har andra sätt att få in pengar i bolaget, antingen är dom dotterbolag till fullservice flygbolag eller ägs av bolag som har andra affärsintressen, som kan täcka förlusterna på dessa flygbolag.
Den enda frågan som återstår är vem som blir tvungen att ta notan när Kjos nya äventyr tar slut, inte blir det Björn Kjos i alla fall så mycket vet vi.
svar
Det är olagligt att bygga upp ett pyramidspel oavsett om det grundar sig på en produkt som flygbiljetter.
Hur finansierades alla flygplansköp?
Genom förförsäljningen till nya flyglinjer, (den oändliga marknaden,)
som ännu inte hade startats, paralellerna är många till kedjebrev, detta borde Norska åklagarmyndigheten granska.
Bara det att toppen i bolaget är mångmiljonärer, alla andra förlorare, kan det vara tydligare?
För ganska många tror jag det känns konstigt att inte Kjos har näringsförbud. Visserligen finns det ingenting olagligt att misslyckas i affärer på Björns sätt men har han verkligen följt aktiebolagslagens regler gällande aktiekapital?
Tråden handlar inte om Norwegian! Frågor på det?
Erik,
Du har tydligen inte förstått nånting. Alternativt är du ett nättroll
SAS har bara baser i Skandinavien, och därför är passagerare siffrorna baserat på folk som resar till/från och inom Skandinavien.
Norwegian hade baser över många länder, vilket betyder att merparten av bolagets kunder ingenting har med Skandinavien att göra eftersom de aldrig reste till/från eller inom Skandinavien. Norwegian har aldrig velat redovisa hur många kunder man hade på Skandinavien trafiken.
Det finns en anledning till varför Norwegians långlinjer till/ från ARN och CPH blev ganska kortlivade.
@@Erik
Facts kill:
10. SAS Group
Passengers in 2019: 35.9 million
Fleet size: 158 (SAS), 9 (Scandinavian Airlines Ireland
Did you know that SAS Group contains more than SAS (technically Scandinavian Airlines, though nobody calls them that)? It’s true, it also has the diminutive Scandinavian Airlines Ireland. It is the Scandinavian flag carrier, serving Sweden, Denmark and Norway like no other airline. Having started out in 1946, it also has a long history to boot.
In comparison, the Ireland subsidiary was only set up in 2017. The idea seems to have been to cut operating costs by running cheaper planes and not employing the staff directly. This backfired and the airline has been embroiled in scandals since the get-go.
Back in 1997, SAS was one of the founding members of the Star Alliance together with Air Canada, Lufthansa, Thai Airways International, and United Airlines. It has also attempted mergers with other airlines, albeit unsuccessfully. Up until 2018, 50% of shares in the company belonged to the governments of Sweden, Norway, and Denmark, but Norway has since sold their part.
9. Norwegian Air Shuttle ASA
Passengers in 2019: 36.9 million
Fleet size: 34 (sans subsidiaries), 159 (with subsidiaries)
Known simply as “Norwegian” for any sane person, this is the third-biggest low-cost carrier in Europe, the biggest airline in Scandinavia and the ninth-biggest low-cost carrier in the world.
I andra länder får man inte starta nytt innan betalt alla gamla skulder. Ska inte Kjoos få näringsförbud? Han hade all info därför klev han av i tid för sig själv, men det tar inte bort hans agerande av att han startat ett kedjebrevsbolag som växte och växte tills marknaden tog slut, som advokat nyttjade han alla juridiska kryphål som finns, duperade på presskonferenser etc blåste alla. Ta av han alla pengar betala med dessa alla han är skyldig, då blir det inget nytt bolag, istället gör ha rätt för sig.
vilken helt intelligensbefriad kommentar. Norwegian LH bar aldrig skandinaviens flygbolag och nya Kjos bolaget blir det inte heller. Fantasten Kjos förtroende är helt förbrukat.
@ Sune
Det står ett dussintal i OSL, dock utan motorer då de har gått tillbaka till leassor.
Någon står också på ARN
Svar till Björn.
Flertalet har gått tillbaka till ägarna och några flyger för nya operatörer.
Ca. 8 st av DY´s B787 ska tas över av Norse Atlantic.
Vart har alla Nas 787:or tagit vägen. Vart står dom?, någon som vet
Latterlig, og uintelligent kommentar. -Vent å se, snart er Norwegian/Norse Atlantic, igjen Skandinaviske flyselskap.