Bygga egen FNPT?
Hej,
Jag och flygklubben funderar på att skaffa oss en FNPT (simulator).
Det absolut mest prisvärda vad gäller själva simulatorn är att bygga den själv men sen tillkommer certifieringen mot Transportstyrelsen.
Är det någon som har erfarenhet eller vet hur pass dyrt och komplicerat det är att certifiera en FNPT?
Tack!
svar
Hej
Man kan köpa ett flygplan (SE piston) billigare än att köpa eller bygga en simulator men syftet med simulatorn är att utbildningen blir mycket effektiv och har ett betydligt högre värde rent pedagogiskt.
Att bygga är mycket tidskrävande det skall man veta. QTG testerna likaså.
Den är också väderoberoende etc. Sedan skall man inte glömma att underhåll på en simulator trots allt är lägre än på flygplan, inget motorbyte, man slipper köpa dyrt flygbränsle med mera.
Support skall man dock inte glömma, en FNPT kräver service och underhåll också men det är andra pengar så klart.
Skall man bygga en simulator idag så bör man inrikta sig på en FNPT II och ännu bättre är FNPT II MCC. Men det kostar ganska mycket mer med en II:a och MCC. FNPT II kräver Dynamic Force Feedback och för MCC skall det vara dubbelkommando. Med detta menar jag i första hand SE eller ME Piston typ.
FNPT II ger högre kredit i utbildningen dvs kan minska timkravet. FNPT II har några fler tester QTG men också tester med mindre toleranser på vissa av dem.
Årlig avgift på evaluering/förnyelse av Qualification Certificat varav den initiala kontrollen blir mer omfattande och går på timkostnad (förskottsbetalning) enligt TS taxa. Ju bättre allting är förberett ju lägre kostnad på den initiala delen av processen. Mycket stor vikt och kanske den största i sammanhanget är inte Simmen i sig själv utan organisationen som skall bedriva FSTD. Har man redan en flygskola så finns organisationen i grunden och då blir det lite mindre manual skrivande.
Lite kort är det så här.
Hoppas detta gav några svar.
Pratar man full flight simulator då är vi i en helt annan division.
Hälsningar
Stefan Lund
Flight Simulator Engineer
Härligt! Med andra ord ännu ett säkerhetshöjande område som EASA och TS tar död på. Varför i herrans namn ska en certifiering av en FNPT vara så dyr? Borde ju räcka att någon från TS kommer och kollar lite på den under en dag och därefter fakturerar max 10-20000 kr.
En kärra är troligen billigare. Fråga Volflight.
TS kostnad för certifiering uppgår till hundratals tusen och om man misslyckas med certifieringen första gången kommer de inte tillbaka förens om ett års tid.
Är det så himla dyrt att du på allvar menar att det är lika bra att köpa en ny kärra?
Köp ny kärra till klubben istället.