Cityjet for SAS
I have been informed that Cityjet and SAS will not extend the contract for CRJ900 operations. Cityjet will not operate for SAS after the end of March 2024. Instead the company will increase the operations for LH-group
svar
Hur kan Cityjet betala mer för sina piloter än vad SAS själva gör?
Låter inte särskilt effektivt om det ska sänka kostnaderna.
Grattis Volmar!
Jag slutade på Cityjet 2020 då var lönen som kapten 93000:- brutto och mellan 5000-12000 i skattefritt traktamente per månad.
Lönerna som ny pilot på ” gamla SAS” och Connect är ju bara ugf 10 % högre än på Link…
Anledningen till att ånga tjäner bra på SAS , är ju enbart anciennitet.
Traktamenten är väl ändå inte ett tillägg…brukar väl inte räknas som direkt lön?!? Det är ju en ersättning för utlägg när du är på övernattning. Har du tex semester eller sitter mycket stand by eller kör t&r så blir det inte mycket traktamente. Traktamente är tex inte pensionsgrundande
Ja men då tar du bara hänsyn till Basic salary vilket inte ger hela bilden
Hej,
du är inte så insatt trots allt, eftersom du skriver 2022 års löner. Rätt löner i Norge för Link 2023 är (avrundade siffor):
Styrman ingång stege 1 37600:-
Styrman ingång stege 2 39400:- (erfarenhet krävs)
Ingång kapten: 64600:-
Tillkommer c:a 7000-10000 i traktamente per månad.
Svenska lönerna är ganska snarlika, de danska lönerna omräknade är betydligt bättre med tanke på valutakursen.
Att räkna med tillägg (traktamente) som lön ger en falsk indikation.
Lön är lön, tillägg är tillägg.
Link Norge Kapten 61806Nok enligt avtal, Styrman 36040Nok, förutsatt tidigare erfarenhet. Utan erfarenhet 33903Nok.
Lönen på link i Norge ligger högre än 33 NOK i månaden som @andreas skriver, deras basic i första lönesteget ligger på cirka 36k NOK sen tillkommer även tillägg på den lönen, så runt 43-46k NOK i månaden kan man nog räkna med trots allt, och efter det ökar lönen långsamt efter varje år…(Även kaptenlönen är något högre än du påstår, ca 71-75 i första lönesteget med allt inkluderat…vilket är tragiskt). Danmark har jag ingen koll på så där är kanske siffrorna rätt
Ska dock tilläggas att det är en väldigt låg lön i förhållande till andra bolag…
Åter till ämnet. Ja det ser ut som om vi kommer flyga mindre för SAS från nästa år. Sluta helt? Vet ej men tror inte det
Du är också låste i BGO år framöver och sen är det en dyr bond på raringen. Så det är svårt att byta bolag och marknaden är vidöppen för piloter just nu. BGO vore det absolut sista alternativet.
Skulle hellre välja FR.
Skulle nog säga att Bergen är lika dyrt som Oslo om inte nästan dyrare att bo i. Samt väldigt avlägset om man inte är därifrån och svårt att pendla till. Variabelt schema gör inte saken enklare.
Ren spekulering från min sida, men är kontrakten på CPH kanske i Danska kronor? Det gör ju relativt stor skillnad isåfall
KM
Bergen är svårt att pendla till och dyrt. Med låg lön.
Kaptener har ca 60′ NOK per månad. Styrmän ca 33′ NOK.
Lönen i Köpenhamn ligger på ca 57′ / 31′ men i DKK.
Om man kommer utifrån och växlar mot SEK eller Euro så är lönen ca 50% högre i Danmark.
Link har svårt att hitta folk till både Bergen och Oslo. Ingen rekrytering sker till Köpenhamn.
Kan någon hjälpa mig att förstå det här med Link-lön och svårighet att rekrytera i BGO?
Vad jag förstår av vad jag har läst här på forumet så är kollektivavtalet för Link samma som för SAS och Connect, bara att lönen är 10% lägre. Hur kommer det sig då att Link lyckats rekrytera i CPH i konkurrens med Airbus-jobb där, men inte i BGO i konkurrens med Airbus-jobb i OSL? I CPH är det ju till och med samma bas som konkurrerar internt medan det i Norge rimligen bör vara människor som föredrar att bo i BGO (p.g.a. familj, livsstil osv.) och att boendekostnaderna är lägre där än i OSL.
Vad är det jag missat?
Testerna är inte svårare än till andra bolag, (förutom Wideroes som är riktigt svåra när det kommer till språktestet).
Så att Link skulle vara svårare än exempelvis till Connect stämmer inte.
Anledningen till att de har svårt med rekryteringen är just terms and conditions.
Säkert en del som sökt och inte klarar testerna. Men faktum kvarstår att lönen i Link, framförallt i Norge är riktigt dålig så folk slutar och de har riktigt svårt med nyrekryteringen till både Bergen och nu även Oslo.
Allmänt kännt när lönen är dålig så har man svårt att attrahera duktiga piloter. Men ledningen låtsas som att det regnar, vilket det ofta gör i Bergen.
Link har svåra antagningstester!
En hel del piloter har sökt, bla från tidigare nämnda bolag, dock många som inte gått vidare i rekryteringsprocessen.
Problemet för Link är att lönen är ett skämt i jämförelse med Main, Xfly och Cityjeg.
Baserna är också en annan akilleshäl.
Varför tror ni Link har sökt styrmän och kaptener till Bergen i snart ett år?
Xfly och Cityjet är här för att stanna.