Connect tar över fler destinationer
SAS Connect tar över omkring 20 destinationer från SAS Scandinavia på ARN, varav tre inrikes (LLA, UME, SFT), Goda nyheter för resenärerna, med tanke på att Connect verkar leverera bättre service än Scandinavia. På de flighter jag själv flugit med Connect har personalen haft en bra service på en hög och professionell nivå. Det verkar som att SAS lyckats bra med att sätta upp de nya skandinaviska baserna för Connect.
svar
From idag söndag verkar det som SAS Connect flyger all avgångar som går med a320 på Luleå
Klart det blir, SPG vägrar vara en del av nya SAS, därför förlorar SAS Scandinavia mer och mer trafik.
Och SPG blir mer och mer irrelevant….
Alla vi är olika. Jag tackade nej, Connect är oseriöst i mitt tycke.
SAS ledning vet att dom har satt sig i skiten och tyvärr väljer många att lämna nu. Det handlar inte om vems sida man står på men nu har man egna anställda emot sig, men även politiker. Sådan kontakt är viktig och man vill inte smutskasta sitt egna varumärke och väljer därför att lämna. Kvar bli ett antal personer som driver sail-linjen stenhårt. Ofta drivet att frustration mer än kommersiella syften.
Nu “äger” Connect inte en endaste lite destination men skit samma. Vad är det som gör en A320-CEO sämre än en A320-NEO? Trots mer bränsle tycks den enligt Airbus hemsida kunna ta en mindre vikt en kortare sträcka..
Nej, det är bara tillfälligt till dess att Connect får fler neo levererade från Airbus. De ska tillbaka till SAS Scandinavia om några månader och ska tydligen därför inte registreras om till irländskt register.
Nu flyger SAIL med A320 CEO också, som DRY leasas från SAS SK.
Blir det mer av detta framöver tro?
Ännu en pilot som lägger ut falska inlägg med mitt alias.
Dr.realist
2022-04-17 00:30:00
@Romeo. Jag förstår att du har svårt att förstå vad de som arbetar i ledningen och på “huvudkontoret” arbetar med – och ännu mindre att du har utbildning nog att söka att av jobben. Avundsjukan och bitterheten lyser igenom.
Jag jobbar som pilot på SAS Connect CPH bas.
Jag var en utav yngre piloterna som förlorade jobbet pga Corona pandemin.
Det finns en helt annan ”atmosfär” här på Connect än det gjorde på det som nu heter SAS Scandinavia
Vi som jobbar på Connect märker av ett gemenskap med ledning och det finns en glädje över att vara me att skapa nånting nytt och fräscht.
Många ex kolleger på SAS Scandinavia har tyvärr blivit bittra och negativa gentemot ledningen på SAS. Och jag förstår varför.
Men det är verkligen dags för SPGs ledning att ta in att det inte går att göra som förut, och tro att man kan hota och strejka sig till makt över bolaget. Det är i våran bransch som det är, det kan inte SPG göra nånting åt.
Det gäller att få till ett nytt SAS, Hoppas så många som möjligt av mina ex kolleger vill vara med på detta.
Drömt om att bli pilot i unga dar?
@Drrealist. Ja lika bra att alla blir icke
-skandinaver. Tro inte på något sätt att tjommarna på FVK är något bättre än liknande roller i andra länder. In med mer billig arbetskraft i bolaget, det räddar det. Känns extremt omodernt med ett så stort huvudkontor fullt med pappersvändare som inte gör något nytta. Otroligt många flummiga roller. Manager of bla bla bla.
@Romeo. Kanske det är just därför att SAS envisades med skandinavisk personal ombord som gjort att SAS på mindre än 3 år tappat halva sin marknadsandel på flygningar till och från Skandinavien. Skandinaver älskar att flyga med Air France/Klm, BA, Lufthansa Group, Ryanair, Easyjet, Air Baltic, Finnair och Wizzair som har minimalt med skandinaver anställad. Att du är bitter på personal på SAS huvudkontor är så typsikt piloter med dålig självkänsla. Troligen skulle ingen av piloterna platsa på något enda jobb på SAS huvudkontor. Möjligtvis som tjänsteman som lämnar ut uniformer och beställer pilotglasögon.
Jag gynnar inte företag som har vidrig personalpolitik. Därför går SAS bort helt. Glad eller missnöjd personal spelar ingen roll för mig. SAS har oavsettt plattform samma ledning. Nej tack! Jag åker med andra bolag.
Svar Dk: Jämför inte Ryanair med SAS Connect specifikt, utan du ska jämföra med SAS. Det många här på forumet inte verkar förstå är att produkten SAS Connect och SAS ”Main” erbjuder är exakt samma. Som passagerare får man inte ett bättre eller sämre utbud ombord beroende på om det är Connect eller Main som flyger. Det enda som en passagerare kan märka skillnad på är personalen och deras personliga service. Personalen på Main är trötta och klagar på allt och håller inte samma professionalism som personalen på Connect, som i sin tur verkligen har varit ett lyft för servicen och ansiktet utåt för SAS. Connect har tre baser: Londonbas (med engelsk personal) samt Köpenhamns- och Stockholmsbas (med skandinavisk personal, majoriteten är yngre som kommer från SAS Main). Oavsett om du flyger med personal från London, Köpenhamn eller Stockholm är kundnöjdheten högre på Connect än på Main. Detta är fakta och det är ju lätt att förstå. På Connect är man glad och trivs med sitt jobb, på Main är man bakåtsträvande och drömmer tillbaka till gamla goda tider med Euroclass och hot meals och flerfagarsstopp ute i Europa. Man vägrar anpassa sig till dagens situation. De är så verklighetsfrånvända på Main och deras bitterhet lyser igenom till passagerarna.
Jag som frekvent resenär som är någorlunda insatt i flygindustrin var också skeptisk till SAS när de annonserade att Connect skulle växa. Nu med facit i hand måste jag säga att det är en stor bonus om en flight utförs av Connect då jag bara har bra erfarenheter av att flyga med just Connect.
Att flyga med Ryanair eller SAS Connect från Arlanda numer, Vad är skillnaden? Förutom Ryanairs extremt låga biljettpriser?
Har åkt med ny Connect personal tydligen och har varit blandat med språk, både skandinavisk och utom skandinavisk personal ombord. Stor skillnad från “Ireland” tiden.
@Bosse, helt rätt! Det är väl ändå ansiktet utåt som ska vara skandinaviskt! Revenue management, business Control, juridik, IT, product&sales etc kan ju alla bytas ut enkelt från en skandinav till annan nationalitet i annat europeiskt eller för all del icke europeiskt land. Skulle ge enorma besparingar för både företag och kund. Tänk hyrorna på huvudkontoret. Billigare i Italien eller Turkiet. De kan jobbet precis lika bra som de på frösundavik. Som sagt, ansiktet utåt är ju viktigaste.
Sant Ulrik.
Framkanten på förfallet.
Längtar tills Frösundavik disconnect blir verklighet. Administration i ett grekiskt bolag via bemanningsbolag på Malta. Det om något skulle spara pengar!
– SAS är snart i samma klass som Wizz och Ryan.
Det tror jag inte på alls.
Wizz och Ryanair är i framkanten medans SAS/Connect
är byggt på farfars tid.