Dags för nya ingångslöner!
Hur trötta är vi inte på alla arbetsgivare som klagar över hur svårt det är att hitta personal och ger det som en anledning till usel service? Hittar man inte folk som trafikassistenter, säkerhetskontroll, butiks-, ramp-, lounge-, restaurang- och kabinpersonal får man höja lönen. Vad skulle du själv kosta om du skulle bo i Mälardalen, gå upp vid 02:00 och åka egen bil till Arlanda där du dessutom var tvungen att betala personalparkeringen? Jag gissar att de flesta skulle vägra helt och hållet men de som var kvar skulle sluta på ca 27-35 000 kr per månad som en minimilön och vem vill jobba för en minimilön? Har du arbetstider som inte kräver egen bil så ta bort 3000 kr även om din din pendling till och från Arlanda är svindyr. Gissar att de flesta inte skulle säga nej till arbetstidsreduktion så länge arbetsgivaren betalar för heltid. Tycker inte arbetsgivarna att detta är realistiskt är det självklart för mig att ni söker andra jobb. Jag får ta tåget till Kastrup och flyga därifrån.
svar
Vad som gör mig bortom trött, är ditt ständiga tjat om hur bra du tycker att du är.
Omvänt – hur dåligt du tycker att Sverige är.
Till ABC, tack för förståelsen för vårt jobb.
Personligen tycker jag lönerna är bra men det beror nog på att jag haft lägre lön på annat jobb där jag både har utbildning och lång erfarenhet.
Tror inte alla förstår vad det innebär att jobba på Arlanda. Som flygplatskontrollant börjar du ofta 04.00 eller tidigare. Många av oss som bor runtom i Mälardalen åker också kollektivt och åker hemifrån redan vid 02.00- Ja det går nattbuss både från Stockholm och Uppsala men inte så ofta och en del bor i förorter till storstäderna och åker en buss för att komma till rätt nattbuss. Ja vi har lite rabatt på Arlanda express och flygbussarna men nej de går inte de tiderna. Tvätta och stryka skjortor hemma. Inte alltför bra kvalitet på kläderna heller. Sen är det stundtals stressigt – många resande och för lite personal- långt till rast. Och vi har rätt till 30 min rast, ingen timme som på kontorsjobb. Ibland har man tur och får paus. Man måste ha god fysik då man står och går mycket och bär en del, gott om tålamod och bra bemötande och serviceinriktad. Visst ska vi ge service men vissa (tack och lov inte de flesta) förväntar sig att vi ska hjälpa dem med just deras problem och det pronto dvs just nu fast det är nåt som inte alls ingår i våra arbetsuppgifter. Säkerheten är prio ett. Självklart försöker man ju hjälpa till om man kan men går det inte hänvisar man ju och så får man skäll. Och det händer ju veckovis. Jag är lite äldre och har en del arbetslivserfarenhet så jag kan ta det för det mesta och ändå hålla mig lugn. Svårare för de yngre tror jag.
Innan vi blir anställda så är det en lång rekryteringsprocess i flera steg med flertalet intervjuer i grupp och enskilt, säkerhetsprövning, utbildning teoretisk och praktisk och med prov i båda delar.
Jag trivs fantastiskt bra på mitt jobb men det tog minst ett år att vänja sig vid arbetstiderna och vissa dagar är jobbigare än andra. Och ja vi saknade personal redan innan pandemin men inte i samma omfattning som nu. Tycker också ingångslönerna bör bli bättre men jag önskar bättre förmåner. Vet inte vad övrig personal som räknas upp i TS har för löner el förmåner men tror det behöver bli bättre där med.
Det du säger är ju ingenting annat än verklighets frånvänd pladder.
Möjligtvis bor du i utlandet och har gjort så många år Sverige är inte det lyxsamhälle där det går att frånvälja jobb som man inte tycker betalar tillräckligt bra.
Flertalet här i landet väljer att jobba, alternativet är att leva på existensminimum.
Vi har ju sett historisk hur de “starka” engelska fackföreningarna, strejkade bort många starka industrier. Bilindustrin t.ex. Att du som verka att hata Sverige “bor” här, är för mig en gåta. Med din attityd, lär du aldrig få ett jobb i Sverige.
Vi har inga Grevar i vad du kallar fjollträsk. De verkar att vara vanligare uppe i “Rakvattnet eller Ovanläder”, eller vad tusan det heter där du bor……..
@Andreas. Det var inte vilka politiker som helst som såg till att pesronalen och andra betalar så mycket extra till A-train. Kristdemokraterna med Mats Odell i samarbete med Moderater, Centerpartiet och gamla Folkpartiet var de som fixade avtalet och mer eller mindre gav bort rättigheterna och möjligheten till inträdesbiljett på 130 kronor till Arlanda flygplats för tågresenärer. Om Moderaterna och KD får bilda regering lär det bli ännu sämre. Idag har Arlanda Express 15-20 % beläggning och är trots denna låga beläggning lönsamma. En mycket stor miljöskandal att det är svindyrt att åka tåg till Arlanda.
Det är ganska naturligt att de med utbildning inte vill arbeta i glesbyggd. För att få en utbildning måste man nämligen lämna lappmarkerna och uppleva en större stad och få vill återvända efter det..
Vad som gör mig bortom trött är detta ständiga tjat på Arlanda att det saknas folk. Många företag har sänkt sin standard så lågt att det inte går att sänka ytterligare men ingen tycks ändå vilja betala för att kunna anställa personal till en lockande lön.
Det är inget tillägg till Swedavia. Det är ett tillägg till A-Train som driver Arlanda Express. Jag tycker också att det är dumt, men det är tack vare ett helidotiskt beslut av politiker besatta av privatisering.
@ABC
Förstår att du argumenterar för högre lön för dig och dina lika i Fjollträsk. Men nu är det så att det är svårare att få tag i kvalificerad arbetskraft i Sveg än i storstadsområdena. En läkare eller tandläkare tjänar mer desto längre ut i glesbygden de arbetar.
Att SL kort och/eller Arlanda express kort ska vara så extremt dyrt för personal och resenärer är otroligt opassande.
Anser att SL kortet borde gälla hela vägen till Arlanda på Pendeltåget utan något tillägg till Swedavia.
I London där jag jobbar har man automatiskt ett London-tillägg eftersom boende och levnadsomkostnader är mycket högre där än i övriga landet. Att en trafikassistent i Sveg har samma eller t.o.m. bättre lön som den som jobbar på Arlanda känns ganska sjukt men det är så de svaga svenska facken har valt att ha det. Ett tillägg på 10 000 kr i månaden borde vara ett minimum för de lägst betalda jobben på Arlanda, då kanske man kunde få till en vettig bemanning.
Vad är ”minimilönen” på kastrup då?
Abc: skrev ett jättelångt inlägg nyss som försvann- vet ej om det dyker upp sen. För trött för att skriva om det- nytt svar i morgon men jatack till nya högre ingångslöner. Flygplatskontrollant kommer dock upp till 27000 flöte skatt först efter 2 år om jag minns rätt och tror ingångslönen är ca 22500 före skatt. Tror heller inte alla förstår vad det faktiskt krävs för att jobba på Arlanda eller rättare sagt vad det innebär.
@EU: det är ju trots allt ett intressant förslag ABC ger; med tanke på arbetstiderna så borde ingångslönerna höjas. ( sen är det ju inte 27-35000 nån minimilön).
Drömvärld! Hur lätt är det att få nytt jobb till “dina” lönenivåer?
Vore intressant att veta, för vilket bolag du “jobbar”.
Dina antagen är uppåt väggarna.
Återigen Galley gossip!