Debatt: LFV stänger ner infrastruktur för flyget
Sveriges infrastrukturminister pratar om vikten av robust infrastruktur i Linköping. LFVs nedstängning av radar och nätverkstjänster, vintervägar (E22) och järnvägsunderhåll. Listan kan göras lång och ändå blir besluten från departement och dess generaldirektörer/vd:ar obegripliga. Hur är detta möjligt?
svar
Flygplatsen har endast delvis ansvar för sista korta sträckan. Alla mindre flygplatser TIA/RMZ och TIZ/RMZ är det helt och hållet flygkaptenen som har ansvaret för inflygning och landning, tornet ger endast upplysning, de ger aldrig klart landa.
Kontrollerade flygplatser med TMA och CTR där styrs trafiken av tornet som har beslutanderätt.
Många flygplatser typ TIA TMZ har aldrig haft radar, det har fungerat bra. Där har flygkaptenen själv det fulla ansvaret.
Det är mycket beroende av om det är en kontrollerad flygplats eller ej.
Vid en okontrollerad flygplats har personen i tornet endast en rådgivande funktion. Piloten har själv det fulla ansvaret.
Många timmar i luften!
Inga problem utan radar är håller jag inte med om. Det är väldigt kapacitetskrävande och svårt att avveckla trafik på ett effektivt sätt utan radar.
Att det inte märks för dig som pilot betyder bara att vi gör vårt jobb, inte att det är problemfritt att utföra jobbet utan radar.
Mvh
Flygledare som jobbat utan radar
Sv Sv Per
Tyvärr har du inte en aning om vad du pratar om när det gäller de aktuella flygplatserna samt de som även skulle blivit av med radarströmmarna vid årsskiftet. Det hela handlar om att en maktfullkomlig statlig leverantör endast vill att de egna flygplatserna skall ha tillgång till radar. Infrastruktur som de inte själva betalat men nu anser sig ha ensamrätt till.
Det finns ett antal flygplatser som sedan länge haft/har kommersiellt flyg men ingen radar.
Flygplatser med låg trafikvolym fungerar mycket bra även utan radar.
Inga som helst problem.
Pilot
Sv Bertil 1
Du har helt rätt, det är inte så komplicerat. Lösningarna har presenterats. Tyvärr vet inte Transportstyrelsen vad de skall godkänna. Just därför skall man inte tillåta LFV att bryta förbindelsen innan man vet vad det är som skall uppnås. Hade LFV varit en myndighet med samhällsansvar så hade man också tagit sitt ansvar genom att inte bryta förbindelsen och dessutom snabbt nedmontera viktiga komponenter bara för att försvåra ytterligare.
Om Transportstyrelsen vågade ”granska” LFV i samma frågor så hade förmodligen hela Sverige varit utan radarbilder nu. Men det är ju lättare att ge sig på en mindre aktör.
Sv Sv Per
Och vilken/vilka flygplatser menar du var det som ”lyckades” i tid?
Det verkar fortfarande vara ganska oklart vad det egentligen är som skall godkännas. Det sägs att det skall vara en säker förbindelse från punkt A till punkt B, dvs från en anvisad plats av LFV till flygplatsens radarpresentationssystem. Det är ju inte så komplicerat, men det måste handla om något mer som behövs eftersom det tycks vara så svårt att få till.
Det fanns flygplatser som lyckats i tid!
Hur kommer det sig?
De som ej lyckades måste ha något lokalt problem.
Sv Linkan
Det är inte frågan om att ingen tagit det på allvar. Transportstyrelsen har inte förstått fortfarande hur de skall hantera frågan. Därför borde inte avbrottet få ske. Ytterligare 5 flygplatser skulle fått avbrott nu vid årsskiftet men nu gick det bra att skjuta upp det hela för dessa. Det är ju lite konstigt i så fall för de har ju haft ännu längre tid på sig att lösa denna enkla fråga.
Sv Per.
Flygplatserna fick ca ett år på sig att uppfylla de nya kraven!
Räcker inte det skall dessa flygplatser inte bedriva någon kommersiell flygtrafik.
De flygplatser som inte tog de nya reglerna på allvar får skylla sig själva!
Det är ingen skadeglädje, mer ett konstaterande att man nonchalerade uppgiften att ta ansvaret för förbindelsen i hopp om att kunna skylla på andra. Det är väl beskrivet vad som krävs för att få tillstånd, och de som tog uppgiften på allvar är i mål. Andra är inte i mål..
Sv Rut och Linkan
Er skadeglädje emot att de drabbade flygplatserna är utan radar visar på er sorgliga okunskap i frågan. Förstår ni inte att LFV:s och Transportstyrelsens skadliga hantering drabbar de som flyger?
Som sagts tidigare, innan man i sin monopolsituation bryter en leverans så måste det finnas något som ersätter i en sådan här viktig fråga. Transportstyrelsen vet inte vad de gör och hur de skall hantera det hela, men det fråntar inte det så kallade affärsverket sitt ansvar.
För övrigt har det sk affärsverket fått allt de har gratis via skatter, bidrag, avgifter och annat. Det sk affärsverket har aldrig någonsin åstadkommit något affärsmässigt själva.
Istället för att, 2019 när ni fick veta att anslutningen skulle upphöra, börja med en ansökningsprocess så har ACR/flygplatserna fokuserat på att anklaga stora stygga TS/LFV. Ni får gratis radardata, men måste säkerställa att vägen från anslutningspunkt till radarskärm i TWR har en säker lina.
Det finns en ny anslutning med några få krav som dessa flygplatser skulle uppfylla för att få fortsatt radar bild i tornet.
De flesta flygplatserna har inte uppfyllt kraven och ansökt om fortsatt radar i tornet.
Inte konstigt att de blir utan radar!
Det är flygplatserna som själva är ansvariga att deras radar bild upphör!
En lösning verkar vara i antågande för att återfå radarövervakning på de flygplatser som LFV utan vettig anledning bröt radarströmmarna för, med Transportstyrelsens godkännande skall tilläggas. Men, det är ju inte klart förrän det är klart. Transportstyrelsens rädsla för att göra fel kan mycket väl även denna gång resultera i en handläggning som återigen blir en parodi.
Sv Bertil 1
Skulle det vara något nytt? Att återgå till det respektive flygplats hade innan avbrottet och de som aviseras inför kommande årsskifte är det enda jag pratar om, inga andra flygplatser eller andra radartäckningshöjder. Vore ju bra om vi kunde hålla oss till ämnet.
@Per, du löser inte problemen med radartäckning för alla flygplatser även om du får fri tillgång till radardata. Det finns ju en del flygplatser som det inte finns radartäckning för på den låga höjden som är aktuell runt flygplatsen.
Sv @Per och Fakta
För det första skulle man kunna säga att jag framför intern kritik.
För det andra tycks ni inte förstå att det är olyckligt att en stor del av landets torn och fler på gång inte har tillgång till radar, detta är en farlig utveckling. Återigen så skall man inte tillåta förändringar som försämrar flygsäkerheten. Transportstyrelsen har problem med att förstå vad det är man tillåter och problem med att veta hur man skall godkänna alla de lösningar som presenteras.
LFV missbrukar makten över en teknik som är bekostad av skattemedel och passageraravgifter, grovt beskrivet, och som är menat att effektivisera och göra flyget säkrare. Att varje leverantör skulle sätta upp egna radarstationer med tillbehör för att man inte kan lita på monopolisten är fullständigt hål i huvet.
Avregleringar som skett i syfte att effektivisera och minska kostnader är uppenbarligen inte helt genomtänkta av politikerna när det nu visar sig att den största aktören tycker att man kan agera hur som helst utan att ta någon hänsyn till att nya regler, som medvetet kan misstolkas, inte alltid rimmar med den tid det tar att ”knyta ihop säcken”
Att ni och andra hela tiden försvarar en utveckling som är negativ är tråkig att se. Det känns lönlöst att försöka förklara det här gång på gång.
Varför tog du och ditt företag inte tag i frågan när ni fick veta att ni får gratis radardata, men måste fixa er egna anslutning? För mer än fem år sen