Den avlönade
Många piloter på SAS som jag pratat med får på sitt novemberschema obetalda dagar. Vad min uppfattning är så snittar dom 3 så kallade ”PR” dagar. För dom innebär det 20% löneavdrag från angiven heltidslön, eller mer exakt 19.2% löneavdrag.
Upplever ni piloter på andra bolag samma sak? Någon som hört nått?
svar
62k minus 20% = 49 000kr före skatt?
Stannar nog hellre kvar på min styrmanstjänst.
Stämmer att många har PR-dagar utlagda. Det betyder minus 20% på lönen. SPG har verkligen inte lyckats i senaste förhandlingarna. Sålt ut alla piloter och sett till att SAS har väldigt svårt att rekrytera nya piloter pga låga löner.
Lönerna är för låga hos SAS, men rätt ska ändå vara rätt. En DEC kapten i SK/CONNECT skulle få ca strax över 70k i dagsläget. (Men just nu finns det inga DEC på sk/connect, förutom de som kom in under pandemin på Connect när SAS valde att inte hålla sitt löfte till sina forna anställda och återanställa, utan valde istället att då nyrekryterade både FO och DEC)
På Link förekommer DEC, men dessa har runt 62k.
Någon som vet om nya kaptener på SAS är nöjda med 55 000kr minus 20% i månaden. Låter lågt för att vara skeppare.
Känner inte till något större bolag (och framförallt “flag-carrier”) som har det som piloterna på SAS.
Nu är ju dock inte PR att se som en rörlig del av lön utan snarare ett avdrag från grundlön. Grundlön får du på i princip alla andra bolag oavsett hur många dagar som du arbetar, där flygtillägg, övertid och traktamente tillkommer utöver ordinarie grundlön.
PR är en förkastlig del i avtalet.
Nästan alla bolag har en fast och en rörlig del och då får man mindre betalt när man flyger mindre.