Dornier 328 jet
Flög med en Dornier 328 jet till GOT nyligen. Helt fantastiskt litet plan och bästa servicen jag upplevt. Varför används inte sådana fina maskiner på tunnare linjer istället för långsam och obekväm propellerdynga?
svar
@Kallesson
Vad gör dornier bättre? Några minuter snabbare?
Du sparar 10-20 min att byta ut ATR mot jet inrikes i Sverige. ATRens tripfuel är typ samma som dina exempelkärrors taxifuel.
Finns ingen mer ekonomiskt eller mer pålitlig kärra en ATR. Den är fantastiskt. Sen kanske den inte är snabbast, eller har bäst prestanda, men bang for the buck är den i sin egna liga. Dessutom är det en modern och fin arbetsplats i cockpit.
Japp, mycket fina kärror och mycket bättre än turboprop.
Det kostar dock en slant mer att operera och sålunda är de inte längre i produktion. På korta regionala rutter sparar man inte så mycket tid med en jet-kärra så då motiveras inte den extra kostnaden.
Frågan är dock om det inte hade varit mer passande för Svensk inrikesflyg. Poängen med flyg är att det ska gå snabbare än andra transportmedel. Det verkar det dock som att BRA har glömt. De tror att den flygande kunden vill åka så miljövänligt som möjligt. Jag tror att de miljömedvetna redan har valt bort flyget. De som överväger att flyga är mest intresserade av komfort och tidsbesparing. BRA borde tänka om och byta ut flottan till 328 jet, EMB 175/145, CRJ200 eller möjligtvis SAAB2000.
Finns inga planner på en ny Dornier 328 JET. Dock nya uppdateringar på väg till 328 med turbopropp.
Embraer har för lite kapacitet att klara av charter så då blir dom värdelösa samt för stora på många av inrikeslinjerna i Sverige.
Dornier 328 NEO på gång ! EMB 175 hade varit bra inrikes ! Helgerna Charter !
Tillverkat av Dornier i 54 exemplar, flög för första gången 1998. den tillverkas inte längre. För dyr!
@Göran
Smakar det så kostar det .
Alldeles för dyr för små bolag att ha såna plan.
Kolla vem som ligger bakom bolaget. BA