Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

El, Hybrid och vätgas plan

Tråden startades av Henrik

Trafikverket har publicerat en ganska intressant rapport utifrån ett regeringsuppdrag om “Förutsättningar för el-flyg i upphandlad flygtrafik”. I den gör man en genomgång om de olika teknikerna samt tillverkarna. Slutsatsen är väl att det kommer ta tid och stora utmaningar finns innan de nya teknikerna finns på plats. Borde vara en väckarklocka för politiker som tjatar om att el-flyget är snart här.

https://trafikverket.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1863566&dswid=-3110

Publicerad den 2024-06-03 11:08
Skriv ett svar
Antal svar: 2

svar

Af
2024-06-10 22:09

Det är ju väldigt konstigt att så fort som personer som inte är så flygkunniga ska försöka skriva en artikel eller en rapport om fossilfritt flyg så bryr de sig nästan aldrig om att ta reda på vad som gäller i flygvärlden. Kolla hur mycket som står om IFR-reserver i den här pamfletten.
Det går ju inte att operera reguljärt flyg utan att ta hänsyn till alternativflygplatser och slutlig reserv. En flygning Arlanda-Hemavan behöver ju inte energi bara dit utan sen troligen till Umeå eller Luleå och sen 30 eller 45 minuter beroende på hur det ska tolkas. Elen tar väl helt slut ungefär vid Sundsvall och vem flyger på det sättet?

Johnny P
2024-06-05 12:21

Batteridrivna flygplan har ingen framtid, annat än för små flygplan 4 pers. storleken ugf.
Batterier är alldeles för tunga och har usel energitäthet, jämfört med alla bränslen.

batteri hybrid flygplan är ett skämt, varför transportera runt tunga batterier som används ibland..

vätgas flygplan blir en del av svaret på flygets växthusgas utsläpp. Väte kan också andas för att framställa syntetiska bränslen , med infångad CO2.

Dags att inse att batteridrift inte på något sätt är lösningen på klimat problemen, varken för flyget eller vägtrafiken.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500