Ersättning vid försening
Mitt flyg landade 65 minuter försent i Bangkok från Paris häromdagen. Kan detta ge rätt till ersättning? Flög med Air France i Business Class.
svar
Flög förra veckan från Hong Kong till Sverige via Amsterdam med KLM. I Amsterdam Schiphol hade jag 1 tim och 10 minuter till nästa flyg och det var också KLM, på samma biljett. Planet från Hong Kong landade på utsatt tid. Jag satt längst bak i en fullsatt Boeing 777 så det tog ganska lång tid att bara komma av planet. Sedan var det typ 100 meter kö till passkontrollen så det tog också en ansenlig tid. Väl igenom där så är min nästa gate givetvis så långt bort man kunde komma och trots att jag halvsprang direkt dit hade de redan stängt gaten. Fick åka med nästa flyg 4,5 timmar senare.
Jag har väl ändå inte gjort något fel, vad mer kunde jag gjort? Detta måste väl vara KLMs fel??
Många som killgissar här.
Ta reda på vad EU261 är (Googla) så har ni svaret på vad som gäller för alla bolag registrerade inom EU.
På långlinjer gäller 5 timmar!
Undrar hur länge galenskapen med kompensation skall fortsätta.
Åkte med tåg i Danmark förra veckan.
Vid förseningar över 30 minuter har man rätt till ersättning.
Dock är beloppet en procent del av biljettpriset.
Som det är nu på flyget så kan du få 250 euro för en resa som kostat 100 kr!
När man flyger charter krävs det minst 8 timmars försening för att man ska ha rätt till ersättning om resan är en vecka, står i paketreselagen tror jag.
Vissa försäkringsbolag erbjuder ersättning redan efter 6 timmar. Men det hindrade inte mitt försäkringsbolag från att vara givmilda och ge ersättning redan för 5 timmar och 30 minuter efter att ha drabbats av Vings fd moderbolag Thomas Cook konkurs.
Tack för snabbt svar. Trodde allt över en timme skulle ge något.
65 minuter är tyvärr för lite. Behöver vara 3h eller mer för att det ska ge någon ersättning.
Det får man nog ingen ersättning för, jag har fått ersättning vid 2 olika tillfällen, men då var vi +8 timmar sena, båda gånger med charter, 1 gång Ving, alltså från Thomas cook airlines, som de hette då och en gång från Tuifly nordic.
Jag fick även ersättning från min reseförsäkring, men där var en schablontid på minst 4 timmars försening och sen ytterligare 4 timmar för att få ersättning
Som sagt, ovan baseras på egen erfarenhet, jag kan ha fel….
Nej, allt under 3h ger inget