Exit SAS “main”
Så blev det då officiellt att det gamla konsortiet mellan de tre staterna (Scandinavian Airlines D-N-S) nu upphör och med det flygverksamhet i detta gamla konsortium som här på forumet kallas “riktiga SAS”, “SAS main” och andra beteckningar. Det nya konsortiet kommer inte att ha anställd personal.
Det nya bolag som ny byggs upp efter företagskonstruktionen av SAS AB enligt svensk lag kommer att vara det nya moderbolaget. SAS Connect och SAS Link finns tillsvidare kvar och förmodligen erbjuds flygpersonal och annan personal att gå in i SAS Connect/SAS Link (flygpersonal) eller i dess omgjorda bolag och övrig personal i nya moderbolaget. Framtiden för anställda i SGH, SAS Cargo och SAS Technical blir oviss.
Ett nytt rekonstruerat moderbolag kan i ett senare skede välja om de vill vilka dotterbolag de vill ha kvar eller välja att rekonstruera om, lägga ner eller sälja.
Bra att SAS lever vidare i en helt ny struktur – nu utan strejker.
svar
Huvud kontor i CPH samt Crew Base.Nya verkligheten
Riktigt bra att AF-KLM nu blir delägare av SAS.
Danska staten får inte möjlighet att förstöra för nya SAS, med 26% aktie innehav.
Plötsligt ser det ljust ut för SAS framtid, OM man lyckas trans for mera en ineffektiv ” förlust fabrik” till ett modernt flybolag.
Dessutom ett välbehövligt slag mot Lufthansa.
Ja du HR. Strejkbenägenheten hos SAS personal ter sig som rena duvungeverksamheten kontra strejkhistoriken hos AF och dess personal. Den som lever i det förflutna är nog du och dina gelikar på SAS HQ. Dags att vakna upp och smaka på verkligheten för er nu! Det har den övriga personalbasen på SAS redan upplevt tiofaldigt hittills.
@HR och X. Glöm hur det var förr. SAS AB kommer att rekonstrueras och inget av de gamla bolagsstrukturerna kommer att vara kvar. Af/KLM har en option på att bli majoritesägare inom 2 år och de kommer redan nu att se till att bolaget stöps om för att slippa alla problem de fortfarande har i de egna gamla bolagen Air France respektive KLM. Det framtida dotterbolaget “Nya SAS” kommer inte att ha egen ground handling. SAS kommer absolut inte att ha kvar att eget bolag för ground handling, ett eget “SAS Cargo” eller ett eget bolag för tekniskt underhåll. Idag konsolideras resultaten för dotterbolagen Air France och KLM och ingen vet vilket eller vilka bolag som visar plusresultat. Den operativa flygverksamheten med flygplanen och flygpersonal kommer att läggas i en ny enhet som dotterbolag till nya SAS. De nya ägarna vill ha flexibilitet och lönsamhet – inte nostalgi, historia och upprepade strejker.
Frågan om “huvudkontor” är också irrelevant då SAS ingår i en större koncern. Att det behövs lokal organisation är uppenbart men den kommer att krympa väsentligt. Danskarna är ivriga att lägga ner SAS nuvarande huvudkontor i Sverigemen det betyder inte att det blir ett nytt huvudkontor i Danmark. När Groupe Air France/KLM tar över – senast om två år – kommer de viktiga besluten att fattas i Paris/CDG. Bolaget kommer inte att döpas om till Groupe Air France/KLM/SAS.
@HR
Ni far med många killgissningar och spekulationer. Ni har under en längre tid här på flygtorget drivit denna tes som en propaganda, främst mot flygande personal. Inte mycket av det ni säger stämmer.
Blir en spännande fortsättning för SAS. Tror själv inte att sista orden är sagda i något avseende.
Att träna över all personal från SAS Main till Connect/Link är dock väldigt resurskrävande då de opererar på olika AoC.
Personalen kommer antagligen inte märka någon skillnad mot idag.
Hr:
Din kunskap kring konsortialavtalet är lite gammal. Konsortialavtalet som du refererar till och som ligger till grund för entiteten Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden (med svenskt organisationsnummer) har inte varit ett avtal mellan staterna och Wallenberg på många år. Avtalet är ingått mellan de tre bolagen SAS Sverige AB, SAS Norge A/S och SAS Danmark A/S som alla tre är helägda av det noterade holdingbolaget SAS AB. På samma sätt är SAS Connect och Link helägda av SAS AB.
Att SAS AB ställer ut nya aktier som de nya ägarna köper och samtidigt tvångsinlöser och drar in nu utstående aktier förändrar inte med automatik andra ägarförhållanden i koncernen.
Att de nya ägarna tar ägarskap av SAS AB genom att själva bilda ett konsortium ska inte förväxlas med SAS-konsortiets (SAS D-N-S, SK, SAS Main eller vad man nu vill kalla det för) vara eller icke vara. Men, det nya ägarskapet kan säkert vilja genomföra strukturella förändringar i SAS som ännu inte kommunicerats. Såvitt känt genom all dokumentation som finns tillgänglig publikt (SAS egna rapporter och all dokumentation i amerikansk domstol) finns inga beslut fattade kring SAS D-N-S fortsatta framtid.
“SAS main” eller Scandinavian Airlines Denmark-Norway-Sweden som det egentligen heter är inget eget bolag utan ett konsortium (som ligger i SAS AB) med ett avtal mellan de tidigare ägarna svenska,norska och danska staterna och några gamla ägare som Wallenberg. Avtalet som idag styr konsortiet kan naturligtvis inte fortleva utan ett nytt konsortium kommer nu att bildas av de nya ägarna. Detta konsortium kommer att ha inflytande på och i praktiken styra det nya bolag som kommer att bildas efter rekonstruktionen av SAS AB.
I det nya bolaget kommer det att finnas några bolag (SAS Connect och SAS Link eller nybildade) som har egen personal,egna avtal med facken och som har de leasade flygplanen registrerade. Flygrättigheter etc kommer att sökas av nya moderbolaget. Glöm historien och försök se framåt. Naturligtvis är det upp till var och en att ha drömmar om svunna tider.
”Main” skulle det förstås vara.
Varför skulle de lägga ner ”SAS Malin” låter mest som något du personligen hoppas på.