Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Flygambulansen Lön o.s.v?

Tråden startades av Kungen

Vad erbjuder flygambulansen i korta ordalag?
Vad är kraven för DEC?
Hur ser ett typiskt schema ut?

Publicerad den 2025-03-16 08:12
Skriv ett svar
Antal svar: 12

svar

@reality
2025-03-19 12:25

Ja för att livet ser ju precis likadant ut som när man fick sitt första jobb vid 23års ålder som när man närmar sig 35/40?

Status hosp
2025-03-19 10:29

Väldigt olika för tid till vänsterstol. Beror på om folk kommer fortsätta fly, som de gjort hitintills. Isåfall kanske 2-3 år på Arlanda. Arlanda är den mest volatila basen då alla med någorlunda branschinsikt snabbt inser att man har det bättre på valfritt annat bolag som erbjuder bas på Arlanda. För Umeå och Göteborg är det nog betydligt längre. Kan med enkelhet dubbla den tiden.

Normal sommarsemester på pappret, men det kohandlas friskt för att hålla skeppet norr om vattenlinjen.

Gran
2025-03-19 09:44

@Atle
Under 40 år: 25 dagar
Över 40 år: 31 dagar
Över 50 år: 32 dagar

4 veckor under sommaren juni-augusti

Atle
2025-03-18 20:09

Hur mycket semester har man per år? Får man en normal sommarsemester?

Kungen
2025-03-18 19:07

Och vad är tiden till vänsterstol?
Lönen täcker knappt min Amexräkning men schemat låter faktiskt bra.
Vem bor 30 min från ARN/GOT?

Korken
2025-03-18 16:25

Luftbussen:

Det är inte ofta man tvingas jobba borta från hemmabas. 4 veckor per år kanske.

Mycket kompetent personal. Bra stämning mellan kollegorna! Sociala och härliga människor i bolaget. Både piloter och SSK!

Reality
2025-03-18 12:49

Klarar man inte av att vara borta från familjen lite kanske flyget aldrig var rätt karriär från första början?

Sune
2025-03-18 09:33

Den stora fördelen med detta jobb kickar in om du bor inom 30 minuter från basen. I och med att det är inställelsetiden vid ett uppdrag så kan du med andra ord vara hemma med nära och kära när det inte är någon flygning. Svårslaget om man har barn. Kan du inte nå basen på 30 minuter blir jobbet något helt annat.

Luftbussen
2025-03-17 19:56

Det är väl ingen större hemlighet att man aldrig kommer tjäna på samma nivå om man jobbar för KSA som man gör om man flyger kommersiellt. Jag är personligen intresserad av flygambulansen av andra anledningar än lönen. Hur är det med att tvingas jobba på andra baser än hemmabasen. Sker det ofta? Eller får man som regel hänga på sin hemmabas? Hur är stämningen mellan kollegorna?

Belsebub
2025-03-17 13:40

Jag tror de får ta med sig kakorna själva. Likviditeten brukar vara under noll varje år

Grodan
2025-03-16 11:50

Schemat är varierande men ca 15 arbetsdagar en vanlig månad fördelade på 5 på 5 av i stora drag. Ibland är det förskjutet så man är ledig ca 2 dagar ibland ledig 9 dagar. Bra person i schemaläggning som man kan ha en dialog med.

Tre pass finns: dagspass 08:00-20:00, hybrid 11:00-23:00 eller natt 20:00-08:00 (gäller Arlanda och Göteborg) nattpasset är ofta soft och man kör kanske 2-3 nätter på en 5-nätters.

Roligt jobb, känns meningsfullt!

Nackdelar är väl lönen och att det är politiskt styrt vilket försvårar det fackliga arbetet framåt för att komma i samma nivå som andra flygbolag.

Reality
2025-03-16 08:41

De gör inte DEC. Gjordes endast i början. Idag är det uppgraderingar enligt senioritetslista.

Lönen är cirka 52000 för en FO och 63000 för en kapten. Inga tillägg att tala om, förutom storhelger (1500/dag) samt om du säljer en off-dag. Ingen lönestege eller liknande.

Schemat är att du ska jobba 2000 timmar per år (166,66) arbetsdagar, dvs cirka 14 dagar i månaden. Finns där inga uppdrag, ska man ses i hangaren för att dricka kaffe och äta småkakor. Finns också goda möjligheter för att dammsuga och torka golv!

Ha så roligt! Glöm inte att ha en bra psykolog på hotline inför den stundande depressionen!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500