Flygbolaget TC Scandinavia
Någon som vet vad som kommer hända med TC Scandinavia(Flygbolaget) Dras de med i KK eller är deras ekonomi helt separerad från moderbolaget? Någon som vet?
svar
Kommer besättningen på TC Scandinavia få behålla sina anställnings vilkor? De har bland de bästa avtalen i Norden och vore mycket tragiskt om de skulle behöva gå med på något annat. Det kommer i så fall styrka lågprisbolagens tes om att det “bara är att skaka i det beryktade trädet”
VKF nu på väg till LPA.
Någon som vet något om ryktena som florera omkring att Easy jet ska köpa tcas?
VKF står i CPH, ena motorns leasing kontrakt är ännu ej avklarade.
Ett övertagande av SAS med ny brand (Scanair Sunjet). Flottan hämtas från SAS egna som ska fasas ut dvs A340-300 och B737-800NG. Tyvärr vaknade jag sedan….
Har du tittat ut genom ditt fönster Kristian ?
Det kanske står ute på din parkering !
Seriöst , har du ens försökt att ta reda på info ?
OY-VKH står i Manchester för Service
OY-VKK var en lånemaskin från Air transat som lämnades tillbaka efter vintersäsongen.
flightradar 24 är en bra källa, likså planespotters.net
Där kan du se att OY-VKK numera har sitt gamla vanliga reg
C-GITS , lämnades tillbaka 15 April/2019
Går nu medans jag skriver detta mellan Porto – Toronto
Sen hur de skulle säkra upp inför vintersäsongen, på 2 veckor sedan moderbolaget konkade, ärligt, tror du att de spelar monopol ?
En sak som är säker, det är högst osäkert om de lyckas dra detta i land, de kvittar om de och condor var “lönsamma”
Det är nu pengarna skall fram, och fick inte moderbolaget det, så får de allt ha något äss i skjortärmen.
G-OMYT tillhörde Thomas Cook Uk och är återlämnad till leasingbolaget. Hade inte bokat en resa med Ving i vinter…
Att du inte vet var OY-VKK finns. Beror på att den inte finns.
Vintersäsongen närmar sig…cirka efter 4 nov ska flyg gå till vinter destinationer i Thailand och Karibien men har Ving gruppen säkrat upp med flyg ? Det krävs 330-200 på nonstop långdistans…men var är OY-VKF ? Har Ving gruppen bara ett plan – 330-200 ? Det planet kan inte ensam klara alla vinter destinationer själv. Har Ving gruppen leasat eller köpt till något annat 330-200 plan som kan vara parhäst i flygandet i Asien och Karibien i vinter…Var är G-OMYT som var parhäst tidigare? Även OY-VKK gjorde inhopp förra vintern. Var är det planet? Man ser just nu att 330-300:na OY-VKG och OY-VKI får jobba hårt för att klara alla flygningar i Europa och Kanarieöarna….ofta förseningar – det håller nog inte i längden…Var är det tredje flygplanet – OY-VKH? Får Ving gruppen leasa/köpa det planet? Om de har tre 330-300 kan de klara alla populära Europa destinationer och om de har två eller tre 330-200 klarar de alla lång distans resmål i vinter. Nån som vet vilka plan Ving gruppen får köra med i vinter ?
Det vore självklart både bra och trevligt om TCAS kan räddas (under nytt namn såklart)…
MEN det viktigaste är att rädda själva reseoperatörerna i Vinggruppen dvs Ving, Spies, Tjäreborg och Globetrotter. Det är de som ansiktet mot kunden, vem som flyger (i charter-sammanhang) är sekundärt.
Så länge det står TC och TC-loggan sitter på flygplanssidan så är det stockankare för verksamheten.
Byt namn omgående.
OY-VKF på väg från JFK till CPH.
De har vara 7 plan kvar som flyger
Använd namnet Scandinavia igen på sidorna så har man en snabb lösning
utan att hela planen måste målas om NU.
OY-TCI skickad till Toulouse, fordringsägare som tog tillbaka?
Thomas Cook Airlines Scandinavia som brand måste rensas bort och det omgående. Det är mängder med företag som förlorar pengar på det här
3 st TCAS flyg kvar på marken i Köpenhamn efter att leasing bolagen vill ha ekonomiska garantier. Vinggruppen måste nu hyra in flyg mot kontant betalning i förskott tills det löst sig.
Samt Turkiet, Antalya vill inte ta emot flyg från TCAS / Vinggruppen (förhandlingar pågår).
Flera hotell kräver kontant betalning i förskott……känns som ett tufft läge nu om ingen kapitalstark köpare kommer in snart……
Källa: 24.no
Frågan är väl vem äger planen?
Troligt annat bolag kommer flyga.
Tomas Cook Scandinavia har väl gjort sitt som varumärke. Flyger man vidare som TCAS till en ny ägare eventuellt dyker upp eller byter man namn så fort som möjligt?
Som DK skriver är det konkursförvaltarna som bestämmer allt i bolaget nu. Deras jobb är att få ut så mycket värde som möjligt i konkursboet för att betala så stor del av skulderna som möjligt. Detta görs genom att sälja av de tillgångar som finns inom bolaget.
I det här fallet bedömer de att för att få ut så stort värde som möjligt i den svenska delen skall de driva den tills de hittar en köpare. Att låta verksamheten ligga vilande tills en ny köpare kommer in är i det här fallet inte lönsamt då kunder kommer fly bolaget.
Det är ingen fråga om bolaget kommer säljas eller inte, det KOMMER säljas så fort en ny köpare visar intresse. I dagsläget ägs bolaget av fordringsägarna och inte de gamla ägarna, och drivs av konkursförvaltarna.
Hittas inga köpare kommer bolaget avvecklas så lönsamt som möjligt.