Hur många piloter ska flygbolagen anställa
Kan ni hjälpa till att fylla på listan med pilotbehovet som ni vet i de Europeiska flygbolagen de kommande åren!
Lufthansa 2000 piloter under 2024/2025
svar
Engmar, vad är dåliga villkor för dig?
Flera bolag erbjuder löner till kaptener som bara top 1% i Sverige tjänar
Dessutom med 5-4 schema.
Alla i SAS har fått frågan om att komma tillbaka, de sista kommer på kurs i april 2024. Parallellt med detta så nyanställer SAS över 200 piloter under 2023-2024, till alla 3 plattformar.
Norwegian nyanställer också, då de har plockat in alla som fick gå under 2020.
Pilotbrist – Nej.
Styrmansbrist – Nej.
Kaptensbrist – Nej.
Brist på kaptener som vill flytta/pendla och jobba med dåliga villkor – Ja.
Bolagen vill hitta piloter med rätt Type Rating och helst 500-1000h på typ för att slippa bära kostnader för utbildning.
Gör man inte det så nämner man gärna “pilotbrist”.
Vad hände med alla som fick kicken våren -20 , det borde finnas hur många som helst att försöka återställa om dom är villiga att ta alla kostnader det innebär med nya ratings osv. . Så många flygplan finns det inte i Norden. Jag har fått en förfrågan efter 4år men jag har helt lämnat branschen efter över 20år.
Det verkar som debatten här handlar om vad som är brist. När bolag får svårt att anställa och måste justera upp villkoren är det i min mening brist. Vilket vi har nu och den kommer bara öka till våren. Men det kommer aldrig bli så att alla arbetslösa piloter får arbete. Det kommer aldrig bli så att piloten i den lilla svenska småstaden inte behöver pendla eller flytta.
@pnf
Fel. 1500h har länge varit ett krav där snarare ser de på en sänkning till 1000h.
Och den så kallade “pilotbristen i USA” beror till stor del på att de höjde sina krav till 1500h för nya styrmän i kommersiell trafik.
USA/FAA har insett en fara med piloter direkt från flygskolan på stora maskiner utan erfarenhet.
Därav glapp ett par år där det blir svårt för folk att nå 1500h snabbt nog.
@Bristen
“Innan 2025″… “SAS”…”2000 piloter till Lufthansa”….
Sedvanlig propaganda från flygskolor och flygplanstillverkare. Desto fler som utbildar sig desto fler finns det att välja mellan.
Det råder absolut ingen pilotbrist i Europa. Det finns vissa bolag som har “svårt” att rekrytera men det är på grund av de usla lönerna och arbetsförhållanden som erbjuds.
Att bristen.
Att US bolagen skulle dra i europeiska piloter ar nog inte helt sant…. helt enkelt for att Du som pilot inte far arbetstilstand i USA…… Sa, om Du har ett green card tex for att din parter jobbar i en naring som ger work permits (som lakare osv), absolut, men, annars gar det inte
Behövs ca 500-1000 nya piloter i skandinavien (norwegian, sas, m.fl.) innan 2025.. 2000 till LH gruppen, för att inte tala om andra bolag i världen inkl USA som drar i Europeiska piloter.. Jag tror vi kommer märka av en brist redan nästa sommar.
Löner i Europa varierar allt mellan 25 – 250.000kr baserat på erfarenhet, bolag, bas och flygplanstyp.
Som tidigare nämnts i tråden så skall över 200 piloter skall anställas på Norwegian innan våren. Det är inte bara till Riga utan även baserna i Spanien, Norge och Finland. Tidigare låg även en annons ute om ansökan till Köpenhamn.
Lönerna som anges är för Danmark ja. Vilket är den bäst betalda basen om man räknar om den svaga kronan just nu. Lönerna för Riga, där man anställer nu är inte i närheten av de siffrorna.
Styrman Riga rör sig om €2000-3000. Och du ska ha tidigare erfarenhet på B737.
Kalle, på många bolag finns en så kallad lönestege, så även på Norwegian.
Vart du hamnar på den beror på tidigare erfarenhet men även tid i bolaget. Sedan har inte all baser samma villkor och tjänstepension. Dessutom varierar växelkursen. Får du lön i danska kronor och bor i Sverige så är detta väldigt fördelaktigt.
Som du förstår är det svårt att ge dig en exakt siffra.
Du får vara mer specifik med vilken bas du är intresserad av och din erfarenhet.
Men för att ge dig ett svar mellan tummen och pekfingret så hamnar lönen någonstans mellan 50 -180 000 SEK i Köpenhamn plus 14% i tjänstepension.
Vad ligger en pilotlön på i dag för en nyanställning på tex Norwegian? Det är mycket snack om villkor och löner men man ser alldrig någon siffra , hur länge kan man jobba innan man tvingas gå i pension och får man någon tjänstepension? Jag själv betalar in 11 papp i månaden på en privat pensionsförsäkring för huvudtaget få en vettig pension om jag lägger av vid 60.
Att pilotlöner liksom många andras löner är högre utomlands är ingen nyhet. Att söka jobb utomlands för att få högre lön är alla välkomna att göra. Men det kommer så klart med att antingen flytta utomlands eller utföra en tidskrävande och kostsam pendling. Sjuklön? Föräldraledighet? Vabba? Att det finns i Sverige gör att lönerna är lägre.
Jag förstår inte din poäng?
Det erbjuds betydligt högre löner utanför Sverige. Men du är inte intresserad av att arbeta där ändå?
Sverige har fortfarande den högst kostnad i Europa för att anställa personal.
Då avgift är lägre i andra länder kan bolagen erbjuda högre löner till samma kostnad som i Sverige.
Märks att det inte är många i dethär forumet som har kollat på ett pilotkontrakt i hela sitt liv, åtminstone inte ett från utanför Sverige, låt oss få en sak säker…Svenska piloter är bland de sämst betalada i Europa för tillfället och har varit det ett par år
Du nämner Wizz som exempel, nya avtalen på Wizz innebär att många av deras baser tjänar mer (mycket mer) än sina motsvarigheter på de svenska bolagen och/eller SAS som exempel, Ryanair är ett annat exempel, deras piloter tjänar mer än deras motsvarigheter på svenska bolagen
Med detta sagt är största nackdelen med Wizz deras basutbud som inte är alltför attraktivt, inte lönen
Jag förstår, men man kan tyvärr inte räkna med ett jobb i Sverige som pilot.
Yrket är globalt och våra avgifter gör det inte förmånligt att anställa här.
Riga basen kommer knappast att få några sökande, därför tas det nu in på utifrån på andra baser.
Vill du arbeta i Sverige så finns fortfarande Ryanair och eurowings
Men vill man inte se möjligheterna så är det svårt.
Så återigen det börjar bli brist, men troligen aldrig så att du får jobb just i din lilla stad
Norwegian söker Piloter med B737-Rating till Riga med en halvtaskig lön. Så ja det kanske är svårt att få dit folk.
Men återigen pga dåliga avtal och bas.
Har man koll på vad Wizzair betalar sina piloter så kommer du förmodligen inte söka dit. Du kan inte bo i Sverige på den lönen.
Nej! Det finns ingen pilotbrist! Möjligtvis en brist på folk som vill jobba för låga löner och på baser far away.