Hur räddar vi Bromma flygplats?
Bromma är viktigt för totalförsvaret, för ambulansflyget och framtidens elflyg: svenska Heart Aerospace bygger elhybridflygplan som kommer provflygas nästa år.
Bromma flygplats måste räddas. Vilka beslutsfattare är det man ska kontakta för att förmedla detta budskap?
svar
Nu börjar näringslivet tappa tålamodet med regeringen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VzGp0W/bromma-flygplats-topparna-kraver-att-den-stangs
Så om vi antar att att varje anställd kostar ungefär 500,000 kr per år (inkl arbetsgivaravgift, pension, försäkringar, semestertillägg mm) så kostar flygplatsen åtminstone 45 mkr per år att driva i rena personalkostnader. Tillkommer allt annat (säkerhet, renhållning, underhåll, försäkring, energi, hyra till staden mm mm) som säkerligen uppgår till lika mycket eller mer.
Det är alltså det belopp eventuella nya aktörer på flygplatsen måste klara av att bära, och då ser man tydligt att det inte räcker med ett par linjer för att kunna driva flygplatsen på ett finansiellt gångbart sätt. Tror inte exvis Finnair kan fortsätta att ha sin linje på flygplatsen, det kommer inte att bära sig alternativt kommer det inte finnas kapacitet på flygplatsen för att hantera det fåtal rörelser som återstår.
Swedavia agerar på det nya läget
Noterade att veckan efter BRA meddelade att man lämna Bromma
så registrerades följande .se adresser:
GOTLANDSPLANET.SE
KALMARPLANET.SE
Så det kanske är några lokala bolag på
gång igen att starta trafik till Bromma?
Det verkar som om att rädda Bromma är viktigare än ett väl fungerande och lättillgänglig inrikesflyg för alla.
Bygg üt Bromma med nya banor och terminaler Riv omgivande bebyggelse och riv därefter Arlanda. Boende i Bromma kan erbjudas radhus på fd Arlanda.
Skaffa en “Rädda-Bromma-bössa” och skramla in slantar på stan!
Hoppas och tror att du har rätt.
Ska hela landet effektivt kunna flyga hit och dit anser jag att endast ARN behövs.
Swedavia vill inte ens ha kvar Bromma och nu har marknaden bestämt sig
Ett Bromma utan GA-flyg har noll värde. Visst är det skönt att kunna sova 15 min till, men knappast någon nödvändighet.
Stäng Bromma från årsskiftet!
Stockholm kan bygga bostäder och Arlanda tar hand om trafiken.
Stockholm centrum till Arlanda 20 min med Arlanda Express.
Man ser om ikke lenge Arlanda som eneste flyplass i Stockholm.
Sett utenifra, beslutningen om infrastrukturavgift for tog til/fra Arlanda, må ha vært den aller dummeste i svensk kommunikasjons historie.
Merkelig at denne ikke har fått konsekvenser for de besluttende politiske partier ?
Ja, jeg er kjent med samme type avgift i Sydney og Brussel.
totalförsvaret flygplatser är väll ändå bland de första målen som förstörs. Därför är jas gjort för att landa på vanliga vägar.
Ambulansflyget kan lika gärna flyga till Arlanda.
Vad har elflyg och Heart Aerospace med Bromma att göra?
Arlanda utnyttjas allt för dåligt med sina 3 banor om man jämför med andra stora flygplatser i Europa
Fråga till Insidern.
För vems räkning skall Bromma bevaras?
Bromma kommer att få vara kvar!, mer info kommer inom kort från mig eller någon annan med insikt i flygplatsen…
Det förefaller som om de flesta här på forumet vill behålla Bromma av nostalgiska skäl. Bromma flygplats har “alltid” funnits och ska så göra för alltid.
Taylor Swift, HM Konungen och Jimmie Åkesson med flera överlever säkert resan från Arlanda i lika god framkomlig form som med resan från Bromma.
Kanske man dock måste stiga upp 10 minuter tidigare eller vänta med champagnen några minuter extra
Alltså, jag ser ingen större samhällsnytta (om ens någon) med denna gigantiska yta avsedd för några få individer.
Inga problem att rädda Bromma om kostnaderna för densamma fördelas på de återstående operatörerna.
Rika privatjet ägare, affärsflyg och taxi mfl kan väl som vanligt folk ta sig till Arlanda, fast i limousin.
Ska vi förstöra möjligheten att bygga en helt ny stadsdel pga en handfull miljonärer och lotsas viktiga personer.
Bromma är inte längre viktigt.
Tycker man i debatten om Bromma glömmer bort att flygplatsen
är ju den viktigaste för affärs/taxiflyget i Sverige. Är ju massor
med affärsjet varje dag med bland annat Netjets, Vistajet, Grafair
samt allt företag/privatpersoner som har eget flyg.
@Johnny. Återigen falsk information om MP som sprids här på forumet. Avgiften som tas ut för resenärer på SL, UL och SJ härör sig från det fantastiska beslut som togs fram av Kristdemokraterna (KD) som en del av den gamla borgerliga regeringen på Bildt-tiden på 90-talet.
Arlanda Express och dess ägare fick monopol under 30 år (som senare förlängdes till 50 år) på sträckan plus att de fick ta ut en avgift (stationsavgiften på Arlanda) som skulle betalas direkt ner i fickan på Arlanda Express ägare i bl.a. Australien. Arkitekten bakom beslutet var den dåvarande kommunikationsministern Mats Odell (KD) som på ett nyliberalt sätt ville “leka affär” samtidigt som han gillade att det privatiserade bolaget kunde göra stora vinster.
Konsekvenserna av detta dåliga beslut är en stor del i att Arlanda idag är en av de sämsta flygplatserna i Europa och dessutom en av de värsta miljöbovarna av Europas flygplatser. Nästan alla stora flygplatser i Europa har låga priser på tåg/tunnelbanetrafik till sina flygplatser – utom den största i Kristdemokraternas Sverige som har en mycket liten andel resande med tåg/tunnelbana.
Mina spekulationer: Sannolikt kommer inte Swedavia vara intresserade av att driva Bromma flygplats vidare på grund av ekonomiska orsaker. Då brukar man låta kommunen få möjlighet att ta över driften. Nu är ju knappast dagens politiska styre i Stockholm intresserade av att driva Bromma. Skulle möjligen vara en privat aktör som tar över flygplatsen då? Men detta är ett rent hypotetiskt resonemang. Jag vet inte i detalj hur dagens avtal ser ut för Bromma flygplats.