Juniorkronorna last i kabinen
Läser på nyheterna att juniorkronorna, finnarna och ryssarna vägrat gå ombord flighten till Kanada efter att flygbolaget lastat hockeyutrustning i kabinen. Lite googlande visar att det är polska Enterair med en 737-800. Vad säger luftfartsmyndigheterna om detta…?
svar
Vi har skickat x antal hockey lag och kan säga av erfarenhet att en 737 blir mer eller mindre full av en hockey nation .. det är spelarutrustning massagebänkar slipmaskin material till träning personliga kläder osv…
Och dom ska flyga 3 st lag i en 737..
=/
Varför klämmer man in sin i en Boeing 737 när man ska flyga så långt som till Edmonton i Kanada?
Billigare än en större kärra, där man även kan hålla bättre avstånd?
Det tycker du var ok?
Kan det vara så att man kom över Max ZFW? genom att räkna väskor som handbagage försvinner den vikten!
Vet dock att hockey lag har extremt skrymmande bagage.
Varför flyger polacker svenska landslag till sina landskamp,är SAS för fina för detta?
Svar pf:
Ett SHL-lag har ungefär ett ton med sig på en vanlig bortamatch. En månad i Kanada får man räkna med betydligt mer. Är nog snarare volym än vikt som begränsar här.
När jag flög till Sveg med en Jetstream 31 och hade skidor med mig så var det inga problem, piloterna la mitt skidpaket i mittgången.
“Tjaa, många bolag fyllde ju sina passagerarkabiner med cargo när lastutrymmena va fulla.”
Ja, men då utan pax i kabinen. Med pax och cargo i kabinen, är det mycket hårda bestämmelser.
Varför kommentera något du inte känner till? Det är inte bara utrustningen. De har även med sig vanligt bagage. Det tillsammans med utrustningen, kan mycket väl bli mer än vad en 738’s lastrum klarar av.
Jeg kommer fra et land hvor Hockey er en meget marginal sport, men kan det virkelig være så mye utstyr fra tre lag at lasterom på en 738 ikke holder ?
Det virker her som noen ikke har snakket sammen på forhånd om behov for bagasje.
Jeg forstår det også slik at samme situasjon oppstod i Wien, hvor tre andre lag skulle avgårde, sannsynligvis samme bolag (enter) og samme flytype.
You get what you pay for
Tjaa, många bolag fyllde ju sina passagerarkabiner med cargo när lastutrymmena va fulla. Så länge lasten är säkrad och ordentligt fastsatt så finns inga problem med det?