Lågt förtroende för SAS
Enligt https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/12/01/sas-unionens-kabinforening-ar-valdigt-missnojda-med-sas-ledning-89-procent-har-inget-fortroende.html
Lågt förtroende och högt missnöje för ledningen bland kabinpersonalen. Varför arbetar de ens kvar?
svar
Jag har jobbat i branschen i 30 plus år. Det finns inget annat bolag än SAS och det handlar inte om deras crew utan min trygghet med alliansen och erfarenheten. Alltid mycket nöjd även om crew ibland känns illojal mot SAS bara med sin attityd.
Så du gav igen med samma mynt och fick sluta?
” Det kan också vara du som kund som haft en dålig dag och betett dig illa och får igen med samma medel.”
Om man som servicepersonal ger igen med samma medel har man INGENTING i servicebranschen att göra.
/Tidigare purser på BA
Det handlar inte om pengar utan om vilka dar och behov jag har just den gången. Trots allt gillar jag SAS och gynnar dem gärna om det passar.
De har alltid funnits i all verksamheter någon enskild som haft en dålig dag, det får man ha överseende med. Det kan också vara du som kund som haft en dålig dag och betett dig illa och får igen med samma medel.
Flera av de bolag du anger är inte ett alternativ för oss som bor utanför storstadsområdena. Vi önskar hela resan på en bokning.
Alla bolag har under pandemin dragit ner på sina flygningar. Dessutom har några bolag som Norwegian och BRA gjort företagsrekonstruktioner som drabbat resenärerna betydligt både praktiskt och ekonomiskt.
Alla bolag har eller har haft en del problem i samband med pandemin.
@Arild
Jo för att du angav inte vilka bolag du jämförde med. Så därför var det väldigt viktigt. Men om nu servicen är så mycket bättre på AF, Emirates och Swiss, flyg med dem och lägg dina pengar där istället så kanske SAS märker att något behövs göras för att de mister passagerare.
@Dlira AirFrance, Emirates och Swiss. Samtidigt vet jag inte varför denna info skall vara så viktig för dig. Vi som reser mycket vet att det skiljer mycket mellan flygningarna med samma bolag och den besättning du råkar få just den dagen….
Svara istället på vilka bolag du flugit med som varit bättre under 2021 när det kommer till business och long haul. Jag har inte sagt något om att SAS är bra, jag är bara nyfiken på vad man jämför med och när bolaget man jämför med flögs.
Vilken stjärna, du är på helt rätt spår Acorn. Det centrala måste ju då bli att dra ner på rätt kostnader så att lönen förblir konstant eller ökar. Inte minskar som för SAS. Ledsen men ledningen har tappat det…
För att kunna visa vinst krävs åtgärder och dessa går ut över allt också personalens villkor. Inser man inte det så är man ute på djupt vatten. Nån säger här att det finns arbetsrätt och att motiverad personal är viktigt……..sant, men om man inte inser att ett jobb till sämre villkor är ok så blir snart alterantivt inget jonn och inget bolag alls.
Inte svårare än att om lönen inte räcker till utgifterna måste man ändra på något och att öka sin lön är inte alltid lätt utan det blir kostnadssidan som måste åtgärdas.
Är frekvent resenär och har inte upplevt någon försämring i SAS´s service.
Att de finns missnöjda permitterade är väl ej konstigt.
Bolaget kan inte ha anställda bara för att vara snäll
med de övertaliga. Vi genomgår en tid med en pandemi
som påverkat all resande.
Ett bolag som skall överleva kan inte ha som huvudinriktning
att alla anställda skall få vara kvar och få lön även om passagerar-
underlaget saknas.
Har i min ungdom varit fackförenings ordförande i ett större bolag.
Vis av erfarenheten.
Jobbar på vilket bolag som helst, bara anställningsavtalet är bra för mig. Jag köper även aktier eller fonder i bolag som är lönsamma för mig. Jag äter dessutom mat som jag tycker är god. Om någon vill blanda in moral eller etik i sina val i livet är det upp till dem, detta besvärar inte mig. Lön är det som är värt något om man är löntagare liksom att vinst är det som är värt något om man är aktieägare. Moral och etik ägnar man sig åt i kyrkan.
Det är trist att allt för många i dessa SAS-trådar gör så konstiga inlägg i tron att man vet saker och ting. Det är väl självklart att personalen i ett företag är livsviktiga! Dålig stämning, vantrivsel och olojalitet avspeglas ju direkt till kunderna. Klart som f*sen att förtroendet är lika med NOLL när ledningen beter sig som dom gör! Man kan ju inte bara sitta och säga “sök ett annat jobb då!” Vi har arbetsrätt i Sverige och lagarna är glasklara vad gäller anställningstrygghet, arbetsmiljö och föreningsfrihet. Dom som tycker att SAS-ledningen gör helt rätt i det här, är i mina ögon idioter och inget annat. SAS och alla andra företag i Sverige är till för svenska arbetstillfällen och svenskt näringsliv punkt slut. Dom kunder som är av annan uppfattning kan välja något annat undermåligt och farligt transportföretag. Vem bryr sig…?
Dina kommentarer är ett bra exempel på någon som vägrar ta in at SAS är till för kunderna. Den attityden behövs inte i flygbranschen
@Arild
Då slipper du ju resa med SAS igen 🙂
Får man fråga vilka bolag du under 2021 har rest med i business och long haul?
Det är väl ändå ett företags ledning som skapar förutsättningar för motivation och arbetsglädje hos de anställda. Det är ju inte så att SAS fokuserat på att anställa introverta personer med negativ inställning. Detta är den självklara effekt det stora förakt SAS ledning hyser för sin personal. 1 + 1 = 2.
@Dlira Det är just på grund av den jämförelsen med andra bolag jag störde på mig att ständigt behöva ringa på allt…..
Bara bra om folk som egentligen inte vill hjälpa bolaget slutar.
Mer och mer tyder på att det bästa är att stänga ner gamla SAS, och börja om med nya avtal som är anpassade till verkligheten.
För många av kvarvarande personal verkar tycka att bolaget är till för dom anställda. Attityden hos åtminstone en del utav kabinpersonalen är kass. Har en känsla av att man som passagerare bara är en belastning för kabinpersonalen i dagens SAS.
Håller ni på så här kommer ni att sänka bolaget, det kanske är det ni vill.
Vissa tycker det är viktigt att personalen pratar ett skandinaviskt språk. Jag bryr mig inte, vill hellre ha service minded personal som pratar engelska, än sur arrogant skandinavisk personal.
Tänk på att det är vi frekvent flygande passagerare som bolaget är till för, inte för att ni ska få resa med lön.
SAS kabinpersonal kan inte mäta sig med hästlängder med British Airways, Lufthansa, Emirates, Qatar Airways. Jag flög GOT-ARN häromdagen, en mer omotiverad besättningen får man leta efter.
@Arild
Testa något annat bolag nästa gång istället och se om du blir mer nöjd och slipper ringa på den stackars personalen som sliter dag och natt för din skull.