LFV varslar 500
Idag meddelas att LFV kommer varsla 500 av sin personal.
svar
Det var bättre förr!
Tveksamt om LFV:s planer att delvis övergå till AFIS för vissa flygplatser som numera inte har så mycket trafik kommer att vara lönsamt. Förmodligen inte på vare sig kort eller lång sikt även om lönenivåerna skiljer sig mycket mellan AFIS och flygledare. Den dag som trafiken går upp igen kommer det att straffa sig att man inte behöll flygkontrolltjänst för de flygplatserna.
Typiskt LFV att än en gång räddas av skattepengar när inte bokföringen går ihop. Det lär inte vara sista gången. Om redovisningen granskades ordentligt, dvs av någon annan än Riksrevisionen, då skulle man hitta några hundra miljoner både här och där som begravts i det svarta hålet RTC.
Vi la ett stort varsel i våras för att skrämma upp regeringen. Tog inte lång tid därefter förrän vi fick, hör och häpna, hela 900 färska miljoner från skattekistan. Nu går LFV som tåget igen och vår vinst har aldrig varit bättre. På detta har vi också dragit tillbaka risken för uppsägningar. Nu kör vi och tack alla som bidragit till vårt fina halvårsresultatet. Unikt i dessa tuffa tider.
Re: Bertil
Vilket man gör men oavsett så kvarstår det faktum att innan krisen var det en brist på flygledare och med kommande pensionsavgångar så finns det inga större utrymme för att göra sig av med personal.
Att du vill att flygledare ska sägas upp har en helt annan orsak.. 🙁
Som nämnts, vissa förtida pensionsavgångar sker men inte mer än så.
@Jan B,
Jag skrev inte att man skulle slå ihop TWR. Jag skrev att man skulle slå ihop sektorer i centralerna.
@Cthulhu
Jag förutsätter att du också förstår att det enda sättet att slå ihop flera torn är i ett RTC. Men då måste återigen multipeldrift vara godkänt. Det kommer det aldrig att bli eftersom det är ett livsfarligt sätt att bedriva flygtrafikledning på. Om du bara visste hur många tekniska felrapporter som hittills inträffat i de driftsatta tornen så hade du förstått hur illa denna teknik fungerar. Det är bara ren tur att felen inträffat mestadels när det inte varit trafik. Därför har det inte varit mycket skriverier kring det hela. Insikten finns i LFV:s ledning att man infört och fortsätter att försöka införa en teknik som man gravt missbedömt och att detta nu är en enorm kvarnsten runt halsen för LFV. Det finns inte en enda flygplatschef i Sverige som skulle ens överväga att fjärrstyra tornet idag. Det är numera ett känt faktum att de kalkyler som låg till grund för införande av fjärrstyrning var medvetet felaktiga för att få beslutsfattare att anamma tekniken. Idag vet vi sanningen med både kostnader och bristfälliga tekniska lösningar som forcerats igenom.
Jag tror nog att LFV vet hur bemanningen skall se ut under rådande omständigheter samt framöver. Jag tycker flygledarna skall koncentrera sig på sin arbetsuppgift och låta ledningen sköta företaget.
Sv Jan B
Vad som är sanning eller osant respektive rimligt eller orimligt har ingen betydelse. Högsta prioritet hos LFV är att kunna betrakta torn som ihopslagbara sektorer. Eftersom LFV redan ser detta som en tillämpbar praxis agerar man på ett visst sätt. Verklighet och rimlighet har inget med agerandet att göra.
Som flygbolag skulle jag däremot vara orolig om flygledare sparkas ut. Har man varit med ett tag så vet man att LFV är en oerhört trögstyrd organisation. Varje period med ökat flygande har kantats av restriktioner för flyget. Det tar år att anpassa sig efter en ökad efterfrågan om flygledare ska utbildas eller återutbildas.
@Bertill
Du skriver ofta bra inlägg men det där var det mest okunniga jag läst faktiskt. Berätta hur man slår ihop två eller fler torn på en flygledare! Därutöver beror det på vilken öppethållning flygplatsen vill ha. Utifrån öppethållningen ser man hur många flygledare som behövs, vare sig det är ingen trafik alls eller mycket trafik. Undvik gärna att komma med förklaringar som handlar om RTC med multipeldrift för det är ett fantasifoster skapat utav LFV som aldrig kommer att bli aktuellt, åtminstone inte efter deras koncept av anledningen att det är det mest flygsäkerhetssänkande som den myndigheten någonsin lagt resurser på. Men bortsett från det så får du gärna vidareutveckla dina tankegångar.
Re: Bertil
Riktigt så enkelt är det inte. Visst behovet har minskat och men underskottet av flygledare som fanns tidigare gör ju att överskottet nu inte är så tydligt. Lägger du därtill de många pensionsavgångarna som är just nu och som blir ännu fler så är det inte vettigt att säga upp flygledare. Jag är ledsen (för jag förstår ju att du gärna vill att flygledare ska sägas upp) men så är läget just nu. Och så ser det ut i många länder.
Vissa lösningar med tidigare pension görs både i Sverige och i andra länder men inte mer än så.
Re FL TWR,
Det är väl ändå självklart att det går åt mindre antal FL om trafiken är så låg som idag. Det är ju bara att göra som på natten och slå ihop sektorer så borde man redan reducerat antalet FL med 50 procent.
Re: Jan
Så alla ska ha det lika dåligt…? För att…?
Antalet flygledare i Sverige på vissa ställen är för många momentant men det fungerar ju så att om det kommer 10 flygplan eller 5 flygplan spelar inte så stor roll för vilket antal flygledare som behövs.
Att det dessutom ska pensioneras 100-tals flygledare i Sverige de närmsta åren gör ju att det inte är rimligt att avskeda någon flygledare.
Jo, jag förstår att det kan tyckas orättvist men i verkligheten så är det inte så konstigt.
Att flygledare sägs upp är väl inte så konstigt?
Tycker det är ett himla gnäll. Har ni missat att det pågår en pandemi? Flygtrafiken är begränsad och kommer vara så för en lång tid framöver. Hälften av pilotjobben i Sverige är borta. Varför ska ni vara kvar? Ska ni bara sitta i era torn och titta ut över banan? Dags för en reality check!!
Skönt med någon som har koll. Hur många blir det?
Re: Ola
Inga uppsägningar i år.
@Trög
Du förstår inte att man trots Covid-19 vill ha lite drägliga arbetsförhållanden?!
Lagom till jul kommer flygledare att sägas upp i LFV.Osäkert hur många men överskottet för de närmaste åren behöver reduceras. Undantaget de som tillhör RTC-projektet förstås, men de har istället andra problem som nya förseningar, igen.
Prio 1: RTS
Prio 2: LFV:s övriga verksamhet
Sedan får det gå som det går, funkar så länge en myndighet får utreda sig själv och kritiska röster tystas.
Men herregud om ni är så missnöjda med er arbetsgivare säg upp er och byt jobb.