Lön pilot Norwegian
Hej, jag undrar vad lönen är på Norwegian, och tänker då främst på ingångslönen för en styrman?
Skiljer sig lönen beroende på vilken bas man är stationerad på, Oslo, Köpenhamn?
svar
“CPH har nu återanställt alla från innan konkursen”. Ja förutom alla LH då ju som blev utkastade och sedan inte återanställda för ingen hade rating. Men sure, kör du på din version.
Låter som det är du som inte är insatt 🙂 /FBU
Du är inte insatt. NAI har inget med saken att göra.
Alla piloter, Long Haul eller Short haul har återanställningsrätt enligt avtal med facken. Återanställningen är lokal på alla baser förutom ARN men både Norge och CPH har nu återanställt alla från innan konkursen och därmed är det den globala senioritetslistan som gäller.
Man har minskat på Arlanda för konkurrensen ökat. Sen planerar man också att vara ett smartare flygbolag med mindre omkostnader. Att ha bas i Sverige är också något som är dyrare är t.ex. Norge.
Många av LH-piloterna har ingen återanställningsrätt (inga som var anställda i NAI.)
Hur kommer det sig att man har cabincrew baserade på Arlanda men inte piloter? Det luktar rävspel.
Magnus, 250 piloter? har du räknat med alla piloter utanför Skandinavien? Long haul?
CPH expanderar och tar in piloter från övriga baser som tex Spanien inför sommaren.
Men som sagt det är många kvar på listan innan det blir någon chans för anställning för nya piloter. Norwegian har dessutom ingen bas på Arlanda för piloter ännu, men kanske nästa år.
Norwegian är otroliga som anställer alla tidigare skandinaviska piloter till identiska avtal. Hur många har SAS tagit tillbaka? 100? Plus att man skapat nya flygbolag med sämre avtal för att slippa återanställa.
Flyg”BRA”? Lönedumpning, ingen traditionell återanställning och inget kollektivavtal, plus att man tydligen betalar de nya TFHS-eleverna endast 100kr per leg. Skäms
Hur Norwegian agerade emot sina långivare har inget att göra med hur Norwegian är som arbetsgivare. Jag förlorade själv jobbet genom en av konkurserna. Det var surt men det enda sättet för Norwegian att överleva. Nu är jag tillbaka med mitt gamla avtal vilket är helt fantastiskt.
Efter de piloter som blir anställda nu i vår (ca 300) så är det ungefär 250 kvar som ska anställas. Sen är listan klar
Må vara att lönerna för piloter är i samma nivå som innan pandemin. Kabinpersonalens löner bas Arlanda däremot har sänkts till en nivå som är ett hån mot dom fd anställda i bolaget. En grundlön på 19000kr för alla som anställs nu, oavsett om du arbetat för Norwegian tidigare eller inte. Tilläggen
består av blocktimmar och ev traktamente vid övernattning. Ingen övertidsersättning förrän efter kl 02:00 på natten även om du jobbar in på din lediga dag ! Fd anställda i kabinen erbjuds inte samma (gamla) anställningsvillkor som piloterna. Tråkigt. Dessutom måste du själv bekosta ett drogtest som Norwegian kräver, kostar ca 2000kr hos ett godkännt företag + ett medical hos en flygläkare ca 3000kr. Innan du ens börjar kursen ska du betala ur egen ficka ca 5000kr. Flygbolagen med Arlanda bas söker kabinpersonal allihopa just nu, SAS, SAS Connect, Eurowings, Ryan air, CityJet, Xfly mm och alla erbjuder ungefär samma löner idag, bruttolöner som det knappt går att betala räkningar med, kontrakt/säsong anställning, via bemanningsföretag, en del av bolagen har dessutom inga kollektivavtal=ingen tjänstepension. Hela branschen stinker just nu, kraftigt !
Nu målar du en väldigt förskönad bild på Norwegian och hur de agerade. De sa åndå upp all personal och satte crew-bolagen i konkurs. Anställda förlorade lön, semester, komp mm och blev arbetslösa. De utpressade sina lånegivare och underleverantörer, som förlorade många miljoner. För att inte tala om alla passagerare som endast fick tillbaka 5% av sina fordringar.
Det som @uu skriver stämmer. Jag vet ingen som har minsta intresse för att välja SAS (connect) före norsken längre. Till och med Eurowings har betydligt bättre avtal om det är bussen man har rating på.
Blir intressant att se om SAS lyckas hålla kvar i sina piloter med deras slavavtal om ett par år.
Ingen förändring i lönerna i Norge och Danmark. Enbart en temporär frysning av lönestegen.
Till skillnad från många andra flygbolag så har Norwegian inte använt pandemin som en ursäkt att försämra för sina piloter. Ledningen ser värdet i erfarna och lojala piloter och jag tror att de fattar att inom några år så kan vi stå inför en stor pilotbrist.
Norwegian är helt utan tvekan Skandinaviens bästa arbetsgivare för en pilot.
Hur mycket försämrades lönerna på Norweigan efter omstarten? Innan så hade piloter o kabin en av Skandinaviens bästa vilkor. Vilket är märkligt med tanke på hur dåligt Norweigan gick (och går för den delen)
Om du kommer direkt från flygskolan så hamnar du på lönesteg ett. I CPH ligger då lönen på ca 350000 DKK.
Har du med dig lite erfarenhet går man in på steg fyra eller fem. Där ligger lönen på 540 k resp 590 k DKK.
Med det sagt så är det fortfarande ganska många kvar att återanställa från de nerlagda baserna ute i europa. Tillväxtplanerna är dock stora så om något/några år så kommer det behövas nyanställningar.
Hej, har Norwegian börjat återanställa från sina piloter på Arlanda-basen? Hur ser läget ut, någon som har koll?
Då det fortfarande finns en betydande mängd före detta Norwegian piloter som väntar på återanställning är väl sannolikheten för nyanställning i närtid ganska låg skulle jag tippa på. Det kan nog dröja flera år innan det skulle bli aktuellt och framförallt på Köpenhamn/Oslo bas. Det jag vill ha sagt med det är att vad den teoretiska ingångslönen är idag är troligen irrelevant då den säkert inte skulle stämma den dag det kan bli aktuellt med nyanställningar.
Generellt sätt får du lite bättre betalt i Danmark än i Norge och Sverige, mycket beroende på att den danska kronan är högre. Däremot skattar du mer i Danmark och Sverige än i Norge, så det brukar jämna ut sig mellan Oslo och Köpenhamn. Svenskarna tjänar dock alltid sämst bland skandinaviska piloter. Mest skatt och minst betalt tyvärr.