Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Malmö Airport

Tråden startades av Mojje

Borde inte Malmö AirPort få ett uppsving nu när Danmark inför flygskatt och Sverige avskaffar?

De som bromsar är väl de dåliga förbindelserna till/från flygplatsen. De borde dra om tåget så att det stannar vid terminalen

Publicerad den 2025-03-12 20:40
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

Sten Stenson Sten
2025-03-20 11:12

Självklart sviktar underlaget för Sturup när man metodiskt, successivt och medvetet gjort det i det närmaste omöjligt att ta sig dit om man inte väljer egen bil. I mer än 50 år har man nekat tågförbindelse trots att anslutning till järnvägen via Svedala skulle vara enkel. Indragna flygbussar till Lund, det ända som finns kvar r en numera ytterst mager stand-alone flygbuss förbindelse med Malmö. Numera med urusel tidtabell.
Sturup finns inte ens med som destination hos Skånetrafiken. Varför? Ett ständigt pågående självskadebeteende/styvmoderbehandling som nu pågått i över 50 år! Att inte några driftiga lokalpolitiker sätter ner foten och gör något är märkligt.

Grantroll
2025-03-16 15:49

Fråga till thomas:

Vilka är “man” som inte använder Bromma och varför är det en skam?

thomas
2025-03-16 10:31

Och man använder inte ens BMA
Det är en skam.

Malmö Airport eller Copenhagen Airport?
2025-03-15 10:16

Är Malmös flygplats Malmö Airport eller Copenhagen Airport?

Lenny
2025-03-14 19:18

Varför plöja ner en massa skattepengar på spår till MMX? MMX är en flygplats som aldrig kommer att resa sig igen och kommer inte vara något annat än en parkeringsplats för allmänflyg. Skall man lägga pengar på spår så är det betydligt bättre att uppgradera befintlig järnväg så att den klarar av att leverera persontransporter tillräckligt pålitligt för att ersätta inrikes och europaflyget.

Captain X
2025-03-14 11:45

@Olof, en mycket bra idé med busstrafik mellan Svedala och Sturup som ansluter till Pågatågen mellan Simrishamn- Ystad – Malmö C. Borde ha gjorts för många år sedan. Hoppas nu att folk uppskattar och använder möjligheten. Att dra Ystadbanan via Sturup hade varit mycket bra men eftersom skånska bönder försörjer Sverige med jordbruksprodukter så lär det aldrig hända eftersom det påverkar tillgång på jordbruksmarken.

Jocke
2025-03-14 08:37

Tänker att kanske Wizz Air kan komma tillbaka med fler destinationer till Polen och övriga Östeuropa

Olof
2025-03-13 19:04

Politikerna i Skåne har äntligen förstått att flygplatsen är viktig och att man inte kan låta den självdö utan kollektivtrafik för nu har man beslutat att Skånetrafiken ska starta en linje mellan Svedala och Malmö Airport. På så sätt finns anslutningar till övriga Skåne och inte bara dom ganska glesa avgångarna med Flygbussarna till Malmö. Om jag har förstått det rätt så ska den gå ganska frekvent, typ var 30e minut. Börjar dock inte köras förrän augusti 2026. Tror det kan ge flygplatsen ett uppsving.

Flygskatt
2025-03-13 15:31

Det är egentligen en ickefråga för alla förutom flygbolagen som trafikerar.
Höjs avgifterna = Priserna höjs motsvarande
Sänkta/borttagna avgifter = Priser ligger kvar oförändrade och priset(netto) höjs istället till förmån för flygbolagen. Varför göra om en fungerande prislista som kunderna har accepterat sedan år tillbaka samtidigt som man kan tjäna mer pengar.

Kalle
2025-03-13 11:39

Ja en tågförbindelse, eller kanske spårvagn (är det billigare) hade varit perfekt. Det är dock superviktigt att det är frekventa avgångar med tåg minst en gång i halvtimmen.
Sturup bore kunna få ett uppsving vad gäller charter eftersom det nu blir några hundralappar billigare från mmx.

Konstapel Pekpinne
2025-03-13 11:25

Sturup invigdes 1972. Järnvägen (”Ystadbanan”) passerar bara några km från terminalen. På 90-talet blev den elektrifierad och fick pågatåg. Det är rent ut sagt en SKANDAL att inte man dragit upp spår till Sturup och låtit Pågatåg och Öresundståg trafikera. Skånetrafiken har inte ens en bussförbindelse till Sturup. Det finns bara ”Flygbuss”. Helt otroligt att ingen politiker fixar detta omgående.

Bertil 1
2025-03-13 09:26

@M
En tåglösning via Sturup flygplats skulle aldrig gå att räkna hem. Skulle bli otroligt dyr med tanke på all odlingsbar mark som måste lösas in.

Finns inga privata aktörer som lyckats med att driva flygplatser i Sverige med någon lönsamhet. PEAB misslyckades i Ängelholm och bolaget som driver Skavsta flygplats har också misslyckats.

Den privatfinansierade Arlandabanan är verkligen inget lyckat projekt för resenärerna. Det är ju bland världens dyraste järnvägslinje.

Sturup kommer nog att fortsätta att vara en liten lokal flygplats enligt dagens modell och det räcker med det, i varje fall tills höghastighetståg kommer.

Trofast
2025-03-13 08:18

Hej, ”M”!

Även Höga Kusten Airport (Kramfors-Sollefteå) har järnvägsförbindelse med station vid flygplatsen. Dock stämmer inte tidtabellerna ihop så bra med flyget.

https://www.hogakustenairport.se/for-resenaren/

Nico
2025-03-12 21:44

I logiken så borde MMX få en någorlunda stor uppsving enligt min uppfattning, däremot vet jag inte vilken aktör som skulle öppna rutter från MMX som inte finns på CPH, Sturup funkar lite som en budget-flygplats till Köpenhamn eftersom det är så lätt att ta sig över gränsen, därav rutterna Iasi, Cluj & Skopje skulle jag tro.

M
2025-03-12 21:43

Tåganslutning är ett måste för att öka attraktionskraften, sen kan man börja snacka om att utveckla Sturup!

Andelen resor med kollektivtrafik till Kastrup är över 65% (primärt tåg och metro), så kundgruppen föredrar uppenbarligen den formen. Det är bland de högsta siffrorna i Europa.

Med tanke på innehållet i den utökade överenskommelsen på EU-nivå (TEN-T) är det motiverat att även ansluta Landvetter och Sturup, som båda ligger nära befintlig spår-infrastruktur. Det behövs inga höghastighetsbanor för det.
Kring Sturup är det platt som en pannkaka och utmärkta förutsättningar för att kostnadseffektivt lösa exploateringen.

Swedavia skulle däremot aldrig klara av att ta upp kampen danskens Kastrup, så flygplatsen behöver säljas till några proffs på flygplatsutveckling t.ex Vinci.

*Av Sveriges 39 flygplatser med kommersiell trafik har endast två spåranslutning; Arlandabanan, finansierad genom privat kapital och tvärbanan till Bromma.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500