Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Mega ekonomiska problem för Norwegian

Tråden startades av Benta

Trist att i Internationell press inklusive läsa om Norwegian do-or-die finasiella problem. Om inte kreditgivarna accepterar att flytta terminerna så är Norwegian konken redan i mitten av denna månad……..Känns som om dom i tillägg till alla MAX och 787 problem själva fallit i överexpansions fällan…….vi får se om dom lyckas fixa detta

Publicerad den 2019-09-06 15:12
Skriv ett svar
Antal svar: 64

svar

2019-09-17 13:04

Betyder det att man nu har 11 st 787 stillaståendes?

pf
2019-09-17 12:21

http://avherald.com/h?article=4cce83e3&opt=0

ennå en 787 out of action, i hvert fall for en tid.

Ennå større belastning for bolaget.

@ARN
2019-09-16 21:47

Alla på svarta listan FÅR negativ kritik men inte i denna tråd.

sv SVD
2019-09-16 19:19

Följer du med i dagspressen?

SvD
2019-09-16 18:55

Norwegian. Den norske juristen, entreprenören och före detta stridspiloten Bjørn Kjos flygbolagsdröm håller på att gå i kras. Efter många år av kraftig expansion, kämpar bolaget med att kunna betala lånen som tagits för de nya flygplan som köpts in.

Hård konkurrens på den europeiska marknaden och stigande bränslepriser är, vid sidan av den höga skuldsättningen, två bidragande faktorer. I ett försök att rädda bolaget har man bland annat lovat att skära ned kostnader med 2 miljarder kronor och dessutom sålt aktier i Norwegian Finans för miljardbelopp.

Norwegian var länge en favoritaktie på Oslobörsen men sedan toppnoteringen på 215 norska kronor för fyra år sedan har aktien fallit med 82 procent.

sv OY-APZ
2019-09-16 15:40

Den högre räntan faller ut, om Norwegian väljer att betala av skulden i förtid till BORGENÄREN.

Ändringarna i obligationsförslaget innebär en uppjustering av premien till 5 procent om bolaget skulle välja att lösa in lån i förtid. Denna del av avtalet har utgjorts av en stegvis ökning om först 1 procent fram till december nästa år, 3 procent till maj 2021 och 5 procent därefter.

Glad
2019-09-16 15:02

Uppskovet gick igenom. BRA!!

ARN
2019-09-15 22:09

sv @ ARN Ja, precis det är det.

sv CFIT
2019-09-15 19:55

“Inte många glädjs åt när ens bostadslånsbank går dåligt….eller?”

Hört talas om den statliga lånegarantin….eller?

@ARN
2019-09-15 18:04

Men detta är en tråd om Norwegian.

Sv CFIT
2019-09-15 17:19

Varför flyga en omväg? Man kan flyga direkt STO – BKK med Thai.

ARN
2019-09-15 15:16

Märkligt att flera “etablerade” storbolag, är sämre än Norwegian på “svarta listan”.

https://www.expressen.se/allt-om-resor/flyg-1/har-ar-flygbolagen-som-toppar-svarta-listan/

“Alla bolag som finns på ARN´s svarta lista är värd negativ kritik”.

CFIT
2019-09-14 23:39

Norwegians finansiella problem är bara en återspegling av dina egna ekonomiska problem.
Inte många glädjs åt när ens bostadslånsbank går dåligt….eller?

Emirates till Bangkok nästa gång eller?

Sv Sv Linkan
2019-09-14 17:43

Ang: Svarta Listan. Referensen du gav var ett år gammal. Norwegian har avancerat och ligger i år på femte plats. Norwegian har funnits med minst de senaste fem åren.

Hade Norwegian gjort rätt för sig vid alla tillfällen hade de inte funnits idag.

sv Svarande
2019-09-14 10:13

Ständiga nyemissioner? Det finns ett annat flygbolag i vår närhet, som slår DY, vad det gäller nyemissioner. Med lite statlig hjälp kom de fötter. Varför inte DY?

Ingen förklaring på Frågandes fråga. Fast det var väntat.

Nyans
2019-09-13 20:25

Nej det var synd att någon tror på Norwegian. Men vad vet två analytiker på SEB?

https://www.dn.no/luftfart/norwegian/fly/seb/analytikerduo-i-seb-skrasikker-pa-gjeldslosning-for-norwegian/2-1-671510

Svarande
2019-09-13 18:51

Bäste “frågande”, nej man kan faktiskt säga att DY “inte har några spänn på fickan till löpande räkningar” … Detta är ju anledningen till att man ständigt står med byxorna neddragna och har ett gigantiskt berg av skulder som man inte har råd att betala OCH man hinner inte tjäna in pengar så att verksamheten går runt. Därför måste brandkåren rycka ut titt som tätt med de ständiga nyemissionerna, utökade lånen och krediterna och därefter (som ett brev på posten) gnäll och snyftare om uppslov med betalning. Det funkar ju inte om man inte ständigt måste ha in nytt kapital för att rädda verksamheten. Det är ju samma visa HELA tiden. Att inte vissa önsketänkare ser detta är minst sagt märkligt.

DY
2019-09-13 18:51

Borde ha varit tydligare för somliga: Angående Etihad, har du absolut ingen insikt i. Precis som VI alla andra.

Frågor på det?

sv Linkan
2019-09-13 18:46

Som vanligt skjuter du över målet. Vi talar om DY’s överlevnad. Du snackar om svarta listan. Räkna då upp alla bolag som står där. Då blir det inte så många kvar till dig.

https://www.vagabond.se/artiklar/nyheter/20180924/svarta-listan-2018-flygbolagen-som-strular-varst/

@ Sv DY
2019-09-13 18:38

Vet du någon som har insikt i bolagen i UAE? Jag har det inte!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500