Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Men vad kommer att hända med SAS 1 dec ?

Tråden startades av Pandium

Vad kommer att hända med SAS 1 december?

Publicerad den 2021-11-06 23:44
Skriv ett svar
Antal svar: 38

svar

sv pf
2021-11-18 13:36

Du är ju spydig, mot andra debattörer här på forumet. Det är du ganska ensam om.

pf
2021-11-17 20:28

LV, dette er en SAS tråd, det andre bolaget du nevner har vært igjennom en nedbanting.

sv pf, (og andre), om spydighet, kan dere legge hånden på hjertet, og si at dere/ni, ikke har vært spydige mot et norsk flygbolag, og spesielt deres grunder Bjørn Kjos. Beklager, men dere satte nivået på diskusjonen for meg.

Og, igjen beklager å si det, men jeg ser elementer i Alitalia, Malev, Swissair, Sabena med innspill fra Aer Lingus og andre europeiske bolag i det som hender med SAS. V.g. konsentrer dere om det istf å ymte Norwegian, eller at jeg er “idiot” fordi jeg er nordmann.

Det siste hjelper ikke SAS et døyt. Et SAS som nå er muligens er kunstig i live pga store statlige lån.

“I have seen the writing on the Wall”, som Pink Floyd sang i The Wall. Vil dere/ni gjøre det !?

re hmm
2021-11-17 18:38

svårt att dra någon slutsats utifrån detta. 50 piloter är väl snarast ett icke-besked. Det fyller nog knappt pensionsavgångarna.

Hmmm
2021-11-17 17:27

SAS återanställer nu, till en början, 50 st. piloter och 100 st. kabinpersonal i SAS Scandinavia. Jag tycker inte riktigt det rimmar med alla flygtorgetexperters profetia om att allt kommer att hamna i SAS Connect, att SAS Scandinavia ska läggas ner m.m. 🙂

@LLA
2021-11-17 16:23

Kanske dax att läsa på lite om SAS organisation.

LV
2021-11-17 16:20

Hur många miljarder hade Norwegian i skuld?
SAS gör inte som Norwegian, och smiter från notan.
Pinsamt att sådant kan ske i “rika” Norge.
Världsrekord i nyemissioner och rekonstruktioner.

sv pf
2021-11-17 16:15

Förstår inte varför du nästan alltid är spydig, och överlägsen i dina inlägg.
Nordens Alitalia…Vad ska vi då kalla Norwegian? Norges alldeles egna Alitalia, passar väl alldeles utmärkt.
“Dette er fakta, enten du tycker om det, eller inte.”

@pf
2021-11-17 15:13

Ja, du har säkert rätt, tror dock inte att longhaul piloterna kommer undan, kommer troligen bli mixed fleet så at piloterna har TR på alla bolagets flygplan : A320, 330 och 350.
SAS behöver satsa mer på longhaul framöver, eftersom det blir svårare att tjäna pengar på Europa trafiken. Anko v.d. Werff har redan varit ute med att man kan tänka sig att flyga till Sydamerika.

pf
2021-11-17 13:48

Vedr. piloter; jeg antar SAS lager en “løsning” som tidligere har vært i Air New Zealand og Austrian.

De beholder long-haul piloter i core. Alle 320/737 piloter blir overført/ansatt i SAS Connect. I Link kommer det egen utlysning senere.

De som ikke vil være med på det, er ute av SAS.

En lignende “løsning” kommer for cabin crew.

SAS vil videre outsource tjenester som i dag ligger administrativt i HQ. SAS vil også ta en ennå striktere vurdering av hvilke ruter som lønner seg, og hvilke som skal (vurderes) nedlagt. For nå gjelder det å bli lønnsomme etter pandemien.

Bolaget har en gjeld på ca 30 Milliarder kroner !

Velkommen til Nordens Alitalia. Dette er fakta, enten ni tycker om det, eller inte.

@LLA
2021-11-17 13:20

Snart är all SAS flygande personal anställda på bemanningsbolag, då kan SAS dra ner administrationen med minst 50 %

LLA
2021-11-16 22:31

Mellan 30-40 % av “administrationen” jobbar med de krångliga avtalen och en krånglig planering relaterade till piloter och kabinpersonal – som dessutom är utspridda på 3 olika baser med var för sig olika regler aoch avtal. Med en förenklad produktionsplattform kan SAS fokusera på att sälja fler biljetter och satsa mera på sina kunder och ge dem valuta för pengarna.

Jag skulle vila veta från Ann vad hon baserar sina i mina ögon påhittade siffror ifrån? Och vilka bolag hon jämför med? Denna typ av påhittade fakta har snurrat runt i SAS under många år.

Ann
2021-11-16 19:04

Nej det är inte fake news. Räknade ej med de enheterna. Faktum kvarstår SAS har för mycket adminpersonal i jämförelse med konkurrenterna.

@LLA
2021-11-16 18:41

SAS Ground Handling Sweden AB Org.nr: 556934-7924 är ett eget aktiebolag och räknas inte in i SAS siffror eller personal.

Sto
2021-11-16 17:49

SAS har mer administrativ personal än andra bolag punkt! Det är du som räknar in de personalkategorier, du räknar upp som administrativ personal. Ingen annan gör det. Men visst, man kan vantolka alla inlägg, precis som du gör. Öm tå?

Pelle
2021-11-16 16:11

För att det är ett faktum att SAS har enormt många fler administrativa. Utan att räkna in annan personal tex ground handling. Stålbad på F-vik kommer och är nödvändigt. Förmodligen finns det flera avdelningar som helt ryker.

LLA
2021-11-16 14:22

@Ann. Varför sprida detta “fake news” att SAS har mer administrativ personal än andra bolag? Om man räknar in alla i SAS som inte är kabinpersonal och piloter och kallar denna grupp “administrativ personal” tänjer man mycket på sanningen. SAS har handling (SGH), tekniskt underhåll och fraktverksamhet i egen regi och det är verkligen helt fel att räkna in denna pesronal som “administrativ”. Norwegian, Ryanair, Easyjet och många andra bolag inklusive Lufthansa, Swiss, BA m.fl.. köper dessa tjänster eller har dem i separata bolag utanför flygverksamheten.

Ann
2021-11-15 22:37

SAS har 2-3 gånger fler adminpersonal än konkurrenterna i Europa. Säger sig självt det är ohållbart i längden

RG
2021-11-15 13:51

Aviator du verkar helt ha missat vad som skedde på SAS för 9 år sedan. Piloterna fick rejält försämrade villkor. Både avseende lön och pension.

FD
2021-11-15 09:20

@Aviator

Det är HELT omöjligt att det stämmer. Jag flög drygt 650 BLH / år på 80% tjänst på SH. Om det är 600 BLH i snitt på SAS är det absolut inte för en heltidstjänst. Väldigt många jobbar deltid på SAS.

Dessutom, du kan inte jämföra SAS med LCC eftersom SAS inte har samma typ av produktion. SAS flyger när kunderna vill och tar en premie för det, då är det svårt att få ut max av flygplan och personal. Om SAS la om tidtabellerna för att maximera uttag av flygplan och personal hade det absolut gått att få ut 900 BLH /år. Ingenting i kollektivavtalet hindrar detta.

Aviator
2021-11-14 19:57

Det är inte lönenivån som är problemet utan personalkostnaden per producerad flygtimme. Snittpiloten producerar bara drygt 600 blocktimmar per år. Bristen på flexibilitet i kollektivavtalen gör det extremt svårt att ha en vettig balans med den stora säsongsvariationen. För mycket crew på vintern, för lite på sommaren. Att piloterna skulle ha gått ner i lön är en myt. Ingångslönerna har minskat men inte lönerna för redan anställda piloter. Dessutom ligger de allra flesta piloter på de översta stegen i löneskalan. Till skillnad från alla andra personalgrupper i SAS så vägrar piloterna konsekvent att anpassa sig till verkligheten och går hellre till strejk än ger upp sina privilegier. Tragiskt.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500