När får Scandinavian Mountains Airport trafik?
När får Scandinavian Mountains Airport trafik? Det är väll vintersäsong nu..
svar
Fantastisk service på den helt öde flygplatsen.
En riktig kioskvältare för en familj på 4 personer som flyger från Danmark, UK, Nederländerna eller Luxemburg. Förutom en transfer avgift på 280 kr per person från närbelägna Hundfjället plus covidtest kostar det 6.400 kr bara för att åka hem från den fantastiska flygplatsen.
Ett tidigt aprilskämt?
Med ett helstängt Norge och ett transferpris/enkelresa på 280 kronor per person för en 10 minuters minibussresa till Hundfjället blir äver detta år ett år med mindre än 10 avgångar för hela säsongen. Noll landningar hittills.
Off topic men Östersund har också fått cat III pga samma anledning som Sälen.
Vinter o dimma är det ju ofta på bägge ställena så det kommer att komma ned många fler flyg.
Det är en bra investering på dessa ställen då allt ska behöva klaffa med bussar taxi o liknande från fel flygplatser i händelse av att vädret gör att man får flyga till alternativet.
Vi får hoppas på Sveries nyaste flygplats tror den kommer att bli bra i längden.
Det är ju ett bra ställe för tex Britter o Holländare att börja åka skidor på.
Sturup är ej CAT III
Om det nu stämmer att Sälen har CATIII på båda banorna verkar det vara storhetsvansinne. Det är ja bara Arlanda, Landvetter och Sturup som har det i Sverige.
Innan hade ESKS enbart CAT I medan man nu sen bara någon vecka tillbaka har CAT III vilket möjliggör landning väsentligt oftare vintertid med vädret som brukar råda däruppe.
Innan har det varit COVID som satt stopp. Kommer igång igen till jul.
Girigheten att ta betalt för allt kommer inte att gynna flygtrafiken till Sälen. Längdskidåkning skulle kunne vara ett intressant marknadssegment för flygplatsen men Skistar vill hellre sälja liftkort och gör allt för att hålla längdskidåkare borta från Sälen. Avgasstinkande nöjesskotrar vimlar det av i Sälen men vem tar skotern på planet?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/annu-inget-langdskidspar-pa-fjallet-i-salen
Vilken nivå här inne… hobbyamatörer och förståsigpåare när snillen spekulerar som bäst.
https://scandinavianmountains.se/passagerare/tidtabell/ Och till trådskaparen, i länken finns säsongens trafik upplagd.
BRA och SAS stora flygbolag. Sen när? De hade varit betydligt effektivare och mer miljömässigt att låta flygbolag landa och starta från Borlänge. Från Borlänge till Idre, Sälen och Trysil med hyrbil, buss eller helikopter beroende på resenärernas budget. Tack Annie Lööf och C för att Scandinavian Mountain Airport blev av. Hade inte gått idag då Annie Lööf blivit bästis med de rödgröna. Gjort är gjort och nu bara fokus på att hitta flygbolag och resenärer till barnbackarna i Sälen.
Lappola:
Det stämmer inte.
Någon som kan bekräfta att SAS skall ha en hub där?
@Dr Realist,
Din kritik är helt obefogad när det gäller flygplatsen. Du rätt i delar av kritiken men det har inget med flygplatsen att göra. Det du kritiserar är ju detsamma om du åker bil till Sälen. Håller med om att det är uselt att ta betalt för att åka längdåkning. Håller med om den låga nivån, förutom kostnadsnivån, på restauranger och våffelstugor. Undantag Lammet & Grisen. Men så är det tyvärr på de flesta turistställen.
Men att därför döma ut flygplatsen p g a detta är fel. Flygplatsen är en bra satsning och behövs i området.
Sälenområdet är i första hand ett område med familjebackar och skotermarodörer (svenska och norska eftersom det är förbjudet med nöjesåkning på skoter i Norge). Skistar motarbetar aktivt att längskidåkning skall vara ett alternativ både genom att tvinga kunderna köpa liftkort under högsäsong för att överhuvudtaget kunna
hyra ett boende i deras anläggningar och att inte tillhandahålla bra längdspår separerade fritt från de stinkande avgaserna från skoterlederna.
Bussar finns det endast dagtid mellan några av Skistars backar och det är nästan omöjligt att promenera till backarna annat än om du bor mitt i Lindvallen eller vid liftarna i Hundfjället/Tandådalen. Nivån på restauranger är mycket låg med pulvervåfflor, dyr pizza och scan-hamburgare. Hur Sälen skall kunna bli ett attraktivt område för turister från andra länder är en gåta (bortsett från danska familjer som åker bil). Att flyga till Sälen och bo i stuga med självhushåll är feltänk.
Flygplatsen är ett stort misslyckande och har ingen naturlig kundkrets.
Så många fel i ett inlägg har jag nog aldrig sett (vad jag vet). Förra säsongen präglades av en pandemi som du kanske vet, med reserestriktioner från de flesta länder. Titta däremot på säsongen innan pandemin och vad som är planerat kommande säsong, det är runt 600 ankomster med flertalet stora bolag, däribland BRA och SAS.
Hyrbilar finns det flera firmor av på flygplatsen. Det finns busstransport till och mellan alla destinationer i Sälen/Trysil. Trysil har två stora Radisson-hotell, Sälen har två stora Ski Lodges samt Högfjällshotellet. Utöver detta finns mer än 100000 bäddar i stugor och mindre hotell runtom i området. Täcken och kuddar finns mig veterligen i 99% av boendena. Man behöver inte släpa med sig skidutrustning om man inte vill, det finns att hyra på ett stort antal ställen i området, faktum är att du kan hyra så att allt är på plats i stugan när du kommer upp. Affärer och restauranger finns i anslutning till alla skidorter. Transfer till Trysil tar cirka en halvtimme med taxi (43 km bilväg). Har du fler lögner du vill kasta ur dig som jag ska bemöta?
Med tanke på pandemin och miljöhetsen tycker jag att flygplatsen har lyckats långt mer än vad man kan förvänta sig.
Skistar lodge Hundfjället öppnar ju nu i december med 800 bäddar. Sen finns många stugor vid Hundfjället Tandådalen där du ej behöver bil.
Det byggs ut mer nära backarna.
Hyrbilar kommer nog när det blir behov.
Svar till Dr. realist. Om du har varit i Sälenfjällen de senaste åren så förstår du nog lättare hur det är uppbyggt. Finns flera centrum varav Lindvallen är det största och där är det gångavstånd mellan det allra mesta. Övriga destinationer har också väl utbyggda centrum med flertalet restauranger. De flesta boenden har faktiskt tillgång till täcken, kuddar och för en avgift även lakan. Detta trots att det är självhushåll. Det går dessutom bussar mellan alla områden. Så flyget kommer absolut att hitta sin plats i Sälen. Det är väldigt nära från flygplatsen till pisten, så det enda problemet är de som inte vill att flygplatsen ska lyckas.
Bra och Flygvapnet har redan varit där. Den seriebundna trafiken startar till jul.
Förra säsongen hade flygplatsen ett plan från Luxemburg som kom och vände.
Flygplatsidén i Sälen är helt felaktig och oigenomtänkt. Det finns inga hyrbilar, knappast några hotell och inga bussförbindelser i Sälenområdet. 98 % av kapaciteten är självhushåll i hyrda stugor. Att släpa med sig kuddar, täcken, skidutrustning, mat m.m. på flyget är inte att tänka på. Dessutom finns inget centrum så man är beroende av bil eller taxi för att komma till en restaurang (90 % dåliga pizzerior) eller affär. Transfer till Trysil tar cirka en timme med buss eller taxi.
Flygplatsen är ett projekt tänkt och planerat av naiva och okunniga lokalpolitiker understött av Skistar.