Nordica
Hur går det för Nordica dessa tider? Varit tyst om det bolaget.
Flyger dom som vanligt till Gällivare?
svar
@FD SAS
Jag har varit med i branschen i så många år att jag varit med om både det ena och det andra. Jag håller inte med dig.
Svar till “BRA Pilot”. “Det gjorde mig inget, jag flög ATR ändå” – jag förstår att det inte drabbade dig, men du måste väl ändå ha förmåga att se vad som sker i branschen och det är förmodligen bara en tidsfråga innan det drabbar dig själv – se t ex Braathens People AB:s agenda – tror du att du sitter säkert?
Det som händer i branschen är att flygbolagens varumärken tenderar att bli biljettåterförsäljare istället för flygbolag och billigaste operatören vinner, oftast baserad i ett skatteparadis (relativt sett). Det blir regelshopping istället där bäst förutsättningar vinner, dvs där det är billigast att operera och i en global marknad finns inga hinder för fortsatt utflaggning mer än de restriktioner som EU ålägger marknaden.
Den dag du själv drabbas av att någon nyetablerad underleverantör med säte i länder där anställningsformer och skattevillkor är billigare än vad svenska modellen erbjuder och kommer och tar över ditt jobb kanske du ser annorlunda på saken.
Saspiloterna har ju alltid tyckt sig vara för bra för att flyga korta sektorer med tex crj eller turboprop. Då kanske dom borde stå sitt kast nu och acceptera att dom själva flyger en typ som inte passar för dagens paxsiffror??
Sanning med modifikation.
Tidigare hade Cityjet baser i bland annat Tallinn, Vilnius, Amsterdam, Paris och Dublin långt under skanidnaviska villkor och slussade personal till Skandinavien 6-7dagar med max duty till en låg lön.
@FD SAS
Som svar på din fråga angående WDL, det gjorde mig inget. Jag flög ATR ändå.
Jag har träffat många piloter runt om i världen under mina år, men det är bara SAS piloter som inte svarar på en nickning eller ett hej, när man möter dem i terminalen. Detta gäller lyckligtvis inte alla SAS piloter, de flesta yngre ler och hälsar tillbaks, men tyvärr påtagligt många äldre SAS:are som ogillar konkurrerande bolags olika piloter. Ett sorgligt och tråkigt beteende.
Svar till “Undrande” och “Ekonomen”: Nej, självklart har ni en poäng. Jag håller fullständigt med om att A320 är för stor just nu. Hade dock gärna sett ATR och CRJ in-house i Cimbers AOC t ex.
Svar till “BRA pilot” – Vad kände du när WDL kom in och tog över jet-produktionen? Är det svar nog?
Vem är SAS? Det är faktiskt en fråga “vi” ställer oss också. När ledningen väljer att outsourca verksamheten till andra bolag – som faktiskt inte heter SAS, men väl med en SAS-målad fena, så är det klart att man som anställd i SAS reagerar. Det står SAS på mitt anställningskontrakt? Vad står det på era? Tycker ni som förespråkar inhyrd kapacitet att det är bra att bolagsvinsterna hamnar på Irland, Baltikum och andra länder och inte går åter till de stater som faktiskt äger och har stöttat bolaget? Jag tycker det är märkligt faktiskt, på samma vis som jag tycker det är besynnerligt när byggbolagen inte har råd att anlita inhemsk arbetskraft. Någonstans har “marknaden” misslyckats, men det är en helt annan diskussion.
Innan alla ropar “ni valde det själva med alla era strejker” så vill jag bemöta det med att det är många piloter som är väldigt sorgsna över konfrontativa stämning som har rått i SAS i många år. Men det är inte bara anställda som är skuld, det finns två sidor av myntet, och en stark önskan om samarbete och gemensam strävan framåt finns i kåren, framförallt i lägre ålderskategorier.
“What is Scandinavian?” Den frågan ställer man sig i den kontroversiella reklamfilmen som ratades av marknaden för något år sedan. Det är en bra fråga. Uppenbarligen är det inte SAS Main, det är snarare bolag med säten på Irland och Baltikum och jag tycker man kan förvänta sig skandinavisk personal i Scandinavian Airlines – det är ett bolag med ett AOC, det är ingen biljettåterförsäljare. Och det är med viss stolthet, tradition och anor. Kontroversiell åsikt? Kanske det, jag står för den.
I mitt tycke borde SAS behålla CRJ och ATR i egen regi, kanske ett annat AOC med kontroll över utbildning, personal och kvalitet. Att sälja Cimber var ett misstag. Man ska äga sin produktion. Kanske skulle SAS Main omstöpas i annat bolag med en omstöpning av villkor (som faktiskt inte är så bra som alla tror (jag har varit på andra bolag och kan jämföra och tänker f a på schemat, men lönerna är höga pga att demografin är så att väldigt många seniora piloter är kvar – en effekt av lönestegen, som borde förhandlas om).
Kunden väljer SAS, då vill man väl åka just SAS? På samma vis som när BRA tog in WDL att flyga Embraer – kunden valde BRA och får åka WDL? Något märkligt är det allt.
Oavsett så förbehåller jag mig rätten att känna viss sorg för då det bolag jag valt att arbeta för väljer att outsourca mitt jobb när det kunde fungerat på ett helt annat vis.
@Vem är sas egentligen?
Kunde inte sagt det bättre själv. Jag skäms ibland när jag hör kollegor prata om våra kollegor i branschen. Jag har haft förmånen att få behålla mitt jobb då jag kom in på SAS 98, men jag skäms nästan när jag hör styrmän som sitter och klankar ner på sina branschkollegor, och ibland till och med gamla klasskompisar bara för att de inte jobbar på SAS utan på en av de underleverantörer som vi använder. Det är många som är från Sverige, Norge och Danmark på dessa bolag, de har svensk, norsk eller dansk lön och jobbar under samma förhållanden som oss. Dock flyger de ATR eller CRJ istället för A320 eller som mig, A330/A350.
Skärp er kollegor! Stötta varandra istället för att hålla på att trycka ner och pajkasta!
I min värld fattar jag inte den ständiga diskussion och näst intill kränkande utav SAS inhyrda personal, eller inhyrd och inhyrd det är en strategisk modell med upphandlade kontrakt. SAS för mig är ett varumärke och de som flyger ATR/CRJ i SAS logga har lika stor rätt att få behålla jobb som dom på ”mainline” De flesta som flög på den upphandlade produktionen var ju svenskar med svenska kontrakt osv, bara för de på mainline anses dragit sig lotten att sitta o spaka 320 och allt vad det är måste de förr eller senare inse att flygmarknadens struktur förändras och inse att de som spakar ATR/CRJ är lika mycket deras kollegor. Trött på mainline status!
Och där sköt avundsjukan till höjden från alla mopedpiloter !
Tycker faktiskt inte synd om er “ex-sasare”. Er ledning har valt en annan strategi där ni helt enkelt gapar efter mycket och mister hela stycket.
Självklart måste SAS i dessa tider anpassa utbudet till den obefintliga efterfrågan. Bara att se på de senaste månadernas loadfactor så ser man att SAS borde flugit ännu mer med CRJ och ATR
Jag förstår att det är tungt för er ex saspiloter som har blivit av med jobben, men jag måste bara fråga hur ni tänker att SAS ska ha agerat? Ska de endast flyga a320 även fast det kanske är 40 pax? En crj med 40-50 pax flyger inte på förlust, men det gör en 320.
Så hur hade ni tänkt? Ska SAS tvingas att köra med sina egna flygplan och piloter tills det att pengarna helt tar slut? Eller ska dom få använda sig av inhyrd kapacitet och faktiskt få in några slantar i dessa tider? Kul att höra hur ni tänker ang det.
@FD Nordica
Bara för att klargöra ditt önsketänkande. Ca 90% av de sparkade piloterna på SAS-main jobbade utomlands innan de kom till SAS.
Att SAS ledning ska försvara SAIL och inhyrd kapacitet är en riktigt tråkig utveckling.
SAIL har blivit något prestige projekt för SAS ledning att använda mot de olika fackgrupperna i Norden.
Sen vi gick med i EU och den gemensamma inre marknaden är vi inte bara Sverige. Visst, vi kan lämna EU, men som litet plutteland i periferin skulle vi bli stora förlorare. Bara inse att världen är större än Sverige. Dessutom levererar Xfly en bättre produkt än Skyways och Nextjet någonsin klarade av!!
Samma upplägg med AirLeap där hyrs Nyxair in från Estland.
Kanske vi i Sverige ska börja flyga i andra länder.Kommer dem hit kan väl vi komma dit.
Men förstår faktiskt flygbolag som tar in från andra länder då allt handlar om pengar klart de vill ha ner lönekostnaderna.
Men jag tycker ändå det är fel och dåligt för oss anst i Sverige.
Jag tycker inte så synd om er på SAS. Det finns vissa av oss som fått jobba utomlands, som äntligen fick chansen att flyga från svensk bas. Många av oss betalade skatt i Sverige då vi bodde kvar här men även fick ha en övernattningslägenhet i Tallinn. Så kom inte och dra kortet att att det bara är utländsk arbetskraft.