Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norse?

Tråden startades av Stefan

Hur tror ni att det kommer gå för nya flygbolaget Norse som bara ska flyga long haul från Oslo?
Känns väl inte så långsiktigt…

Publicerad den 2022-05-01 22:29
Skriv ett svar
Antal svar: 14

svar

Gro
2022-05-05 08:58

@Jens. Märklig definition av “suksess” i Norge. Visst Kjos är nummer ett när det gäller att bygga luftslott och att ruinera aktieägare.

Jens
2022-05-04 20:15

Sv ABC, at det går an å produsere så mange usannheter om Norse og Norwegian, er ufattelig. En åpenbar misunnelse skinner igjennom. Bjørn Kjos er den største og mest imponerende innovatøren i nordisk luftfart. – Norse og Norwegian er privat-eide suksesser, ulik stats-dopede SAS of til dels Finnair. – Mens SAS fortsatt vakler på randen av konkurs.

Lundell
2022-05-04 17:13

Det kan knappast vara gratis att ha plan på marken. Även om själva leasingavtalet säger betal per timme så finns ändå andra utgifter. Maintenance, försäkringar, parkeringsavgifter, myndigetsavgifter, personal och lokaler

Svar till ABC
2022-05-04 15:47

Nu är du helt ute och flänger.
1. Norse har ej lagt ner LGW. De rekryterar för fullt dit just nu.
2. De betalar per timme planen köra så dom kan lugnt börja flyga och öppna stegvis.
3. De är även i fullfart med att rekrytera till sin kommande CDG bas.
4. Utöver den flight deck bemanning de har i Oslo tillkommer även en kabinbas där också.

ABC
2022-05-04 15:32

Kjosen måste ha lärt sig något av fiaskot med Norwegian som faktiskt skedde före pandemin. Grundplåten till att starta lågprisbolaget Norwegian kom från ersättningen av ett uppsagt kontrakt med SAS och sedan pumpade aktieägarna in miljarder under flera år innan staten och leverantörerna gick in och räddade bolaget.

Nu ska Norse flyga två flygplan från Oslo till JFK/MCO/FLL. I augusti tillkommer en rutt till LAX men tidtabellen är så galet lagd att det krävs två ytterligare flygplan för endast tre avgångar per vecka (de första två planen klarar tillsammans 13 avgångar per vecka).

Norse har sagt att kabinpersonalen till en början skall vara baserad i FLL men med endast tre avgångar dit per vecka innebär det att personalen antingen får ligga på månadslånga slingor eller att man tvingas passa flera hela besättningar ut/hem på varje flygning. Visserligen var det så Norwegian gjorde men det måste ändå vara både kostsamt och begränsa intäkterna. Amerikansk crew finns dessutom bara så länge inget amerikanskt bolag rekryterar dem.

Att Norse lade ned planerna på LGW är mer konstigt. Visserligen fick de endast 12 slots per vecka men volymen mellan London och USA är hundrafallt den från Oslo och dessutom är priserna relativt höga. Norse kommer få det svårt att få in foten där igen.

Jens
2022-05-04 13:11

Sv Henke. Feil. CEO Bjørn Tore Larsen uttalte på nyhetene igår, at ingen flere flyg skal hyres ut. – Det er behov for alle, også de 4, når ekspanderingen tiltar. Han uttalte at de 4 hyres ut til svært attraktive priser. Samtidig betaler de ikke for noen av de andre, før de er i bruk. Power by the hour. I tillegg, har de endret flygplasser, fra Stewart til JFK, og Ontario til LAX. På grunn av store frakt-volum. -Så at du ikke ser virkeligheten, får være ditt problem- Oslo får altså 4 direkte-ruter til USA i sommer, mens SAS fortsatt holder på til kun til New Jersey. -De tror visst fortsatt nordmenn gidder å reise til et annet land først, for å reise til USA.

Henke
2022-05-04 10:01

Norse ska även hyra ut 4st Dreamliners till Air Europa under en 18 månaders period.
Tror de kommer hyra ut fler flyg till andra bolag (likt HiFly) för har svårt att se hur de ska kunna hålla hela flottan i arbete annars.

Rune
2022-05-03 10:49

Använd kreditkort om ni överväger att köpa biljetter.
Bättre skydd för konsumenter.

Jens
2022-05-03 10:26

Sv Gro. Den norske staten gav en lånegaranti, og har allerede tjent penger på Norwegian. At de gikk konkurs i S og DK, og hundrevis mistet jobben, var ene og alene den svenske og danske statens skyld. – Som ikke hjalp NAS, med en krone. Norge bidro til både SAS, og NAS, for å redde norske arbeidsplasser. På tross av at de eide en aksje. – Så Sverige og DK, kan bare takke seg selv.

Gro
2022-05-03 08:37

@Jens. Jag förstår nu varför det finns “norgehistorier”.
Norwegian fick väl låna minst 4 miljarder av norska staten innan de kastade in handduken och rekonstruerades dvs pengar som försvann för norska skettebetalare.

Jens
2022-05-03 00:43

Sv: Nissen. Bjørn Kjos er en av de mest suksessfulle pionerene i Skandinavisk luftfart. Han klarte å bygge opp Skandinavias største flygbolag, uten en krone i stats-støtte. – Ulikt SAS og Finnair, som løper etter skattebetalernes penger, år ut og år inn. -Om et åar år, er Norwegian/Norse, Nordens ledende flyg-konstellasjon.

Nisse
2022-05-02 12:49

Har inget förtroende för det där gänget, Björn Kjos är i styrelsen….
Kom ihåg att använda ett kreditkort om ni köper biljett med dom.

Stefan
2022-05-02 10:14

Analysen grundas på att det har prövats innan och inte fungerade.
Men om du har en annan syn på det så får du gärna dela med dig.

Re.Stefan
2022-05-02 09:51

Hej Stefan. Vad grundar du din analys på.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500