Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Norwegian

Tråden startades av Frågande

Varför censureras positiva inlägg om Norwegian?

Man ser bara en liten notis om att DY lyfter på börsen, efter positiva signaler från långivare (inte gäldenärer som vissa experter här uttrycker det).

Negativa inlägg om Boeing går bra. Nämns det något negativt om Airbus, så refuseras det. Kom igen nu FT, om ni vill vara ett trovärdigt forum.

Får en känsla av att det inte passar redaktionen (Anders Carlsson).

Detta inlägg blir också garanterat refuserat.

Publicerad den 2019-09-12 18:34
Skriv ett svar
Antal svar: 28

svar

sv Tailspin
2019-09-23 15:14

De flyger vissa flighter åt Ving. Det är väl som med SAS, att flygningarna är betalda.
Därmed berörs de ej. Nej, Thomas Cook’s kollaps drar inte med sig Norwegian.

Tailspin
2019-09-23 14:12

Cook spiken i kistan?
Hur stor exponering har Norwegian gentemot Thomas Cook?

Flygare
2019-09-21 01:49

Norwegian borde aldrigha startat upp på longhaul, detta har aldrig varit nånting annat än ett bottenlöst hål ekonomiskt. Om hade varit en bra ide hade Ryanair gjort detta för länge sedan. Longhaul utan business eller första klass löner sig inte, Frakt är också viktigt. En lågpris longhaul operation funkar inte helt enkelt, särskilt inte med nya dyra flygplan. Sen har man valt fel flygplan B787 med massor av problem och t.o.m. grounding. Recept för fiasko..Om Norwegian ska överleva måste man göra av med lh delen ochkoncentrera sig på det man är bäst på, nämligen LCC Europa flygningarna

sv Tailspin
2019-09-20 18:33

Artikeln du hänvisar till är från 5 juli.

Det är en evighet i flygbranschen.

Tailspin
2019-09-20 16:07
Tailspin
2019-09-19 17:49

Bra trading i Norwegian aktien, rykten uppåt och rykten neråt. Blir roligt att se nästa reka, upp eller ner, köp eller sälj?

sv Skeptikern
2019-09-18 15:43

Ni säjer samma sak hela tiden. Kom med något nytt. Tjatigt!!

Skeptikern
2019-09-18 14:39

Norwegian är väldigt nära att bevisa att den affärsmodell man har absolut inte funkar. LCC Långlinjer med nya dyra flygplan utan businessclass funkar inte i över tid. Enda sättet att få det att fungera är om kort linjerna genererar tillräckligt med pengar för att täcka förlusten på långlinjerna. Om det inte går ska nya pengar pumpas in i bolaget, och det verkar gå sådär..

Benny Brun
2019-09-17 14:31

Är det 11st 787 som står stilla nu?

@ Sv DY
2019-09-17 14:12

Det är väl självklart att borgenärerna vill skydda sig, så långt som möjligt mot förluster.

Angående ränta så är det en speciell överenskommelse. Finns på nätet och i en annan tråd.

“Nu får långivarna en tidsfrist”? Det är väl DY som får en tidsfrist.
Är det samma svårigheter här, som att hålla isär borgenär och gäldenär i en annan tråd?

Tänk om nu DY klarar stormen. Det vore ju extremt ledsamt för alla domedagsprofeter.

sv Tailspin
2019-09-17 10:12

“Den hårda domen” gäller inte bara Norwegian, som läskunniga förstår.
Du kan väl SEB analytikerna en lektion.

Sv DY
2019-09-17 10:06

Att långivarna förlängt lånet beror i huvudsak på att man inte vill förlora utlånat kapital. Hade de sagt nej hade de troligen förlorat allt.

Nu får långivarna en tidsfrist + ränta. Man kan göra förändringar som minskar förlusten om DY senare skulle gå i konkurs.

Skulle tro att de köpt upp bottennoterade aktier som de kan sälja nu när aktien stigit efter beskedet om att lånet är förlängt.

PS! Jag har aktier i DY köpta på spekulation. De kan jag nu sälja med vinst.

Tailspin
2019-09-16 18:30

Uppenbarligen så hör inte SEB s proffs till dessa!

http://www.svd.se/hard-dom-mot-flyget–sa-stort-ar-tappet-pa-borsen

sv ABC
2019-09-16 18:08

DY har många lojala kunder. Oavsett vad du tycker eller tror.

DY
2019-09-16 14:15
ABC
2019-09-16 14:11

Rekommendationer fungerar kortsiktigt. Givetvis gjorde de analytiker som rekommenderade ”köp” för en vecka sedan en korrekt analys. Din miljon är nu 1,3 milj. Nu hoppar småspararna ”på tåget”. Du säljer om 3-4 dagar. Sen störtdyker aktien igen när någon analytiker påpekar att bolaget saknar substans (lojala kunder).

DY
2019-09-16 10:04

Du tror väl inte att man går ut i media, om man inte har säkra besked. SEB höjer heller inte riktkursen på lösa rykten. Vad som föregår bakom kulisserna får vi veta så småningom. Tycker att somligas inlägg är substanslösa, och som bara önskar att Norwegian försvann.

PS. Är du drabbad av Norwegians situation på något sätt? DS.

Tailspin
2019-09-16 09:43

Den rek som nu är aktuell är totalt substanslös, en spekulation att borgenärerna ska säga ja!
Och oavsett om de skulle säga ja så är bolaget på ruinens yttersta kant.
Anledningen till det sockrade erbjudandet är ju att man inte har ekonomi för att klara av sina ekonomiska åtaganden och hoppas att en tidsrespit ska skapa utrymme för konsolidering!
Denna åtgård skapar högre kostnader och sämre kreditbetyg.

Banking
2019-09-14 14:10

Upplysningsvis, SEB har inga aktier i Norwegian. Alltså har de ingen anledning, till att driva upp aktiekursen.
Återigen något slags önsketänkande, från de vanliga “experterna”.

Clint Billton
2019-09-14 13:30

Positiva nyheter om DY? Vilka var det, har jag missat något?
Har de plötsligt börjat tjäna pengar på sin verksamhet, eller har det ständigt växande skuldberget blivit avskrivet eller har fe plötsligt hittat kontanter till att betala deras räkningar?

Eller bar det bara att kursen gick upp tillfälligt efter RYKTEN om att det dyrbara sockrade räddningspaketet med de uppskjutna återbetalning (som de inte har pengar till) KANSKE kommer att gå genom…?
Ja, det var ju goda ”nyheter”…att respiratorn inte stängs av.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500