Norwegian stoppar biljett återbetalningar
Norwegian stoppar biljett återbetalningar enligt norska DN. Röd flagg att det saknas pengar och att konkurs är nära förestående.
svar
Det är konstigt hur fort folk i allmänhet glömmer när det gäller flygfrågor.
Om din partner har varit ute och slarvat verkar de flesta aldrig glömma det.
Gallringsregler – så länge finns uppgifter kvar i belastningsregistret
LÄGST 3 ÅR och HÖGST 10 ÅR.
Det är påföljden, alltså straffet, som avgör hur länge en belastning finns registrerad i belastningsregistret innan den tas bort. Om det finns fler avsnitt i registret är det uppgiften med längst gallringstid som styr borttagning av andra uppgifter.
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/gallringsregler
De som driver ett bolag som försätts i konkurs kan ådömas näringsförbud.
Näringsförbudets längd
10 § Näringsförbud ska meddelas för en viss tid, LÄGST 3 ÅR och HÖGST 10 ÅR, och gäller från det att beslutet om näringsförbud vinner laga kraft.
Vid bestämmande av förbudstidens längd ska rätten ta hänsyn till om det har meddelats tillfälligt näringsförbud enligt 21 § första stycket. Rätten får då bestämma en kortare förbudstid än tre år.
Du har rätt i att moderbolaget Norwegian genomgick en rekonstruktion där fordringsägarna fick ca 6% av vad de hade att fodra.
Även mitt aktieinnehav krympte betydligt och jag förlorade pengar.
Det glömmer jag ej på två år.
Norwegian försatte däremot ett flertal av deras bemanningsbolag med anställda piloter i regelrätt konkurs.
Rekonstruktionen bestod således i både regelrätta konkurser och en rekonstruktion för Norwegian ägda bolag.
Sv @Urban, interresant at du anvender uttrykket “konkurs” i ditt innlegg.
Norwegian ble re-konstruert i irsk rett.
Da er det vel, for deg, også legitimt å skrive “konkurs” om SAS, f.n. under re-konstruksjon i amerikansk rett, og under amerikansk lov/lag.
Stat, kommun, landsting, privata bolag tar alltid hänsyn till vad som hänt tidigare. Desto längre tid som förflutet ju mindre hänsyn tar man till det tidigare inträffade.
Ett exempel, döms du för något brott i domstol blir ofta straffet strängare om du har fler domar i närtid. Närtid är upp till flera år tillbaka i tiden.
Hänsyn till tidigare brott som skett långt tillbaka i tiden tar man inte hänsyn till.
Har du blivit utsatt för någon oförrätt glömmer du alltid det snabbt?
Ex. Du satsar pengar och blir lurad. Glömmer du det snabbt och på förfrågan från samma person satsar du igen?
Norwegian´s konkurs var redan på gång före pandemin!
Deras expansion var på väg mot en ekonomisk katastrof.
Varför “gaggas” i en två och ett halvt år gammal tråd?
Alternativet var att försätta hela bolaget i konkurs. Då hade ännu fler stått utan pengar och tusentals hade varit utan jobb idag. Flygbolagens COVID-rekonstruktiner är en droppe i havet i jämförelse med vad allt annat i samhället kostade under den peroiden.
De som hände är mycket aktuellt här på forumet. Många här på forumet glömmer lätt i vissa fall vad som inom närtid hänt. Det var många som förlorade mycket pengar.
Ja, håller med, bl.a försatta man alla sina bemanningsbolag runt om i Europa i konkurs, så att bl.a Sverige fik ta notan för alla sparkade crew.
Men varför tar du upp den här gamla tråden. Den är väl knappast aktuell
Sitter du på riktigt och svarar på en 3 år gammal tråd som inte har någon relevans just nu?
Norwegian hade sina dåliga dagar som kostade många passagerare och stater en hel del pengar.
Vissa har tydligen redan glömt.
FD NAS kund, skal jeg lese fra din argumentasjon at du tror mer på retur av dine penger dersom Norwegian går konkurs ?
Jeg antar at du har lest i gjennom alle vilkårene, FØR du krysset at du aksepterte, og dersom åpnet opp for den løsningen som foreligger nå.
Enda argumentet för att rädda skräpbolaget Norwegian är att så kan kreditorerna få en del av sina pengar. Låt det här eländiga pyramidspels bolaget kollapsa helt. Vi behöver inte såna oseriösa aktörer i flygbranschen. Det finns knappast någon som vill ”satsa” uppemot 4 miljarder NKR för att eländet ska leva några månader . Sen tar pengarna slut igen, och igen.
Varför ska irländska domstolar, bestämma om jag ska på tillbaka mina pengar.
Köpta av Norwegian Air Shuttle?
Norwegian är på väg att mista sina slots på LGW. Flygplatschefen vill ha tillbaka de.
Norwegian största (enda) tillgång………
Källa: Dagens Næringsliv
Hoppas att Irländska konkurförvaltaren säger ifrån och låter bolaget gå omkull.
Jag har blivit blåst två gånger av Norwegian och nu vill de göra ett nytt trick för att få in pengar. De är slut och hög tid att stänga av respiratorn!
Benta, om du leser det som står i Dagens Industri, gjengitt fra norske Dagens Næringsliv, så står det i den norske avisen/tidningen en dato. Frem til det er det stopp, og har å gjøre med rettsprosessen i Irland.
Svårere bør ikke dette være.
Problemet är att NAS inte har några pengar. Ej heller någon vilja att göra rätt för sig.
Sen kan man ju undra, som du säger – vad har irländarna med saken att göra?
@pf jag ser inte skillnaden. Konklusionen är att jag som biljettköpare/fodringsägare inte får mina pengar om Irländarna säger nej. Det är väl ändå steget innan officiell konkurs……