nu börjar flygplats vdar ryka på dagen
Vdar som på Skavsta och Västerås avsätts på dagen.
Många vdar sitter på flygplatser som hela tiden gör stora förluster
ingenting händer trafiken i stort sett obefintlig, ingen ny trafik genereras.
Det här kommer drabba många nu då kommuner regioner går med stora förluster. Hur kan politiker motivera att skattepengar ska gå till ödelagda flygplatser.
svar
Ericsson håller hela tiden sin dominerande marknadsandel i radiotelefoni och detta Skickligt över tid, bolaget grundades på 1800 talet, Du vet uppenbarligen lika lite om flyg som Ericsson.
Nortel och Philips är borta
Det är klart de får göra förändringar över tid som den duktige hudik vdn
som styrde över till att syssla med soft ware istället för lådor och burkar och kretskort, det är därför de är kvar.
Praktisera på en flygplats vilket skämt, det är bara att studera en regional flygplats DTS (Daily traffic survey) så blir man avskräckt.
Se och lär hur South West arbetar med cross over.
Ta Emirates eftermiddagsflight från ARN till DXB kolla DEP tavlan vid ankomst, på en 10-15 min visas en 40-50 dep trots att kl är halv tolv på natten, jämför med tavlan halv tolv på ARN GOT eller Kastrup.
.
Trodde det var enklare för läsarna här förstå alla flygplatser i Sverige är uppbyggda på bcl regelverket
Om även juridisk är det 6 kap 8 Par i luftfartslagen som reglerar eller EU förordningen 139/2014 AMC dok GM
Internationellt gäller annat och även nedan.
Fn, s civila flyg organ ICAO har ett regelverk även Iata är med och influerar det som flygbolag I detalj ex. cockpit layout out.
@thomas, jag vet inte vart du vill komma med dina egna teorier om vad som flygplatschefen skall syssla med och vilken tid det tar. Du jämför ju hela tiden äpplen mot päron. Jag rekommenderar att du försöker få en praoplats hos någon flygplatschef så du lär dig lite om jobbet.
Din jämförelse med ericson haltar lika mycket den. Den Vd som du ser upp till är väl ändå inget mönsterexempel. Ericson har ju gått från att vara världsledande till att nu blivit en medioker spelare på världsmarknaden. Man lade för många år sedan ut exv kretskortstillverkningen till kineserna och vad är resultatet av detta? Jo kineserna plankade naturligtvis tekniken och blev istället en konkurrent. Ericson tappade därmed kontrollen på denna teknik och är numera istället beroende av att kinesiska företag kan leverera i tid och till höga kostnader. Tyvärr gjorde många svenska företag samma misstag.
Inget smart drag av våra Vd:ar.
Så mycket arbete med en studs och gå
Kommer inspektionen dagligen? den kommer inte ens varje år.
Att upprätthålla ett regelverk som redan ligger fast? tar sååå mycket tid.
Oj vad mkt personal arbete där man inte har gles trafik, är det anställningsformer man diskuterar 24/7? Eller de hundratals anställdas Villkor,
Patetiska inlägg.
Björn Swedberg drev ett jätteföretag som vd, Ericsson, de hade tio tusentals anställda, ändå hann han med att lära sig Arabiska, blev säljare sålde in axe systemet till Saudierna, la grunden till att bolaget överhuvudtaget finns kvar, flera stora Telecom producenter har konkat, men Ericsson är kvar..
Marcus Wallenberg var bra på att anställa säljande vdar och han hade råkoll på att de arbetade och producerade.
Inga stekta sparvat flyger in till någon inte till flygplatser heller.
Sv Thomas
BCL? Jaha du.
Jag vet exakt vad som görs för att hålla igång en flygplats,
allt är i detalj definierat i BCL bestämmelser.
Ja oj vad mycket arbete som ligger på en flygplats vd, som har gles trafik.
Du resonerar ungefär som att tillsynen etc sker dagligen, det gör de inte snarare årligen. Ungefär som piloter hävdar det myckna arbetet med att kolla alla checklistpunkter man räknar dem all som en arbetsbelastning.
Jag har konsultat för ett flygplatsbygge från grunden och under flera år.. Även praktisk erfarenhet, oavsett måste man få tillstånd ha konkret trafik. Utan den fallet allt, det kommer att visa sig snart, vdar pressas till att producera, annars byts de ut till dem som kan producera som nu sker.
Sv Thomas
”Hur fyller man en arbetsdag om man har 1-2 rörelser i veckan” frågar du. Både Västerås och Skavsta med alla olika former av verksamhet har väl lite mer rörelser än så, eller hur räknar du? Du verkar allvarligt oförstående om allt kringarbete som krävs för att hålla verksamheten igång på en flygplats. Det är tillsyner av olika områden som skall göras av Transportstyrelsen, avvikelser som skall åtgärdas, personalfrågor mm mm. Sedan har VD styrningar från ägaren om vad som skall göras och och inte göras samt en massa annat mellan himmel och jord. Det är inte så enkelt som du i din värld tycks tro. Sedan är det en annan sak ifall man på andra sätt inte får fortsatt förtroende. Det märks att du aldrig varit nära verksamheten på en flygplats och vad som krävs för att hålla allt igång enligt alla regler.
“Bertil” eller Jan
MAN måste kunna hela branschen inkl vikter som var en testfråga.
Det gäller i allt och i alla branscher.
Självklart grundläggande regelverk BCL etc, man måste kunna sälja.
Hur fyller man en arbetsdag med en två flygplansrörelser i veckan.
DTSen kan vara en sida och täcka hela året.
Varför skaffar man sig inte en AFIS utbildning? Hoppar upp i tornet då trafik.
USA har många AFIS flygplatser trots omfattande trafik,
även med enkel trafikseparering.
@thomas, mycket intressant framtidsvision för blivande flygplats VD och flygplatschefer. Lär er vad som är standardvikt på ett DHL paket så är jobbet ert. Jag trodde nog att det vore bättre om en flygplatschef har kunskap om de regelverk som gäller för att driva en flygplats. Du kanske borde lära dig att skilja på stort och smått.
Vi har inte 100 aktiva JAS. FV har 96 JAS, men alla är inte aktiva. En del står i malpåse. Ditt slängande med siffror och antaganden, gynnar inte din trovärdighet.
Skrev fel ska självklart vara Etihad
Emirates trafikerar och har Hub i DXB
Där nere finns inte prestige där nere som det gör här, de lyssnar.
Man kan heller inte komma in utifrån här, då är man ett hot för de befintliga som blåhåller sina positioner. Man ger heller inte bort affärsidéer.
Skrev till Stordalen att boknings sajterna kidnappar hotellrummen
förfalskar manipulerar och ljuger i sin prissättning, nån tant ringde och ville veta hur göra, sa tar inga tel samtal skicka mejl.
Per
Regionala flygplatser går med förlust, det gäller att minska dessa i tid och pengar men 0 når man inte det är orealistiskt.
Affärs Initiativet bör komma från de vdar som anställs, det måste väl vara några kriterier som är vägledande vid anställningar.
Har varit på ett möte med en flygplats där ex vd inte kände till standardvikten på ett DHL paket, då finns inget att bygga på om man inte kan branschen.
Har konsultat ute i världen bl.a i UAE, ABUs nya flygplats och Emirates, ta CPH ABU med Emirates, titta på den nya ultramoderna flygplatsen, se hur framtiden ser ut, ARN framstår som nån 70 talsnostalgi ABU s nya som bara Emirates använder är fullsmäckad med elektronik få köer ansikts igenkänning etc fick även upp teknik att detektera sandstormar på långa inflygnings tracks, att blästra flygkroppen och motorerna är inte så hälsosamt för ett flygplan.
Sv Thomas
Du borde söka ett VD- jobb på en flygplats och visa hur det ska gå till. Alternativt att kontakta de flygplatser som inte går med vinst och berätta vad de har missat att utföra. De vd:ar som du säger bara sitter och kostar pengar skulle säkert kunna skaka fram en liten belöningspremie.
Så en uppmaning till dig; sitt inte på lösningarna utan förmedla vidare. Jag tror att du skulle tycka att det känns bra att bidra med kunskap till de som bara tar betalt för att sitta av arbetstiden.
Per
Tur har inget med saken att göra, det handlar om att lägga in arbete vara kreativ se nya möjligheter, inte bara sitta ocj kosta pengar.Som utöver ORB även Jönköping har fått igång sin cargo verksamhet, eller skellefteå med sin trafikökning.
De flesta flygplatserna byggdes ju under kalla kriget hotet, hotet är även större nu, alla gamla flygflottiljer måste upp och stå, och nu.
Staten har skjutit till 200 miljoner bra i sig men mer behövs.
Jag är för att alla behövs man drog ner försvaret ett stort misstag man kan ALDRIG lita på Ryssen. Det är enormt svårt och tar tid att bygga upp nån slagkraftig nivå, man la ner KAt vilken idioti. Vi har hundra aktiva JAS vi skulle behöva 1000 som vi har haft, fördelat över hela Sverige så minimal flygtid att träffa och slå ut fi oavsett var han kommer ifrån.
Sv Thomas
Nej, det finns inte alltid så jättemycket man kan göra vill jag hävda. Men naturligtvis, med skicklighet och enormt mycket tur så kan man bättra på siffrorna. Det är för det första olyckligt att inte staten upprätthåller flygplatserna och ser det hela ut ett större samhällsperspektiv, beredskap, försvaret, mm.
Att bara stirra sig blind på vinstsiffror har förstört mycket i landet när det gäller flygplatser. Det är lätt att framhålla sig som den kloke genom att peka på siffrorna och skrika att nu måste vi lägga ner. Tvärtom visar det bara på att man inte kan se fördelar ur andra perspektiv. Varför lägger vi inte ner alla sjukhus också? De går ju också med förlust. Vi måste vara rädda om flygplatserna, det har gått åt stora resurser att anlägga dem en gång i tiden. Med dagens regler och samhällsattityd går det väldigt sällan att skapa en ny flygplats om det skulle behövas, eller återöppna något man lagt ner. Det är ett stort samhällsslöseri att lägga ner en flygplats. På många ställen i landet finns det engagerade klubbar som erbjuder sig att hjälpa till med driften, Gävle flygklubb är ett sådant exempel och det finns fler goda exempel. Men av politiska principer vägrar man lyssna utan vill istället påskynda en oåterkallelig nedläggning.
Många politiker borde skämmas och lämna sina poster. Politiker med skygglappar är också ett ekonomiskt problem men det är inte så mycket man kan göra åt det. De flesta reagerar inte förrän det är för sent.
“Per”
Det finns så mycket att göra för att få fart på en flygplats.
Det är klart att vi ska ha flygplatser över hela landet, men det måste finnas en gräns på förlusterna som i all affärsverksamhet,
man kan inte bara sitta ock kosta år efter år som vd, det har styrelse ordf i v-ås flygplatsbolag insett och agerat på.
ORB är ett exempel på en driftig vd som sköter sin flygplats suveränt
Har två dagliga kurir cargoflygningar + reguljär trafik
charter/ Cargo flygningar, det som saknas är en linje ORB-CPH det kanske BRA eller Ampola kan gå in och bidra med, pax underlaget finns för tre turer om dagen.
Två flygplatser söker ny VD, lämpligt nog finns två kandidater med VD erfarenhet tillgängliga.
Win win situation.
Ni som gnäller om att flygplatserna inte gör vinst och därmed borde läggas ner osv; ni är så sanslöst verklighetsfrånvända. Det är bara de största flygplatserna som kanske visar vinst, beroende på hur Swedavia trollar med siffrorna. Övriga flygplatser är en del av infrastrukturen som är till nytta för samhället med att vi skall kunna förflytta oss. Med ert korkade resonemang så borde vi även lägga ner alla vägar för de visar inte heller någon vinst i sig. Men om ni skärper till era tankebanor så förstår ni kanske till slut att samhället inte skulle fungera utan transportkommunikationer. Om vi skulle stänga alla olönsamma flygplatser då hade det inte kommit särskilt mycket trafik ens till Arlanda. Jag begär inte att ni skall förstå den där sista meningen, men det finns säkert några som förstår vad jag menar.
Har dom inte ett omöjligt uppdrag? Flygplatserna ligger där de ligger och är svåra att flytta på. Båda kallar sig “Stockholm” trots att de ligger så pass långt bort att Göteborg lika väl kunde utnämna sig själva till “Skagens flygplats”, Visby som “Norra Ölands” och GKs i Ullared skulle påstå att de låg i Göteborg. Nu har både Ryanair och Wizzair troligtvis upptäckt att de får bättre betalt för sina biljetter när man flyger till en riktig flygplats och då är det ganska kört, oavsett vad kommunpampar vill.
@Urban, när det gäller Skavsta med nuvarande glesa trafik behövs ingen radarinformation. Dessutom sköter ÖKC inflygningarna och därmed radarövervakningen.