Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Nytt nationellt flygbolag efter SAS

Tråden startades av Adrian

Vilket linjenät skulle behövas om ett nytt bolag skulle bildas och blir nytt nationellt flygbolag i Sverige efter SAS?

Gruden är att gynna Sverige och resandet till, från och inom landet.
Blandning för att tillmötesgå både näringsliv och turism.

Vilka baser?
Linjer:
Inrikes
Europa
interkontinentalt

Förstår att det sjävlklart skulle krävas enorma summor men inressant tanke.

Publicerad den 2023-10-10 14:09
Skriv ett svar
Antal svar: 93

svar

pf
2023-11-10 12:42

Sv pf,

neppe den fattige staten som har betalt for oljen ….

pf
2023-11-09 15:33

Juristen, ja vi får se hva de gjör med SAS.

De har vel i lengre tid drevet selskapet videre for andres regning.

Juristen
2023-11-09 10:56

Den som bedriver näringsverksamhet och grovt åsidosätter sina skyldigheter i verksamheten kan få näringsförbud. Ett näringsförbud kan gälla i tre till tio år. Näringsförbud kan bland annat komma i fråga vid brott, betalningsunderlåtelse och konkurs.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2023.14/353513.html

Sv pf
2023-11-09 08:57

Du missade en stor och viktig sak. Vi svenskar har nog betalt mycket mer till Norge än vad ni gränshandlat.

Ni har olja som ni exporterar b.l.a till Sverige!

pf
2023-11-08 22:01

sv. LL, en(eller to) fråge(r),

gjorde Norwegian noe galt etter svensk lag ?

och sv.LL, var denne forlusten for den svenske staten större, eller mindre, i belöp, ift det vi norske betaler i skatt og avgifter (f.eks moms), når vi shopper i steder som Charlottenberg, Töcksfors, Årjäng og Strömstad m.v. gjennom året ? En del arbeidsplasser utgjör jo også dette, med ringvirkninger.

Sv LL
2023-11-08 18:51

SAS får väl göra en Norwegian!

Norwegian gjorde en rekonstruktion som kostade passagerare, stater och aktieägare stora pengar! De återbetalade ca 6% av värdet för förbokade och betalda biljetter. Aktieägarna fick nya aktier värda ca 6% av ursprungligt värde. Flygkontrollen och bränslebolag förlorade också pengar. Det Svenska dotterbolaget sattes i konkurs där alla förlorade jobbet lönegarantin i Sverige betalade ut lön ett kort tag. Det är pengar du och jag betalt in i skatt.

Tack för det Norwegian!

LL
2023-11-08 17:40

@Sv Q. Återigen selekterad fakta från “forumpolisen” Sv xxx. Ryanair gick senaste året med 25 miljarder SEK i vinst så de 15 miljarder du talar om har man mer än väl tagit tillbaka. SAS gick under samma förlustår också med cirka 15 miljarder SEK i förlust men det senaste året har man “bara” förlorat drygt 5 miljarder. Har svårt att se hur SAS skall kunna ta upp kampen med Norwegian och Ryanair om framtida trafik inom Skandinavien och dessutom bli lönsamt. Signaturen “Sv xxx” har säkert mer egenselekterad fakta för att svara på detta.

Sv Q
2023-11-08 15:03

Ryanair har haft många underleverantörer av flygtjänster. Upp till 60% av piloterna har varit egenföretagare. De kostar inget när man inte behöver dem.
Det var en stor fördel för Ryanair under pandemin. Trots detta gick Ryanair
med 15 917 185 000 kr (15,917 miljarder) i förlust under två år.

Önskar du samma form på ditt jobb. Du är ej anställd utan en konsult som som själv får betala in din kommande tjänstepension. En som kan bli av med jobbet på mindre än 60 sekunder utan ersättning.

Que
2023-11-07 17:12

SAS har tömts underifrån genom leasingavtal och andra underleverantörer, så jobbar inte Ryanair.

Sv LL
2023-11-07 16:54

Synd att du inte kan se helheten!

SAS bildades som en sammanslagning av de norska, danska och svenska flygbolagen den 1 augusti 1946.

Wallenberg har varit den största privata ägaren. SAS har varit mycket viktiga för Svensk industri. Det är sådant som vi alla Svenskar haft stor nytta av.

LL
2023-11-06 20:00

@Ekonomen. Hur mycket bidrog SAS till av de 50 miljarderna i utdelning? Håller helt med dig att staten inte skall avyttra ägandet i Vattenfall, Vasakronan och LKAB och heller inte delägandet i Telia som står för 99 % av utdelningsintäkterna. Här litar jag inte på Tidöpartierna.

Sedan 25 år tillbaka har det kapital som satsats i SAS genererat exakt 0 kr i utdelnngar. Dessutom har alla kapitaltillskott från staten genom aktieeägandet och krislån försvunnit i ett stort svart hål – till stor del orsakat av upprepade strejker från markpersonal i Köpenhamn och piloter. Det nya SAS som nu är på väg att byggas upp kommer att vara ett helt nytt bolag med en helt ny affärsmodell. I bästa fall får vi ett bolag som liknar Norwegian i sitt upplägg så att några svenska arbetsplatser kan räddas kvar. i värsta fall får vi se ett nytt Alitalia – igen……

Jetpilot
2023-11-06 19:30

@Ekonomen
Ditt inlägg verkar inte ha mycket med ämnet att göra.
Staten ska absolut inte slänga hundratals miljoner kronor i att etablera ett onödigt flygbolag.
Och därefter fortsätta slänga pengar i ett sådant helt onödigt prestigeprojekt.

Inga privata investerare verkar vara sugna på att bilda ”Swedish airlines”

Staten har problem bolag nog, SJ, Swedavia, Postnord, t.ex.

Ekonomen
2023-11-06 18:22

Statligt delägande i aktiebolag ger stora inkomster till Staten.

Under 2022 ökade värdet på den statliga bolagsportföljen med ca 30 miljarder kronor, eller knappt 4 procent. Utdelningar till staten under 2022, för verksamhetsåret 2021, uppgick till 50 MILJARDER kronor. Sammantaget genererade den statliga bolagsportföljen därmed en totalavkastning om ca 9 procent under året.

Inte ett dåligt tillskott till statskassan!

Jetpilot
2023-11-06 11:44

Fullständigt verklighetsfrånvänd tråd, det behövs inget internatonellt svenskt flygbolag, allra minst ett som staten får hålla vid liv.
All snack om den enorma potentialen för intercont direkt linjer frånARN är ogrundat pladder från verklighetsfrånvända 08:or.
Inget flyg bolag har haft ekonomisk framgång med detta.
Sverige klarar sig bra med möjligheterne för att resa som finns.
ARN är en matar flygplats.

pf
2023-11-03 14:26

Teodor Brasved

I fölge skrivelse på et norsk nettsted, er det 25 flygbolag, tidligere tildelt slots på Ams, som nå ikke får fly.

Ett av de er amerikanske JetBlue, som vil klage til sine myndigheter, og krever at KLM må kastes ut av JFK.

KLM mister nesten 5700 slots neste sommer, Easyjet 693. Også Delta mister slots
(Källa https://www.hangar.no/amerikansk-flyselskap-mister-tilgangen-til-amsterdam-schiphol/)

Kan dette före til at KLM “låner” overflödige A-320 av SAS, etter SAS’s rutekutt, til bruk istf Embraers på enkelte destinasjoner ?

thomas
2023-11-02 13:59

Det är tvärtom den enda orsaken KLM AF gick in är för att fylla på sina egna långlinjer, de struntar i cph arn etc.

pf
2023-11-02 12:32

@pf, du må gjerne diskutere denne med deg selv.

Det var en svensk provokatör som skrev det siste innlegget som “pf”. Det var ikke meg, den norske pf.

Jeg forsökte å få administrator til å radere innlegget, men det virker som om de også er på “kindergarten-nivå”.

Teodor Brasved
2023-11-01 20:09

Svar:@pf. Det är de privata affärsflygen AMS vill ha bort samt att reducera trafiken mellan kl 0000-0600. Det är egentligen inga jätteförändringar.

@pf
2023-11-01 13:35

SAS kommer att ha en väldigt stark kapitalfond ,AF- KLM och danska staten i ryggen. Därför står man starkare än nånsin.
AF-KLM har planer gällande sin investering i SAS. Man kommer troligen att utveckla CPH basen, eftersom holländska politiker vill reducera trafiken på AMS.
Skyteam med SAS ger nya spännande möjligheter.

pf
2023-10-31 16:20

Jeg trur ikke at SAS altid kommer til o finnes.

Bare se på hvordan det går før BRA per dette nå.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500