OSM ”Conditional job offer”
OSM har ju skyltat i massa år om ”conditional job offer” efter avslutad utbildning.
O nu även senaste åren med Norse. Bara nyfiken hur många av er som gått/går på OSM har fått eller tror sig få jobb på något utav dessa bolag efter avslutad utbildning? Är detta ett trick för att locka till sig studenter, eller håller de va dem lovar?
svar
Som tidigare elev måste jag säga att denna skola är ett skämt. De har bara ett namn och ingenting annat. Så fort du är klar med din utbildning där kommer dom aldrig att hjälpa dig igen. Lycka till med att få tag på dem. En riktig clown skola det här, mycket som lovas, enbart tomma ord.
@Ralle
Redan på min tid var det taskig stämning. Mycket som lovades men lite som gjordes. Var även en del flygtimmar som saknades jämfört med vad som stod i kontraktet.
I efterhand så har man fått 0 hjälp från skolan, trots att man hade ”conditional job offer”. Det tog till och med lång tid att bara få dokumentation från skolan. Har träffat många osm elever ute på intervjuer och dylikt och kan säga att det knappast är några glada miner. Även på linjen har man mött ett par.
Synd då dem har rejält kompetenta instruktörer.
Det har börjat enkel secend officers på Norse från OSM med flygtid under 1500h. Dock tror jag de flesta kommer från den norska delen. Men ska vi vara helt ärliga så är 1500h alldeles för lite erfarenhet för att börja som FO på långlinjen alldeles för lite. Norse kan inte heller skicka över sina FOs till ngt kortlinjenät för att FP erfarenhet heller. Det är en stor nackdel.
Att en italiensk redare vill skjuta till merpengar är ett gyllene tillfälle att tvätta pengar för dito. Monark •host host•. Norse måste flyga på JFK där pengarna finns. De klarar inte av att flyga på tunnare linjer,oftast så tvingas de ställa in från IAD till parens stora besvikelse, inga glada miner på fb där.
Den tunna linjen London -Kingston lades ner innan man ens hunnit börja flyga på den.
Hur många maskiner ska Norse ställa över vintern? Några stor redan parkerade i Oslo…
Power by the hour är över så detta kan bli dyrt…
Måste uppriktigt säga att jag är tveksam om bolaget överlever vintern, jag har alltid haft förhoppningen av att de gör det MEN det vi ser som sker just nu gör mig väldigt oroad.
Känns som de borde vara taskig stämning mellan skola o elever? Kan ju inte vara kul o betala massa extra för nått man blivit lovad som sen inte hålls.
Det betyder ingenting i verkligheten.
Om man kollar OSMs ATO tillstånd så ser man följande Difference Training = B777 to B787 samt ZFTT. Norse använder OSMs ATO för att kunna genomföra träning till sina piloter. En killgissning är att man i utbyte får ett avtal om “conditional job offer” på papper som ska vara en säljpitch hos OSM. Ingen från flygskolan når upp till kraven Norse ställer vid nyanställning.
Norse söker piloter med följande krav;
-Minimum 1,500 hours total flight time
-For non-type rated applicants; minimum 500 hours flight time on CS-25 aircraft or meet the requirements for ZFTT
Italienska skeppsredare familjen, minns inte namnet, som hela tiden har varit delägare har utökat sin ägare andel. Varför ,kan man undra..
Norse kommer inte lyckas tjäna pengar genom att konkurrere direkt med stora interkont. flygbolagen.
Bättre om man flyger till mer udda destinationer relativt infrekvent,som t.ex. Condor gör framgångsrikt.
Om man envist fortsätter som man gör nu ,blir det nödvändigt att tillföra ny kapital regelbundet.
Norse sitter i skiten. Folk på nyckelpositioner säger upp sig och det ryktas om att det behövs nya friska pengar till vintern. RR har inte löst problemen med sina motorer oc( det börjar bli ont om dessa på lagerhylla igen. Det är INTE bra nyheter för Norse.
Inte själv från OSM men några på mitt bolag som kom därifrån säger att det är skitsnack. Några som fått det men knappt. Även instruktörer som blivit lovad assessment på norse men aldrig fått det
@fdosmstudent
Intressant… tänker att det måste vara många på OSM som fastnat på kroken och grävt upp ytterligare ett par hundra tusen för en utbildning bara för att ha en jobbsäkerhet efteråt. Är själv inte just pilot, men hade blivit rasande om man blivit lovat någonting som inte följs, speciellt om man betalt bra mer stålar för de.
Hur är de, känns som de borde vara mycket diskussion bland elever mot skolan då? Eller vad har dem att säga när det/dem blir ifrågasatt?
Rent PR trick.
Det här började redan 2018 med ett “mentorerat kadettprogram”. Inga jobberbjudande fanns efter utbildningen. Det som de fick för sina 100.000 extra (för en utbildning som redan var dyrare än många konkurrenters), var att de fick träffa någon från Norwegian som stod och ropade “heja heja” i stort sett.
Att de nu skulle få jobb på Norse är inget annat är ytterst tveksamt. De anställde en eller två, för att helt enkelt kunna skapa en marknadsföringskampanj.
Gå inte på det här. Enkelt.
Jag ska vara så uppriktig jag kan, svaret är ett stort nej, det är bara en stor marknadsföring plot, så lita ALDRIG på ett conditional job offer…och betala inte mer för en utbildning för de försöker locka med detta