Pajala – tror man svimmar…
När Arlanda som en av de sista flygplatserna i Europa vaknade till och började blanda in- och utrikestrafik står tiden still i Pajala. Man ska nu satsa 10,5 miljoner på att bygga ut utrikeshallen.. För vem? Flygplatsen har knappt några passagerare och ännu färre utrikespassagerare. Storhetsvansinne av aldrig skådat mått?
svar
10.5 miljoner (om det nu stämmer) är en skitsumma i sammanhanget.
Självklart är det viktigt med utveckling och ökad turism i Tornedalen. Jag är inte emot en utbyggnad av flygplatsen, om det är nödvändigt ska den byggas ut, och jag skulle gärna bidraga via skattesedeln. Men jag framhåller vikten av att tänka igenom ett sådant här projekt noggrann. Jag påstår inte att man inte har gjort det, men jag understryker ändå vikten av det.
/God fortsättning
Varför stör du dig på svensk glesbygd. En normal SVENSK gör inte det.
Passagerarstatistik (I)nrikes (U)trikes avresande + ankommande:
2019: I=2197 U=4118. Samtliga U anlände i december.
2020: I=935 U=0.
2021: I=1478 U=4240. Samtliga U anlände i december.
Bra där Pajala.
Bygg ut flygplatsen och bry Er inte om alla dögrävare och besserwissar som vet allt.
Finns det en rejäl flygplats så kommer snart Er framåtanda att betala sig.
Turismen blomstrar på finska sidan tack vare deras fina flygplatser och Pajala Airport är snart en del av den affären.
Jag betalar gärna en slant via min skattsedel för att hjälpa igång Er. Även om jag bor där nere i söder så vill jag att Tornedalen ska ha normala förutsättningar att utvecklas.
Kommer till sommarn….
Tyrone
Om ett bolag vill ha det ena eller det andra får de givetvis betala för det i bindande långsiktiga avtal där vinst visas. Men det kanske man inte förstår i Pajala?
Orsak till denna ansökan om utbyggda faciliteter, beror på önskemål från framförallt Engelska flygbolag som trafikerar PJA med säsongsturister månaderna NOV-APR. Då kapacitetsbristen blivit påtalig på närliggande flygplatserna ENF och KTT. Dessa två finska flygplatser har även en mycket stor trafikmängd från Belgien/Holland/Tyskland. Det är de finska arrangörerna som tillsammans önskar att PJA inkluderas in i deras nav av inkommande trafik och då krävs en utbyggnad, i första hand av terminal och uppställningsplats.
Min enda reaktion är att det är hög tid att avskaffa subventioneringsdelen i det kommunala utjämningssystemet.
Skal man bytta navn på flyplassen også ?
Hva med Charlotte Kalla international ?
Det är ju storhetsvansinne med sådana planer för denna flygplats. Hur kan man dela ut bidrag för dessa helt onödiga investeringar. Det spelar ingen roll om det finns gott om naturtillgångar i området, någon skrytflygplats behövs definitivt inte bara för ett par B737 om året.
Pajala har ju ändå några roteringar per säsong med turister som (antagligen) åker hundsläde, tittar på norrsken och käkar torkat renkött. Ska man kunna hantera den trafiken rationellt, och expandera (jfr Finland som har extremt mycket liknande turism), så är det väl ändå inte läge att svimma?
@Ptja
Tack för informationen. Ligger denna utrikeshall bredvid ordinarie terminal på flygplatsområdet?
@Ptja
Tack för informationen. Ligger denna utrikeshall alldeles intill ordinarie terminal på flygplatsområdet eller ligger den på annan plats?
Pajala har haft 11 avgångar utrikes de senaste tre åren… Här hackas det ofta på stödet till Skavsta som haft samma antal avgångar de senaste 48 timmarna. Låt Norrland producera det som det är duktiga på men plåga inte de stackarna med att försöka locka Tyskar, Belgare och Engelsmän med “samtal runt fotogenlampan och turer med hundspann” eller att titta på en halvdöd ren. Det är sjukt och nedvärderande för hela Norrland.
såklart att det är bra att främja flyget i norr! bättre att utvidga i norr än att slösa onödiga pengar på flygplatser som halmstad eller ängelholm så ligger så pass nära landvetter…
Dubbelt upp. Läser man rätt så är det faktiskt plats för 400 pax man tänker bygga för. 200 ankommande och 200 avgående samtidigt. Det blir allt en riktig tomteterminal det.
Du är inne på rätt linje, idag har man en separat ”hall” vid sidan av flygplatsen som kan hantera 200 ankommande/avgående men man kan inte hantera en T/A.
Jag hoppas verkligen man tänkt igenom detta… noga ..
Orter som Pajala upprätthåller hela landet ekonomiskt med el, malm, skog, arbetskraft osv. Det är Stockholm/ARN som är bidragsberoende. 10,5milj för en utbyggnad av infrastruktur som möjliggör utveckling på ett flertal områden är en promille av vad de förtjänar.
https://www.pajala.se/pajala-airport/nyheter/2020/11/ombyggnation-av-utrikesterminalen/
Om man läser det som står här verkar det som att man redan har en separat utrikesterminal som rymmer 200 avgående eller ankommande. Inte kan man väl ha det i PJA? Är tanken att man ska ha det i framtiden? Många frågor kvarstår när man har tagit del av den begränsade och något otydliga informationen på hemsidan.
Utrikestrafiken utgörs av några rörelser per år med B738/motsvarande. Det låter som ett högst tveksamt samhällsekonomiskt projekt att fördubbla ”utrikesterminalens” kapacitet. Måhända bra för turistnäringen, men saknar betydelse för näringslivet i övrigt. Någon reguljär utrikeslinje som gynnar näringslivet i Pajala överlag med maskiner som kräver en utbyggnad av detta slag kommer PJA naturligtvis aldrig att få. Denna trend med överdrivna utbyggnadsplaner tycks sprida sig bland små flygplatser. Nyligen var det VHM gick ut med att banan ska förlängas med hänvisning till att turboprop kommer att ersättas av mindre jetplan, trots att det är tvärtom. Det är ES-19 som kommer att flyga till PJA och VHM i framtiden, inte en framtida ERJ-145 eller CRJ-200.
Skål