Personalkostnad SAS
Är det någon här som kan läsa en årsredovisning? Tala då om vad SAS har i personalkostnad för sina crew? Vore intressant att veta hur mycket SAS skulle spara om de kunde skära i avtalen med 10, 20, 30, 50%? Är det nyckeln nu när lånen ska betalas till pappa staten och man står djupt i skiten på grund av pandemin. Intressant också hur mycket crewkostnad SAS har per flygande maskin? Hur står den siffran sig i jämförelse med andra flygbolag? OBS! Endast hårda siffror i denna tråd. Allt annat vill jag be moderatorn filtrera bort.
svar
Nya bud kommer på tisdag om en vecka.
Blir spännande att se vad som sker näst.
SAS släppte sin årsrapport idag, kort översikt över KPIs:
PAX: 7.585 k
Load factor: 47.9%
#AC in operation: 129
Block per AC per day: 5.7
Pilots Block per year: 397
Pilots costs: 1.732 MSEK
Cabin Block per year: 587
Cabin costs: 756 MSEK
Revenue: 13.958 MSEK
EBT: -6.525 MSEK
Current assets excl Cash: 3.516 MSEK
Cash: 4.268 MSEK
Cash flow: -5.964 MSEK
EBIT %: -40.4%
Borde gå att utröna de totala kostnaderna i årsredovisningarna?
Det är nog ingen som riktigt vet…SAS säger att dom inte har avtalen eller inte får visa avtalen för Connect och Link…vi är många som är nyfikna! Någon som arbetar på Connect eller Link som kanske kan dela med sig?
Mycket skriverier om Connect och Link.
Hur ser avtalen ut där vs SAS Main?
Det skrevs i tidigare tråd att danska metall facket överväger strejk som åtgärd..
Vet man egentligen vad en strejk kostar bolaget per dag?
Läsa SAS rapporter. De säger själva att strejkerna kostat under miljarden. Så läs på tack.
Du har hängt upp dig väldigt mycket på pilotglasögon. De får inte piloterna gratis. Man kan handla glasögon, linser, skor osv upp till ett par tusen och få det avdraget på skatten. Vilket är rimligt när det är utrustning som krävs för arbetet.
Facken har dock föreslagit för ledningen att ha en modell som Norwegian att man får ett påslag på lönen istället just för att undvika denna administration som du hävisar till. Det sade SAS nej till.
Ingågslönen i SAS för en pilot är ca 10-15000 kr lägre än bolag som Norwegian, Easyjet, TUI, Sunclass, Novair, Cityjet, Eurowings osv osv. Räcker inte det. SAS har dessutom betydligt mer flexibla scheman än de andra bolagen som ofta har fasta 5/4-scheman.
@Bob. Du glömmer en viktig aspekt och intressent nämligen kunderna. Om nu kunderna inte är villiga att betala tillräckligt för det du kallar “nätverksservice” är det bara för ett flygbolag att anpassa sig till den nya världen. Att upprättålla en affärsmodell som få efterfrågar men som vurmar om en viss personalgrupp genom att vara en “värmestuga” förstår alla som kan ekonomi och företgsamhet inte fungerar.
Den enda relevanta insändaren här under är skribenten X. Fakta från årsredovisningar som visar att SAS-piloter sannolikt inte är dyrare än andra piloter och ungefär i nivå med Easyjet, om man tar hänsyn till att SAS också flyger långlinjer i sin produktion. Easyjet tillhör heller inte de dyraste flygbolagen i Europa…
Vidare framförs från andra skribenter ett argument att pilot- eller crewkostnad ska beräknas utifrån flygtimmar. I SAS fall har bolaget valt en affärsmodell där man är ett nätverksbolag, dvs man flyger på tider som passar kunderna bäst, kanske med något fler avgångar än vad efterfrågan kräver för olika tider på dygnet. Allt för att erbjuda en högre nivå av service och möjlighet att boka om till andra avgångar. Då blir resultatet att piloter och flygplan inte kan utnyttjas lika effektivt som i ett lågkostnadsbolag. En arbetsdag på 12 timmar för en SAS-pilot kan rendera i flygtid (blocktid) på 5-6 timmar, med längre väntan mellan flygningar. I bolag som Ryan, Wizz, Norwegian, som planerar flygningar efter maximalt utnyttjande av flygplan och crew, får man ett högre blocktidsuttag på samma arbetstid. Om man frågar en vanlig pilot i SAS skulle den sannolikt välja mer effektiv planering, vilket innebär mindre “hängtjänst” med onödigt långa dagar.
Pilotavtalet i SAS är alltså inte det som begränsar bolagets möjlighet att utnyttja crew mer effektivt, det är ledningens val av affärsmodell. SAS vill att piloterna ska betala för bolagets val av “innefektiv” affärsmodell. Om SAS vill vara ett nätverksbolag ska piloter och crew jämföras med sådana bolag, inte med lågkostnadsbolag. Dessutom skulle aldrig SAS ledning klara en “benchmark” mot ersättningsnivåer i lågkostnadbolagens ledningsgrupper.
@Clara
Om strejk sker så är det slutet för SAS och även slutet för alla inhyrda bolag. Det blir inget nytt SAS. Detta vet ledningen och därför kommer de gå med på kraven. Är det så svårt att förstå?
De senaste två pilotstrejkerna har kostat SAS 2-3 miljarder vardera tack vara att de flesta kunder inte förstod att de hade rätt till ersättning för missade flygningar. Nu är detta klargjort av EU-domstolen så nästa strejk som danaska och svenska piloter planerar i april 2022 kommer att kosta SAS uppåt 4-5 miljarder. Alla vet att detta blir dödsstöten för SAS men piloterna väljer hellre att sänka bolaget. Förlorarna blir alla anställda plus de hundratusentals små aktieägare som nu äger SAS-aktier. Givetvis kommer SAS att återuppstå efter en rekonstruktion eller “slakt” men det blir naturligtvis på helt andra anställningsvillkor för de som blir erbjudna att följa med.
SAS har under de senaste 10 åren ousourcat 5-10.000 arbetstillfällen (ej piloter) i Danmark och Sverige till bl.a. Indien. Något som piloterna har svårt att ta till sig och ignorerar. Det bilr inte som förr. Glöm det. Piloter i de nya dotterbolagen kommer inte att utan begränsningar kunna ta med sig barn eller make/maka i cockpit och pilotglasögonen kommer man att få köpa för egna pengar m.m. m.m..i
” Det är ledningens ansvar att undvika med en sund personalpolitik.”
Så, strejken 2019 var ledningens fel? Vilket påhitt. Strejken gick ut på att SAS piloterna inte fick den löneökning de önskade. SAS erbjöd enligt riktmärket, piloterna ville ha mycket mer, och därför gick de ut i strejk.
”… a eller för att personalpolitiken drivs på ett väldigt dåligt sätt?”
Alla piloter som anser att det är så här, gör ALLA en tjänst och lämna in er avskedsansökan. Det är den bästa julklappen ni kan ge till alla.
Vilket svammel! Självklart kan man jämföra kostnaderna för crew mellan vilka bolag som helst. I konstanserna ingår bland annat lön, pension, arbetsgivaravgift, semester och försäkringar. Däremot ingår inte administration. Hur bolagen väljer att administrera är en helt annan sak.
Med tanke på de avtal och löner som SAS piloter har kan man ganska lätt konstatera att de torde vara billigare än många andra piloter i andra bolag.
Givetvis räknar man inte med en strejk i personalkostnaden. Det är ledningens ansvar att undvika med en sund personalpolitik.
Vilken strejk har kostat 2-3 miljarder? INGEN! Senaste kostade 700 miljoner.
Ingen på Frösundavik har gjort så stora uppoffringar/försämringar av avtal som piloterna. På Frösundavik har man inte haft en negativ reallöneutveckling de senaste 15 åren. Det är skillnaden.
Man bör ställa sig frågan VARFÖR strejkar piloterna? För att de är giriga och dumma eller för att personalpolitiken drivs på ett väldigt dåligt sätt? Det är framförallt ledningens fixering vid outsourcing som orsakat strejker, åtminstone den senaste.
Ditt inlägg genomsyras av bitterhet, och avund, gentemot de anställda på Frösundavik. Hur kommer detta sig?
Vad är det för spännande hotell FVK sitter och administrerar till olika yrkesgrupper? Inget jag sett? Berätta gärna mer!!!
SAS är inte ett lågkostnadsbolag. Tack och Väl!
Vi har nyligen råkat ut för två sådana bolag DY och BRA som kostat staten och många passagerare en hel del pengar i samband med deras rekonstruktion.
@Rullan. De anställda på Frösundavik strejkar inte och kostar företaget 2-3 miljarder vartannat år i kostnader förenade med pilotstrejkerna.
De riktiga LCC har ett litet cetralt kuvudkontor eftersom de slipper röriga HR-avtal, administrera pilotglasögon, speciella hotell för olika personalkategorier och sopa upp efter strejker..
Vore väl mer intressant att veta vad de administrativa kostnader är? Hela Frösundavik är en extrem kostnad som borde kunna halveras om man jämför med andra (lågkostnads)bolag.